Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME

Yıl 2022, Sayı: 16, 66 - 75, 03.09.2022

Öz

Sanat alanlarında desen eğitimi denilince akla gelen çoğu zaman kağıt ve kalem ile oluşturulan eskiz tadında çizimler olabilir. Ancak günümüz eğitim anlayışı da dahil olmak üzere günlük yaşantı içerisinde birçok alanda dijitalleşmenin etkisi görülebilir. Öncesinde teknolojinin el verdiği oranda gelişme gösteren sanat öğretimi, kimi zaman duvarlara, taşa, seramiğe ya da çeşitli kağıt tipleri üzerine yapılmıştır. Bu eserler günümüz sanat anlayılı veya teknolojisi ile ele alındığında basit olarak görülse de döneminin teknolojisi çerçevesinde incelendiğinde imkanları olabildiğince yansıttıkları görülmektedir. Sanat öğretiminin temel unsurlarından olan desen de bu dijitalleşmeden payına düşeni alacaktır. Bu konuda önemli olan dünya devletlerinin hızını yakalayabilmek, hatta mümkünse önünde yer edinebilmektir. Bu anlayıştan hareketle dünyada olduğu gibi ülkemizde de sanat eğitiminin temeli olan desen öğretimini dijital alt yapı ile zenginleştirmek önemlidir. Bu bağlamda önemi ortada olan desen öğretiminin Türkiye’deki gelişimi ve durumu, şimdiye dek kullanılmış teknoloji ve günümüz teknolojisi olan bilgisayar tabanlı anlayışın bu alana yansıması değerlendirilmiştir. Değerlendirme ile birlikte bahsi geçen öğretimin nasıl şekillendirilebileceği ve bu doğrultuda sonuçlar ortaya konulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak, desen öğretiminde dijitalleşme bir ihtiyaçtan öte gereksinim olduğu; ilgili eğitim birimlerinin gerekli alt yapıyı sağlamasının önemli olduğu, dijital dünyaların geliştiği yeni çağda konunun önemli olduğu ve yine ilgili tüm eğitim birimlerinin dijital desen dersini müfredatlarına dahil etmeleri gerekliliği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Atmaca, A. E. (2011). Modern Sanat ve Bilgisayar Destekli Sanat Çalışmaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 293-302.
  • Atılgan, M. (2006). Antik Çağın En Önemli Yazı Malzemesi: Papirüs, Bilgi Dünyası: Cilt 7, Sayı 2. İstanbul.
  • Avcı, S. (2014). Füzenle Desen Çizmek, Akdeniz Sanat Dergisi, 7(13), 186-203.
  • Ayaydın, A. (2010). DESEN EĞİTİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 159-172.
  • Bulut, Ü. (2003). Plastik sanatlar eğitiminde desen çalışmaları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(18), 11-24.
  • Cui, J. (2017). Research on digital painting art and its diversified performance. In 2017 3rd International Conference on Economics, Social Science, Arts, Education and Management Engineering (ESSAEME 2017). Atlantis Press.
  • Emirali, R. (2007). Desen için ilk ders. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 255-260.
  • Güven, İ. M. V. N., Kaplanoğlu, L., Yangöz, H. (2012). Kağıt Yüzeyine Uygulanan Sanat Eserlerinde Kağıdın Önemi. AKDENİZ SANAT DERGİSİ, Cilt 5, Sayı 9. Antalya. Kıvrak, M. N. (2015). Dijital Çizim ve Görselleştirme Tekniklerinin Desen Eğitiminde Kullanılması. Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Antalya.
  • URL 1: https://www.etimolojiturkce.com/kelime/desen adresinden 23.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • URL 2: https://sozluk.gov.tr/ adresinden 23.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Çıracıoğlu, Y. (2022). Adobe Fresco ile gerçekleştirilmiş çeşitli tekniklere yönelik çalışma örnekleri.
  • URL 3. “Vitruvius İnsanı” https://tr.wikipedia.org/wiki/Vitruvius_Adam%C4%B1 adresinden 24.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • URL 4. Anthony, M. (2021). Corel Draw Arayüzü. https://www.coreldraw.com/en/learn/gallery/ 19.06.2022 tarihinde adresinden edinilmiştir.
  • URL 5. Adobe Fresco arayüzü (2022). https://www.adobe.com/tr/products/fresco.html adresinden 19.06.2022 tarihinde alınmıştır.

