In recent years, technological advancements have also influenced consumer behavior. One of the most significant developments in this regard is the metaverse. The metaverse, which has frequently captured the interest of experts, is a technological system that forms the basis of the current research. In this context, the present study examines the factors that affect the intention to use and acceptance of the metaverse system. The study constructs a research model using the Innovation Diffusion Theory (IDT) and the Technology Acceptance Model (TAM) to investigate user acceptance of conducting e-commerce activities within the metaverse system. Within this framework, structural equation modeling has been utilized to explain the acceptance of usage by potential metaverse users. The proposed research model has been analyzed using the Smart PLS 3 software package.
Among the independent variables of the research, a positive and significant relationship has been found between relative advantage as a mediator and the main variables of TAM. However, no significant relationship has been identified between complexity, another independent variable, and the main variables of TAM. Additionally, a significant relationship has been established between perceived compatibility and perceived ease of use. In this context, from a consumer perspective, when evaluated experientially (effort expended), the shopping experience in the metaverse system shows similarities with physical shopping, while no relationship has been found in terms of performance. The most significant contribution of the research to the literature is that attitude and intention, which are the most important antecedents of active usage of metaverse systems, exhibit a positive and significant relationship with all the variables in the relationship.
Metaverse Innovation Diffusion Theory Technology Acceptance Model E-commerce Digital Marketing
Son yıllarda teknolojideki gelişmeler tüketici davranışını da etkilemektedir. Söz konusu teknolojik gelişmelerden en önemlilerinden biri de metaverse’tür. Uzmanlar tarafından sıklıkla merak konusu olan metaverse, mevcut araştırmanın temelini oluşturan teknolojik sistemdir. Bu bağlamda mevcut çalışma, metaverse sistemini kullanma niyetini ve kabulünü etkileyen faktörleri incelemektedir. Çalışmada, yeniliklerin yayılması teorisi (YYT) ve teknoloji kabul modeli (TKM) kullanılarak bir araştırma modeli oluşturulmuş ve metaverse sisteminde e-ticaret faaliyetlerinin gerçekleştirilmesinin kullanıcı kabulü incelenmiştir. Bu bağlamda yapısal eşitlik modellemesi ile potansiyel metaverse kullanıcıları tarafından kullanımın kabulü açıklanmaya çalışılmıştır. Önerilen araştırma modeli Smart PLS 3 paket programı ile analiz edilmiştir.
Araştırmanın bağımsız değişkenlerinden göreceli avantajın aracı TKM’nin ana değişkenleriyle arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Fakat diğer bir bağımsız değişken olan karmaşıklık ile TKM’nin ana değişkenleriyle arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca algılanan uyumluluk ile algılanan kullanım kolaylığı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bu kapsamda tüketici açısından deneyimsel olarak (harcanan çaba) değerlendirildiğinde fiziksel alışverişle metaverse sistemindeki alışveriş deneyimi benzerlik gösterirken, performans açısından bir ilişki bulunamamıştır. Metaverse sistemlerinin aktif kullanımının en önemli öncülleri olan tutum ve niyetin, ilişkide olduğu değişkenlerin tamamıyla pozitif ve anlamlı bir ilişki içinde olması ise araştırmanın literatüre en önemli katkısıdır.
Metaverse Yeniliklerin Yayılması Teorisi Teknoloji Kabul Modeli E-Ticaret Dijital Pazarlama
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Tüm Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 24 |
MAKALE DEĞERLENDİRME SÜRECİ
Yazar tarafından gönderilen bir makale, gönderim tarihinden itibaren 10 gün içinde dergi sekreteri tarafından makalenin, telif sözleşmesinin ve benzerlik raporunun (Turnitin programı) eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden incelenir. İstenilen bu dosyalar eksiksiz ve düzgün bir şekilde gönderilmiş ise makale; ikinci aşamada derginin yayın çizgisine uygun olup olmadığı yönünden değerlendirilir. Bu süreçte makale yayın çizgisine uygun değilse yazara iade edilir. Makale yayın çizgisine uygun ise şablona uygun bir şekilde gönderilip gönderilmediği yönünden değerlendirilir. Şayet makale şablona uyarlanıp gönderilmemiş ise değerlendirme sürecine alınmaz. Bu süreçte yazarın derginin belirlediği şartlara uygun bir şekilde sisteme makale yüklemesi beklenir. Makale şablona uygun bir şekilde hazırlanıp gönderilmiş ise son aşamada makale derginin yayın ilkeleri, yazım kuralları, öz, abstract, extented abstract, kaynakça gösterimi vb. yönlerden incelenir. Bu ayrıntılarda makalede bir sorun varsa yazarın bu hususları tamamlaması istenir ve verilen süre içerisinde eksiksiz bir şekilde yeniden makaleyi göndermesi istenir.
Tüm bu aşamaları geçen makale, editör tarafından bilimsel yeterliliğinin denetlenmesi amacıyla ikinci 7 günlük süre içerisinde çalışmaya uygun iki hakeme değerlendirmeleri için gönderilir. Hakemlerin değerlendirme süreleri 15 gündür. Bu süre zarfında hakemlik görevini tamamlamayan bir hakem olursa ilgili hakeme değerlendirmeyi tamamlaması için 7 günlük ek süre verilebilir. Bu süre zarfında hakem görevini yerine getirmezse yerine yeni bir hakem ataması yapılır. En az iki hakemden gelen raporlar olumlu ise makale yayın aşamasına alınır. Hakem raporlarından birisi olumlu diğeri olumsuz ise makale üçüncü bir hakeme gönderilir. Üçüncü hakem raporu da olumsuz ise makale ret edilir. Üçüncü hakemin değerlendirmesi olumlu ise makaleyle ilgili hakem raporları dergi alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından incelenir. Makalenin yayınlanmasıyla ilgili nihai karar alan editörlerinden oluşan Editörler Kurulu tarafından verilir. Hakem raporlarının yetersiz ve tatmin etmekten uzak olması veya İngilizce editör tarafından abstract ve extented abstract’ın yetersiz görülmesi hallerinde de yine makaleyle ilgili son karar Editörler Kurulu tarafından verilir. Tüm bu aşamalardan geçen bir makale en yakın sayıya yayınlanmak üzere eklenir. İlgili sayıda yer kalmaması halinde makalenin yayımı bir sonraki sayıya kaydırılır. Bu durumda ve tüm değerlendirme sürecinde yazar isterse makalesini geri çekme hakkına sahiptir. Ancak bu durumu dergiye bildirmesi gerekir. Makale gönderim tarihinden makalenin yayına kabul tarihine kadar tüm bu işlemler için ortalama 3 aylık bir süre öngörülmektedir.