Being different from criminal detention, internment (administrative
detention) in a non-punitive quality is based on security grounds and is an
exceptional measure ordered by the executive power. The purpose of internment
is to prevent individuals considered to be security threats from engaging in
hostile acts, not to punish them for their past conducts. Capturing and holding
members of the adversary is an inherent feature of armed conflict. Whether
carried out by state or non-state parties the deprivation of liberty of the
adversaries is an ordinary occurrence in situations of armed conflict. In
international armed conflicts, captured combatants may be deprived of liberty
as ‘prisoner of war.’ However, in non-international armed conflicts where there
is no such a status, it is a controversial issue on what grounds and procedures
captured adversaries can be detained. The present article discusses whether
there is a legal basis of detention by non-state armed groups as significant
actors of the contemporary armed conflicts. The article consists of two main parts.
The term of internment is identified in the first and examined in the context
of the non-international armed conflict. The second part deals with the legal
basis of the internment carried out by non-state armed groups.
Armed Non-State Actors Security Detention Administrative Detention Preventive Detention International Humanitarian Law.
İdari gözaltı,
adli gözaltıdan farklı olarak, güvenlik esasına dayalı, cezalandırıcı nitelikte
olmayan ve yürütme erki tarafından emredilen istisnai bir tedbirdir. İdari
gözaltının amacı, geçmişteki davranışlarından dolayı kişileri cezalandırmak
değil, güvenlik için tehdit oluşturduğu değerlendirilen bireylerin düşmanca
eylemlere girişmelerini önlemektir. Karşı tarafa mensup olanları yakalama ve
alıkoyma, silahlı çatışmanın doğasında var olan bir özelliktir. Uygulayanı
devlet olsun devlet dışı aktör olsun, karşı tarafı özgürlüğünden yoksun
bırakma, silahlı çatışmalarda meydana gelen sıradan bir olaydır. Uluslararası
olmayan silahlı çatışmalarda ele geçirilen muharipler, savaş esiri olarak
özgürlüklerinden yoksun bırakılabilmektedir. Ancak muharip statüsünün olmadığı
uluslararası olmayan silahlı çatışmalarda yakalanan karşı taraf mensuplarının
hangi esas ve usullere göre gözaltında tutulacağı konusu tartışmalıdır. Bu
makalede günümüz silahlı çatışmalarının önemli birer aktörü olan devlet dışı
silahlı aktörler tarafından uygulanan gözaltı tedbirinin yasal dayanağı olup
olmadığı tartışılacaktır. Makale iki
ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, önleyici gözaltı kavramı
tanımlanmış ve uluslararası olmayan silahlı çatışmalar kapsamında özellikleri
ele alınmıştır. İkinci bölümde ise devlet dışı silahlı aktörlerin uyguladıkları
önleyici gözaltının yasal dayanakları tartışılmıştır.
Devlet Dışı Silahlı Aktörler Enterne Etme Güvenlik Amaçlı Gözaltı İdari Gözaltı Önleyici Gözaltı Özgürlüğünden Yoksun Bırakılma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 9 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.