Digitalization in Artistic Drawing Teaching

Yıl 2022, Sayı: 16, 66 - 75, 03.09.2022

Öz

When it comes to drawing education in the arts, the first thing that comes to mind is sketch, like drawings created with paper and pencil. However, the effect of digitalization can be seen in many areas in daily life, including today’s understanding of education. Art education, which developed as much as technology allowed, was sometimes done on walls, stone, ceramics or various types of paper. Although these Works are seen as simple when considered with today’s art or technology, when they are examined within the framework of the technology of period, it is seen that they reflect the possibilities as much as possible. Drawing, which is one of the basic elements of art education, will also take its share from this digitalization. The important thing in this regard is to catch up with the speed of the World states and if possible to be ahead of them. Based on this understanding, it is important to enrich drawing teaching, which is the basis of art education in our country as well as in the World with digital infrastructure. In this context, the development and situation of drawing teaching, which is of obvious importance in Turkey the technology that has been used until now and the relektion of today’s technology, computer-based understanding on this field have been evaluated.with the evaluation, it has been tried to reveal how the mentioned teaching can be shaped and the results in this direction. As a rasult, digitalization in drawing teaching is a necessity rather than a need; It has emerged that important fort he relevant education units to provide the necessary infrastructure the subject is important in the new age when digital worlds are developing and again, all relevant education units need to include the digital drawing course in their curricula.

Kaynakça

  • Atmaca, A. E. (2011). Modern Sanat ve Bilgisayar Destekli Sanat Çalışmaları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 293-302.
  • Atılgan, M. (2006). Antik Çağın En Önemli Yazı Malzemesi: Papirüs, Bilgi Dünyası: Cilt 7, Sayı 2. İstanbul.
  • Avcı, S. (2014). Füzenle Desen Çizmek, Akdeniz Sanat Dergisi, 7(13), 186-203.
  • Ayaydın, A. (2010). DESEN EĞİTİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 159-172.
  • Bulut, Ü. (2003). Plastik sanatlar eğitiminde desen çalışmaları. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(18), 11-24.
  • Cui, J. (2017). Research on digital painting art and its diversified performance. In 2017 3rd International Conference on Economics, Social Science, Arts, Education and Management Engineering (ESSAEME 2017). Atlantis Press.
  • Emirali, R. (2007). Desen için ilk ders. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(2), 255-260.
  • Güven, İ. M. V. N., Kaplanoğlu, L., Yangöz, H. (2012). Kağıt Yüzeyine Uygulanan Sanat Eserlerinde Kağıdın Önemi. AKDENİZ SANAT DERGİSİ, Cilt 5, Sayı 9. Antalya. Kıvrak, M. N. (2015). Dijital Çizim ve Görselleştirme Tekniklerinin Desen Eğitiminde Kullanılması. Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Antalya.
  • URL 1: https://www.etimolojiturkce.com/kelime/desen adresinden 23.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • URL 2: https://sozluk.gov.tr/ adresinden 23.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • Çıracıoğlu, Y. (2022). Adobe Fresco ile gerçekleştirilmiş çeşitli tekniklere yönelik çalışma örnekleri.
  • URL 3. “Vitruvius İnsanı” https://tr.wikipedia.org/wiki/Vitruvius_Adam%C4%B1 adresinden 24.06.2022 tarihinde alınmıştır.
  • URL 4. Anthony, M. (2021). Corel Draw Arayüzü. https://www.coreldraw.com/en/learn/gallery/ 19.06.2022 tarihinde adresinden edinilmiştir.
  • URL 5. Adobe Fresco arayüzü (2022). https://www.adobe.com/tr/products/fresco.html adresinden 19.06.2022 tarihinde alınmıştır.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yılmaz Çıracıoğlu 0000-0003-4680-1850

Zeynep Gönülay Çalımlı 0000-0002-7203-0546

Yayımlanma Tarihi 3 Eylül 2022
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Çıracıoğlu, Y., & Gönülay Çalımlı, Z. (2022). SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME. Akademik Sanat(16), 66-75.
AMA Çıracıoğlu Y, Gönülay Çalımlı Z. SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME. Akademik Sanat. Eylül 2022;(16):66-75.
Chicago Çıracıoğlu, Yılmaz, ve Zeynep Gönülay Çalımlı. “SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME”. Akademik Sanat, sy. 16 (Eylül 2022): 66-75.
EndNote Çıracıoğlu Y, Gönülay Çalımlı Z (01 Eylül 2022) SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME. Akademik Sanat 16 66–75.
IEEE Y. Çıracıoğlu ve Z. Gönülay Çalımlı, “SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME”, Akademik Sanat, sy. 16, ss. 66–75, Eylül 2022.
ISNAD Çıracıoğlu, Yılmaz - Gönülay Çalımlı, Zeynep. “SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME”. Akademik Sanat 16 (Eylül 2022), 66-75.
JAMA Çıracıoğlu Y, Gönülay Çalımlı Z. SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME. Akademik Sanat. 2022;:66–75.
MLA Çıracıoğlu, Yılmaz ve Zeynep Gönülay Çalımlı. “SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME”. Akademik Sanat, sy. 16, 2022, ss. 66-75.
Vancouver Çıracıoğlu Y, Gönülay Çalımlı Z. SANATSAL DESEN ÖĞRETİMİNDE DİJİTALLEŞME. Akademik Sanat. 2022(16):66-75.

 16548   16583   16545   22170   22223