Medya özellikle de geleneksel medyanın sosyolojik yönü tarihten bugüne oldukça tartışılagelmiştir. Geleneksel medyanın yanı sıra teknolojik gelişmeler ve internet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte yeni medyanın da günümüzdeki başat rolü ve etkisi tartışılmaz bir gerçekliktir. Kimlik stereoriplerinin oldukça görünür olduğu medya; cinsiyet temelli kimliklere yönelik tanımlamaları ve bu kimlikler arası ilişkileri yeniden üretmekte ve günümüzde gündelik yaşamın önemli bir parçası haline gelmektedir. Bu çerçevede bu çalışma sermaye ve sınıfsal ilişkilerin şekillendirdiği geleneksel medya içeriklerinin aksine daha özgür bir kamusal alan sunma iddiasında olan yeni medyayı toplumsal cinsiyet yaklaşımları temelinde analiz etmeyi amaçlamaktadır. Geniş bir etki alanı bulunan yeni medyanın; yeni bir direniş biçimi olma ve cinsiyetçi kalıp yargıları ve stereotipleri yeniden üretme noktasında iki yönü bulunmaktadır. Türkiye özelinde Tiktok gençler tarafından kullanılan instagramdan sonra gelen ikinci büyük uygulamadır. Bu sebeple bu çalışma örneklem olarak alınan TikTok hesaplarını cinsiyetçi kalıp yargıları çerçevesinde eleştirel olarak analiz etmeyi hedeflemektedir. Amaçlı örneklem yöntemi kullanılan bu çalışmadaki temel motivasyon; özellikle tarihten bugüne edebiyat, sanat, sinema gibi pek çok alanda konu edinilen kadın erkek ilişkileri temalı tiktokerların paylaşımlarını içerik analizi ile açıklayabilmektir. Çalışmanın içeriğinde keskin sınırlar dahilinde verilen kadınlık ve erkekliğe dair; özel ve kamusal alan ayrımı, ekonomik iktidar, ailevi ilişkiler, gündelik yaşamdaki rol ve sorumlulukların cinsiyetçi bir çerçeveden vurgulandığı görülmektedir.
Toplumsal Cinsiyet Yeni Kamusal Alan TikTok Ataerkil Pazarlık
The sociological aspect of media, especially traditional media, has been widely discussed throughout history. In addition to traditional media, with technological developments and the widespread use of the internet, the dominant role and influence of new media today is an indisputable reality. Media where identity stereotypes are highly visible; It reproduces the definitions of gender-based identities and the relationships between these identities and has become an important part of daily life today. In this context, this study aims to analyze new media, which claims to offer a freer public sphere, on the basis of gender approaches, unlike traditional media contents shaped by capital and class relations. New media, which has a wide impact area; It has two aspects: being a new form of resistance and reproducing sexist stereotypes. For this reason, this study aims to critically analyze the TikTok accounts taken as a sample within the framework of sexist stereotypes. The main motivation in this study using the purposeful sampling method; The aim is to explain the shares of Tiktokers with the theme of male-female relations, which have been the subject of many fields such as literature, art and cinema from history to the present, through content analysis. In the content of the study, femininity and masculinity are given within sharp limits; It is seen that the distinction between private and public spaces, economic power, familial relations, roles and responsibilities in daily life are emphasized from a gendered framework.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 5 Nisan 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 19 Sayı: 1 |
Akademik İncelemeler Dergisi (AID) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.