Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin nomofobi, sosyal medya bağımlılığı ve kişilik özellikleri cinsiyet ve yaş değişkenine göre incelenmiştir. Bunun yanında üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeylerini açıklayabilmek için sosyal medya bağımlılığı ve kişilik özelliklerini içeren aracı model kurulmuştur. Bu araştırmanın bağımlı değişkeni kişilik özellikleri aracı değişkeni sosyal medya bağımlılığı ve bağımsız değişkeni nomofobidir. Çalışmanın çalışma grubunu Selçuk Üniversitesinde öğrenim görmekte olan formasyon öğrencilerinden oluşturmuştur. Araştırma ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya Selçuk üniversitesi 2021-2022 ve 2022-2023 öğretim yılında eğitim alan formasyon öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların %60.2 si(340) kadın %39,8’i Erkek (225)tir. Örneklemin yaşa göre dağılımı ise 20- 24yaş arasındadır yaş ortalaması 22.71(Ss:1,90)’dır. Katılımcıların nomofobi düzeylerini belirlemek amacıyla “Nomofobi Ölçeği” sosyal medya bağımlılığını belirlemek amacıyla “Bergen Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği” kişilik özelliklerini belirlemek amacıyla “Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi (SDKT)” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre Üniversite öğrencilerinin yaşa ve cinsiyete göre yapılan t-testleri sonucunda araştırma değişkenleri açısından gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Nomofobi ile sosyal medya bağımlılığı arasında yüksek düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu durum nomofobi ile sosyal medya bağımlılığı; sosyal medya bağımlılığı ile kişilik özellikleri arasında ve sosyal medya bağımlılığı, kişilik özellikleri arasında pozitif yönde ilişkili olduğu göstermektedir. Çalışmada dolaylı etkinin anlamlılığını test etmek için bootstrapping yöntemi kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının, nomofobi ve kişilik özellikleri arasında kısmi aracı role sahip olduğu görülmüştür. Buradan hareketle Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının ile kişilik özellikleri ile birlikte nomofobiyi artıracağı söylenebilir. Aynı zamanda kişilik özelliklerinin, sosyal medya bağımlılığını etkilendiği söylenebilir.
nomofobi sosyal medya bağımlılığı kişilik özelliği aracılık psikoloji
In this study, nomophobia, social media addiction and personality traits of university students were examined according to gender and age. In addition, an intermediary model including social media addiction and personality traits was established to explain the nomophobia levels of university students. The dependent variable of this study is personality traits, the mediator variable is social media addiction, and the independent variable is nomophobia. The study group of the study consisted of formation students studying at Selçuk University. The research was conducted using the relational screening method. The research consists of formation students studying at Selçuk University in the 2021-2022 and 2022-2023 academic years. Convenience sampling method was used in the research. 60.2% (340) of the participants were female and 39.8% male (225). The age distribution of the sample is between 20 and 24 years old, with an average age of 22.71 (Sd: 1.90). In order to determine the nomophobia levels of the participants, the "Nomophobia Scale" was used to determine the social media addiction, the "Bergen Social Media Addiction Scale" and the "Adjective-Based Personality Test (SDKT)" scale was used to determine the personality traits. According to the results of the study, there was no significant difference between the groups in terms of research variables as a result of the t-tests performed according to age and gender of university students. It has been determined that there is a high level of positive and significant relationship between nomophobia and social media addiction. This is nomophobia and social media addiction; shows that there is a positive correlation between social media addiction and personality traits, and social media addiction and personality traits. The bootstrapping method was used to test the significance of the indirect effect in the study. It has been observed that social media addiction has a partial mediator role between nomophobia and personality traits in university students. From this point of view, it can be said that social media addiction and personality traits will increase nomophobia in university students
psychology nomophobia social media addiction personality trait mediation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi, Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 23 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.