Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERN INSPIRATIONS AND CRITICISM OF DAILY LIFE IN NURİ BİLGE CEYLAN CINEMA: THE EXAMPLE OF THE WILD TREE

Yıl 2022, Sayı: 6, 54 - 72, 29.12.2022
https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1131911

Öz

Postmodern culture, which is the last aspect of consumer society, has become a symbol of the changing social habits with the 20th century. Postmodernism and the fragmentations, puzzles and deficiencies in postmodernism left a gap that must be completed at every point of life and turned everything traditional, especially values upside down. Therefore, daily life and its various representations have also changed. Especially after 1980s, cinema kept pace with this change and independent films came to the fore in both Turkish and world cinema. The environment, which was transformed by privacy, questioned by the individuals who questioned and behaved excessively, reflected the changes in human life from its perspective. In this study, Nuri Bilge Ceylan’s Ahlat Ağacı (Film of the Tree of Ahlat) is discussed, and from a postmodern perspective, how life is criticized in the film is emphasized.

Kaynakça

  • Anderson, Pamela Sue (2006). Postmodernizm ve Din. (çev. Mukkadder ErkanAli Utku). Postmodernizmin Eleştirel Sözlüğü içinde (haz. Stuart Sim). İstanbul: Ebabil Yayınlar
  • Aytaç, S., Göl, B., Yücel, F. (2011). Nuri Bilge Ceylan’la Kış Uykusu Üzerine. (Söyleşi). http://www.altyazi.net/soylesiler/nuri-bilge-ceylanla-kis- uykusu uzerine(Erişim Tarihi: 25.12.2019).
  • Büyükdüvenci, S. ve Öztürk, S.R., (1997). Postmodernizm ve Sinema – Giriş , Postmodernizm ve Sinema. Editör: Sabri Büyükdüvenci & Semire Ruken Öztürk, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Connor, S. (2005). Postmodernist Kültür-Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş, Çeviren: Doğan Şahiner, 2. Baskı , Ankara: Yapı Kredi Yayınları Alam, M., (2011).
  • Meselem insan denilen muammayı ve onun bağlı olduğu daha da büyük muammayı anlamlandırmaya çalışmak. (Söyleşi). Sinema Söyleşileri Kitabı 2011. http://www.mafm.boun.edu.tr/files/768_7 NBC.pdf. (Erişim Tarihi: 25.12.2019). . Corrigan, T. (1997). “Yerin Zamansallığı, Postmodernizm ve Fassbinder’inMetinleri”, Çeviren: Sabri Büyükdüvenci & Semire Ruken Öztürk, Postmodernizm ve Sinema, Editör: Sabri Büyükdüvenci ve Semire Ruken Öztürk. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Dochherty, T. D. (1995). “Postmodernizm: Bir Giriş”, Postmodernist Burjuva Liberalizmi, (Türçesi: Yavuz Alogan), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Garnham, N. (1997). Political Economy and the Practice of Cultural Studies. In M. Ferguson & P. Goldings (eds.). Cultural Studies in Question (pp.56-73). CA: Sage.
  • Habermas, J. (1994). “Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje”. Çev. Gülengül Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu ve Deniz Erksan. Postmodernizm. Necmi Zekâ. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Hamblen, K. A. (1990). “An Art Education Future in two World Views.” Design for Arts in Education. v. 91, pp. 27-33.
  • Harvey, D. (1998). Postmodernliğin Durumu, (İngilizce’den Çeviren: Sungur Savran), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Jameson, F. (2005). Kültürel Dönemeç, Çeviren: Kemal İnal, Ankara: Dost Yayınevi.
  • Jeanniere, A. (1994). “Modernite Nedir?” (Çev: Nilgün Tutal-Küçük), Modernite versus Postmodernite, (Mehmet Küçük), Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kızılçelik, S. (1994). “Postmodernizm: ‘Modernlik Projesine’ Bir Başkaldırı”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 30
  • Olivier, B. (2000). “Modernite, Modernizm ve Postmodernist Film: Verhoeven’in Temel İçgüdü’sündeki Yüzeysellikler”, Çeviren: Ruken Öztürk, Modernite Versus Postmodernite, Editör: Mehmet Küçük, 3. Baskı, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Öztürk, M. (1997). Avantgarde Film Sanatından Postmodern Sinemaya. 25.Kare Sinema Dergisi. Sayı 18. ss.25-30.
  • Pösteki, N. (2005) 1990 Sonrası Türk Sineması, İstanbul: Es Yayınları.
  • Rosenau, P. M. (1998). Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, (Çeviren: Tuncay Birkan), Ankara: Bilim ve Sanat/Ark Yayınları.
  • Savaş, H. (2014). Utanma Eşiği II ve Kış Uykusu. Sözcükler. Sayı 5, ss.110-113.
  • Sayıcı, F. (2011) 1990 Sonrası Türk Sinemasında Gerçekçilik, Konya: Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Touraine, A. (1995). Modernligin Eleştirisi, (Çev: Hülya Tufan), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tuğluk, A. (2017). İroni Nedir, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 29.

