Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Qualitative Research About Chancing Child Perception, Methods of Education and Effects of Internet in Society

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 265 - 300, 01.10.2018
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.400406

Öz

This research was conducted to reveal the views of the parents and prospective parents in our country on the oncept of childhood, the methods of education they applied and their opinions about the effects of the internet. In this context; under the 40; 26 male 32 female, between 40-60; 7 male, 9 female, over the 60; 2 male, 2 female total78 people were interviewed. The findings were assessed regarding gender-generation and gender-repeat/expression. The results of this research show that the participants are aware of the fact that every single child has a unique personality. According to the study, while the younger participants use more diverse and modern education techniques, the older ones still use traditional educational methods. In further detail, the participants are fully aware of the adverse effects of the internet, and they take control over their children's use of the internet. 

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, Z. H., & Ekşili, N. ( 2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 165-182.
  • Ahioğlu-Lindberg, E. N. (2012). Çocuk yetiştirme açısından Türkiye'de çocukluğun tarihi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 31 (Ocak 2012/I), ss. 41-52.
  • Akbaş, E., & Atasü, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasının oluşumu- eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-103.
  • Aktaş, Y. ( 1994). Çalışan anne ve çocuğu. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 36, 7-11.
  • Allison, J. (2001, Ekim). Yeni çocukluk sosyolojisinde sorunlar, yaklaşımlar ve pratikler. B. Onur, (Ed.), 3. Ulusal Çocuk Kongresi- Dünyada ve Türkiye’de Değişen Çocukluk bildiriler kitabı içinde (ss. 27-36), Çocuk Kültürü Araştırma Ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Aslan, K. (2002). Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 25-33.
  • Aybars, A. İ. (2014). Anne baba ile çocuklar arasındaki ilişkiler. M. Turgut, S. Feyzioğlu (Ed.) Türkiye aile yapısı araştırması tespitler, öneriler içinde (ss. 210-231), İstanbul: Araştırma ve Sosyal Politika Serisi (07).
  • Clarke, J. (2003). Inter–disciplinary perspective: histories of childhood. Edit. D. Wyse, Childhood Studies: An İntroduction. Blackwell Publishing Malden, MA, Oxford, UK.
  • Demirel, M., Yörük, M., Özkan, O. (2012). Çocuklar için güvenli internet: güvenli internet hizmeti ve ebeveyn görüşleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:4, Sayı:7 2012-Güz, 54-68.
  • Çok, F. (1989). Dünün, bugünün, yarının çocuğu. Eğitim Ve Bilim Dergisi, 13(1), 14-23.
  • Elkind, D. (2001, Ekim). Değişen dünyada çocuk yetiştirme ve eğitim. B. Onur, (Ed.), 3. ulusal çocuk kongresi- dünyada ve Türkiye’de değişen çocukluk bildiriler kitabı içinde (ss. 15-25), Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma Ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gündüz-Kalan, Ö. (2010). Medya okuryazarlığı ve okul öncesi çocuk: ebeveynlerin medya okuryazarlığı bilinci üzerine bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 39(2), 59-74.
  • İli, K. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının öğrenci davranışlarına etkisi. 03.01.2017 tarihinde http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/ 11655/1796/105fca91-5f67-4e62-8845-fdb13dd6b532.pdf?sequence=1 sitesinden erişilmiştir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2015). Value of children, family change, and implications for the care of the elderly. Cross-Cultural Research, 49(4), 374–392.
  • Kaşıkçı, D. N., Çağıltay, K., Karakuş,T., Kurşun, E., & Ogan, C., (2014), Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 230-243.
  • Onur, B. (2005), Çocukluğun dünü ve bugünü. Kebikeç Dergisi, 19, 99-112
  • Onur, B. (1997), Gelişim psikolojisi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Postman, N. (1995), Çocukluğun yok oluşu. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Rosen, D. L. (2011), Social networking’s good and bad impacts on kids. 08.03.2017 tarihinde http://www.apa.org/news/press/releases/2011/08/social-kids.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Sağlam, İ. (2001), Çocuklarda davranışların şekillenmesinde etkili olan faktörlere teorik bir yaklaşım. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, 10(2), 209-223.
  • Sanaktekin, H. O., & Aydın, A. A., (2010). Effects of personality traits in social media use. 08.03.2017 tarihinde https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1692156 adresinden ulaşılmıştır.
  • Şahin, M. C.( 2007), Sanayi toplumundan sanayi sonrası topluma farklılaşan gençlik hallerinin sosyolojik görünümü. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 157-177.
  • Şanlı, D., & Öztürk, C. (2012), Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 31–48.
  • Tan, M. (1989), Çağlar boyunca çocukluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 22(1), 71-88.
  • T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (ASAGEM) (2010). Türkiye’de aile değerleri araştırması (Yayın No: 145). Ankara. 10.01.2018 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54292ce0369dc32358ee2a46/kutuphane_61_turkiyede_aile_degerleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tezel-Şahin, F., & Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • TÜİK, (2014), Temel Doğurganlık Göstergeleri İstatistiklerle Kadın, Sayı: 16056. 05 Mart 2014 TÜİK Haber Bülteni. 12.11.2016 tarihinde http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:csL16SaZco8J:www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do%3Fistab_id%3D1592+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK( 2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. Sayı: 15866. 13 Kasım 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK (2017). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Araştırması. Sayı: 24862. 13 Kasım 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/HbPrint.do?id=24862 adresinden erişilmiştir.
  • Ulanowicz, A. (2005). Philippe aries: representing childhood project. Edit. Marah, G. 12 Kasım 2016 tarihinde http://representingchildhood.pitt.edu/medieval_child.htm adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

