İzlenimci Monet, Renoir ve Pissarro resimde ışığı oluşturmada zıt renkleri kullanmayı deneyerek, ayrıntıdan daha çok bütünün algılama yoluyla resim sanatında önemli bir değişime öncülük etmişlerdir. Paul Cézanne ise, resimde ışığı yansıtarak an’ı yakalamak için biçimin ikinci plana ittilmesini yadsıyarak, nesneye yönelmiştir. Bu bağlamda, Cézanne hayatı boyunca Aix-en Provence’daki Sainte-Victoire dağını resmetmek için geri dönüşler yaparak, bu dağın yaklaşık 60’a yakın resmini yapmıştır. Bu araştırmada Paul Cézanne’ın defalarca resmettiği "Sainte-Victoire Dağı" ile ilgili ulaşılan eserlerin tarihsel kronolojisi gözetilerek, incelemesi yapılmıştır. Buna göre araştırmanın sorusu şöyle belirlenmiştir: Cézanne'ın Sainte-Victoire Dağını defalarca resmetmesinin resim sanatı bağlamında nedenleri ve sonuçları neler olabilir? Bu araştırmanın amacı; Cezanne'in Sainte-Victoire Dağını defalarca resmetmesinin hangi sanatsal arayışlar çerçevesinde gerçekleştirdiğinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma, doküman analizi yönteminde yapılmış, araştırma problemiyle ilgili yazılı ve görsel doküman incelenmiştir. Bu araştırmanın ulaştığı bulgulara göre, Cézanne Sainte-Victoire Dağıyla ilgili yaptığı resimlerde kompozisyon açısından resimde fiziksel ve uzamsal ilişkiyi araştırdığı ortaya konulmuştur. Cézanne sonuçta ilgili resimlerde nesneyi biçim bakımından ön plana alarak, renk ile derinlik algısı oluşturmada çoklu perspektif anlayışını getirmiştir. Böylece Cézanne, resimde nesnenin sunumu açısından hem iki boyutu hem de üç boyutu aynı yüzeyde yansıtmayı ilk deneyen ressam olarak, Picasso’ya esin oluşturmuş ve Kübizm’e, öncülük etmiştir. Dolayısıyla Cezanne, Sainte-Victoire Dağı üzerine yaptığı resimler ile resim sanatında doğanın akıl yoluyla sorgulanması sürecini başlatan ilk ressam olarak, modern resmin kurucusu sayılabilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mayıs 2022 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 15 |