NURİ BİLGE CEYLAN SİNEMASI’NDA POSTMODERN ESİNTİLER VE GÜNDELİK HAYATIN ELEŞTİRİSİ: AHLAT AĞACI ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Sayı: 6, 54 - 72, 29.12.2022
https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1131911

Öz

Tüketim toplumunun son görünümü olan postmodern kültür, 20.yüzyılla birlikte değişen toplumsal alışkanlıkların da simgesi konumuna yükselmiştir. Postmodernizm ve postmodernizmde yer alan parçalanmışlıklar, bulmacalar ve eksiklikler yaşamın her noktasında tamamlanması gereken bir boşluk bırakmış ve geleneksel olan her şeyi, başta da değerleri alt üst etmiştir. Dolayısıyla gündelik hayat ve onun çeşitli temsilleri de değişmiştir. Sinema bilhassa 1980’lerden sonra bu değişime ayak uydurmuş, hem Türk hem de dünya sinemasında bağımsız filmler ön plana çıkmıştır. Mahremiyetin dönüşüm yaşadığı, sorgulayan ve davranışlarında aşırıya kaçan bireylerin donattığı çevre git gide insan hayatındaki değişiklikleri de kendi perspektifinden yansıtmaktaydı. Bu çalışmada Nuri Bilge Ceylan’ın Ahlat Ağacı filmi ele alınmış, postmodern perspektiften gündelik yaşamın ne şekilde filmde eleştirildiği üzerinde durulmuştur.

Kaynakça

  • Anderson, Pamela Sue (2006). Postmodernizm ve Din. (çev. Mukkadder ErkanAli Utku). Postmodernizmin Eleştirel Sözlüğü içinde (haz. Stuart Sim). İstanbul: Ebabil Yayınlar
  • Aytaç, S., Göl, B., Yücel, F. (2011). Nuri Bilge Ceylan’la Kış Uykusu Üzerine. (Söyleşi). http://www.altyazi.net/soylesiler/nuri-bilge-ceylanla-kis- uykusu uzerine(Erişim Tarihi: 25.12.2019).
  • Büyükdüvenci, S. ve Öztürk, S.R., (1997). Postmodernizm ve Sinema – Giriş , Postmodernizm ve Sinema. Editör: Sabri Büyükdüvenci & Semire Ruken Öztürk, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Connor, S. (2005). Postmodernist Kültür-Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş, Çeviren: Doğan Şahiner, 2. Baskı , Ankara: Yapı Kredi Yayınları Alam, M., (2011).
  • Meselem insan denilen muammayı ve onun bağlı olduğu daha da büyük muammayı anlamlandırmaya çalışmak. (Söyleşi). Sinema Söyleşileri Kitabı 2011. http://www.mafm.boun.edu.tr/files/768_7 NBC.pdf. (Erişim Tarihi: 25.12.2019). . Corrigan, T. (1997). “Yerin Zamansallığı, Postmodernizm ve Fassbinder’inMetinleri”, Çeviren: Sabri Büyükdüvenci & Semire Ruken Öztürk, Postmodernizm ve Sinema, Editör: Sabri Büyükdüvenci ve Semire Ruken Öztürk. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Dochherty, T. D. (1995). “Postmodernizm: Bir Giriş”, Postmodernist Burjuva Liberalizmi, (Türçesi: Yavuz Alogan), İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Garnham, N. (1997). Political Economy and the Practice of Cultural Studies. In M. Ferguson & P. Goldings (eds.). Cultural Studies in Question (pp.56-73). CA: Sage.
  • Habermas, J. (1994). “Modernlik: Tamamlanmamış Bir Proje”. Çev. Gülengül Naliş, Dumrul Sabuncuoğlu ve Deniz Erksan. Postmodernizm. Necmi Zekâ. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Hamblen, K. A. (1990). “An Art Education Future in two World Views.” Design for Arts in Education. v. 91, pp. 27-33.
  • Harvey, D. (1998). Postmodernliğin Durumu, (İngilizce’den Çeviren: Sungur Savran), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Jameson, F. (2005). Kültürel Dönemeç, Çeviren: Kemal İnal, Ankara: Dost Yayınevi.
  • Jeanniere, A. (1994). “Modernite Nedir?” (Çev: Nilgün Tutal-Küçük), Modernite versus Postmodernite, (Mehmet Küçük), Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kızılçelik, S. (1994). “Postmodernizm: ‘Modernlik Projesine’ Bir Başkaldırı”, Türkiye Günlüğü, Sayı: 30
  • Olivier, B. (2000). “Modernite, Modernizm ve Postmodernist Film: Verhoeven’in Temel İçgüdü’sündeki Yüzeysellikler”, Çeviren: Ruken Öztürk, Modernite Versus Postmodernite, Editör: Mehmet Küçük, 3. Baskı, Ankara: Vadi Yayınları.
  • Öztürk, M. (1997). Avantgarde Film Sanatından Postmodern Sinemaya. 25.Kare Sinema Dergisi. Sayı 18. ss.25-30.
  • Pösteki, N. (2005) 1990 Sonrası Türk Sineması, İstanbul: Es Yayınları.
  • Rosenau, P. M. (1998). Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, (Çeviren: Tuncay Birkan), Ankara: Bilim ve Sanat/Ark Yayınları.
  • Savaş, H. (2014). Utanma Eşiği II ve Kış Uykusu. Sözcükler. Sayı 5, ss.110-113.
  • Sayıcı, F. (2011) 1990 Sonrası Türk Sinemasında Gerçekçilik, Konya: Selçuk Üniversitesi Yüksek Lisans Tezi.
  • Touraine, A. (1995). Modernligin Eleştirisi, (Çev: Hülya Tufan), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Tuğluk, A. (2017). İroni Nedir, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 29.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Melek Kahraman 0000-0002-0146-7134

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Kahraman, M. (2022). NURİ BİLGE CEYLAN SİNEMASI’NDA POSTMODERN ESİNTİLER VE GÜNDELİK HAYATIN ELEŞTİRİSİ: AHLAT AĞACI ÖRNEĞİ. Akademik Düşünce Dergisi(6), 54-72. https://doi.org/10.53507/akademikdusunce.1131911