TOPLUMDA DEĞİŞEN ÇOCUK ALGISI, EĞİTİM YÖNTEMLERİ VE İNTERNETİN ETKİLERİNE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 265 - 300, 01.10.2018
https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.400406

Öz

Ülkemizdeki ebeveyn ve ebeveyn adayı bireylerin çocukluğa bakışları, çocuk tanımları, temel aldıkları eğitim yöntemleri ve internetin etkileri hakkındaki görüşlerinin açığa çıkarılması amacıyla 40 yaşın altında 26 erkek, 32 kadın, 4060 yaşları arasında 7 erkek, 9 kadın, 60 yaşın üzerinde 2 erkek ve 2 kadın; toplamda 78 katılımcı ile görüşülmüş ve ortaya çıkan temalar cinsiyet, kuşak ve dile getirilme sıklıkları açılarından değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda çocuğun farklı olduğuna ilişkin bilincin katılımcılarda mevcut olduğu ve yaş ilerledikçe çocuğun ebeveyne katkılarının da önem kazandığı, çocuk eğitimi konusunda yaş azaldıkça eğitim yöntemlerinin çeşitlendiği ancak geleneksel yöntemlerin etkisinin devam ettiği, internetin olumsuz etkileri konusunda katılımcıların duyarlı olduğu ve kontrollü kullanımı tercih ettikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O., Batur, Z. H., & Ekşili, N. ( 2014). Kuşakların değişen yüzü ve y kuşağı ile ortaya çıkan yeni çalışma tarzı: mobil yakalılar. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(1), 165-182.
  • Ahioğlu-Lindberg, E. N. (2012). Çocuk yetiştirme açısından Türkiye'de çocukluğun tarihi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 31 (Ocak 2012/I), ss. 41-52.
  • Akbaş, E., & Atasü, R. (2009). Modern çocukluk paradigmasının oluşumu- eleştirel bir değerlendirme. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 95-103.
  • Aktaş, Y. ( 1994). Çalışan anne ve çocuğu. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 36, 7-11.
  • Allison, J. (2001, Ekim). Yeni çocukluk sosyolojisinde sorunlar, yaklaşımlar ve pratikler. B. Onur, (Ed.), 3. Ulusal Çocuk Kongresi- Dünyada ve Türkiye’de Değişen Çocukluk bildiriler kitabı içinde (ss. 27-36), Çocuk Kültürü Araştırma Ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • Aslan, K. (2002). Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 25-33.
  • Aybars, A. İ. (2014). Anne baba ile çocuklar arasındaki ilişkiler. M. Turgut, S. Feyzioğlu (Ed.) Türkiye aile yapısı araştırması tespitler, öneriler içinde (ss. 210-231), İstanbul: Araştırma ve Sosyal Politika Serisi (07).
  • Clarke, J. (2003). Inter–disciplinary perspective: histories of childhood. Edit. D. Wyse, Childhood Studies: An İntroduction. Blackwell Publishing Malden, MA, Oxford, UK.
  • Demirel, M., Yörük, M., Özkan, O. (2012). Çocuklar için güvenli internet: güvenli internet hizmeti ve ebeveyn görüşleri üzerine bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:4, Sayı:7 2012-Güz, 54-68.
  • Çok, F. (1989). Dünün, bugünün, yarının çocuğu. Eğitim Ve Bilim Dergisi, 13(1), 14-23.
  • Elkind, D. (2001, Ekim). Değişen dünyada çocuk yetiştirme ve eğitim. B. Onur, (Ed.), 3. ulusal çocuk kongresi- dünyada ve Türkiye’de değişen çocukluk bildiriler kitabı içinde (ss. 15-25), Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma Ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gündüz-Kalan, Ö. (2010). Medya okuryazarlığı ve okul öncesi çocuk: ebeveynlerin medya okuryazarlığı bilinci üzerine bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 39(2), 59-74.
  • İli, K. (2013). Sosyal medya ortam ve araçlarının öğrenci davranışlarına etkisi. 03.01.2017 tarihinde http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/ 11655/1796/105fca91-5f67-4e62-8845-fdb13dd6b532.pdf?sequence=1 sitesinden erişilmiştir.
  • Kağıtçıbaşı, Ç., & Ataca, B. (2015). Value of children, family change, and implications for the care of the elderly. Cross-Cultural Research, 49(4), 374–392.
  • Kaşıkçı, D. N., Çağıltay, K., Karakuş,T., Kurşun, E., & Ogan, C., (2014), Türkiye ve Avrupa’daki çocukların internet alışkanlıkları ve güvenli internet kullanımı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(171), 230-243.
  • Onur, B. (2005), Çocukluğun dünü ve bugünü. Kebikeç Dergisi, 19, 99-112
  • Onur, B. (1997), Gelişim psikolojisi. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Postman, N. (1995), Çocukluğun yok oluşu. Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Rosen, D. L. (2011), Social networking’s good and bad impacts on kids. 08.03.2017 tarihinde http://www.apa.org/news/press/releases/2011/08/social-kids.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Sağlam, İ. (2001), Çocuklarda davranışların şekillenmesinde etkili olan faktörlere teorik bir yaklaşım. Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi, 10(2), 209-223.
  • Sanaktekin, H. O., & Aydın, A. A., (2010). Effects of personality traits in social media use. 08.03.2017 tarihinde https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1692156 adresinden ulaşılmıştır.
  • Şahin, M. C.( 2007), Sanayi toplumundan sanayi sonrası topluma farklılaşan gençlik hallerinin sosyolojik görünümü. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 157-177.
  • Şanlı, D., & Öztürk, C. (2012), Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 31–48.
  • Tan, M. (1989), Çağlar boyunca çocukluk. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 22(1), 71-88.
  • T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (ASAGEM) (2010). Türkiye’de aile değerleri araştırması (Yayın No: 145). Ankara. 10.01.2018 tarihinde http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54292ce0369dc32358ee2a46/kutuphane_61_turkiyede_aile_degerleri.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tezel-Şahin, F., & Özyürek, A. (2008). 5-6 yaş grubu çocuğa sahip ebeveynlerin demografik özelliklerinin çocuk yetiştirme tutumlarına etkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3), 395-414.
  • TÜİK, (2014), Temel Doğurganlık Göstergeleri İstatistiklerle Kadın, Sayı: 16056. 05 Mart 2014 TÜİK Haber Bülteni. 12.11.2016 tarihinde http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:csL16SaZco8J:www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do%3Fistab_id%3D1592+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK( 2013). 06-15 Yaş Grubu Çocuklarda Bilişim Teknolojileri Kullanımı ve Medya. Sayı: 15866. 13 Kasım 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=15866 adresinden erişilmiştir.
  • TÜİK (2017). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Araştırması. Sayı: 24862. 13 Kasım 2017 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/HbPrint.do?id=24862 adresinden erişilmiştir.
  • Ulanowicz, A. (2005). Philippe aries: representing childhood project. Edit. Marah, G. 12 Kasım 2016 tarihinde http://representingchildhood.pitt.edu/medieval_child.htm adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Eyüp Çelik

Fatma Betül Çat

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2018
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çelik, E., & Çat, F. B. (2018). TOPLUMDA DEĞİŞEN ÇOCUK ALGISI, EĞİTİM YÖNTEMLERİ VE İNTERNETİN ETKİLERİNE YÖNELİK NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Akademik İncelemeler Dergisi, 13(2), 265-300. https://doi.org/10.17550/akademikincelemeler.400406

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.