Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI

Yıl 2023, Sayı: 19, 43 - 59, 31.08.2023

Öz

Sanat toplumsal, sosyal, kültürel, ekonomik birçok etkene bağlı olarak değişim ve gelişim gösterir. Sanatın geçirdiği bu süreç boyunca farklı düşünsel altyapıları olan çeşitli sanatsal fikirler ve yaklaşımlar üretilir. 20. yüzyılın başlarında sergi mekanının gözlemleyicisi olan özne ve sanat nesnesi arasındaki mesafeyi daraltarak yok etmeyi önceleyen katılımcı sanat yaklaşımı da bu yaklaşımlara örnektir. Sanatın bünyesinde yaşanan bu değişimler o sanatın üretildiği toplumdaki insanları da sanatsal ürünün çağrışımları ve anlatımlarıyla dönüştürür. Sanata benzer biçimde gelişim gösteren bir varlık olarak insan, kendisini geliştirdikçe yaşadığı çevreyi de dönüştürür. Genel anlamıyla teknoloji olarak adlandırılabilen bu gelişim süreci insanın gündelik yaşantısına, yaşam pratiklerine, kültürüne, çevresine etki eder. İnsanın ürünü olup yine insanlar için üretilen sanatsal pratikler de bulunduğu zaman diliminde gerçekleşen teknolojik gelişmelerden payını alır. Teknolojinin gelişmesi sanatı farklı zaman dilimlerinde üretim açısından etkilese de özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra bilgisayarın icadının getirdiği yenilikler sanatta yeni bir yöntem, yaklaşım ve boyut kazandırarak dijital sanatı doğurmuştur. 1950’li yıllardan günümüze değin gelişen teknoloji sanatta üretime yardımcı bir eleman olmaktan çıkarak dijital sanat bağlamında, tabiri caizse, sanatın ve sanatsal üretim pratiklerinin merkezine yerleşir. Bilgisayar temelli olarak gelişen bu durum, sanatsal pratiklerin üretim ve tüketiminde yer alan sanatçı, eser, mekân ve özne paydaşlarına bilgisayarı da dahil ederek yeni bir sistemin, düzenin ve iktidarın oluşumunu tetikler. Bu yeni ve çok paydaşlı iktidar artık mutlak değil, olabildiğince muğlaktır.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2010). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki, İstanbul.
  • Aras, S. (2010). Mimarlık-Felsefe İlişkisi: Martin Heidegger Düşüncesinde Mekân, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Artan, E. Ç. (2012). Etkileşim Düzlemi ve Tüketim Mekânı Olarak Postmodern Müzeler İstanbul’daki Özel Müzeler Üzerine Bir İnceleme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı, 105-131.
  • Benjamin, W. (2007). Pasajlar, çev. Cemal, A. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları Gözden Geçirilmiş İlaveli 6. Baskı, İstanbul.
  • Cevizci, A. (2014). Felsefe Sözlüğü, Say Yayınları, İstanbul.
  • Çizgen, G. (2007). Sanat Köprüsü Sırat Köprüsü, Arkeoloji Sanat Yayınları: İstanbul.
  • Çuhacı, G. (2007). Dijital Sanatlarda Bedenin Kullanımı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, C. (2001). Müzelerde Çağdaş Pazarlama, TAÇ Vakfı, İstanbul.
  • Descartes, R. (1996). Meditations on First Philosophy, çev. John Cottingham, USA: Cambridge University Press.
  • Descartes, R. (2016). Aklın Yönetimi İçin Kurallar, çev. Engin Sunar, Say Yayınları, 5. Basım, İstanbul.
  • Hasol, D. (2017). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları Geliştirilmiş 15. Baskı, İstanbul.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, çev. Kemal Atakay, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Johnson, H. ve Shaw, J.S. (2005). Glossary of Digital Art and Printmaking, http://www.bermangraphics.com/dapttf/GlosDigArt.pdf (Erişim Tarihi: 05.03.2018).
  • Kant, İ. (1993). Arı Usun Eleştirisi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul.
  • Kırık, A. M. (2017). Medya Çağında İletişim “Sokaktan Ekrana, Sanaldan Gerçeğe”, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Kirby, K. M. (1996). Indifferent boundaries: Spatial concepts of human subjectivity. Guilford Press.
  • Koç, Y. (1984). Determinizm ve Mekân. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Koşar, Ö. (2020). İzleyicinin Değişen Konumu: Katılımcı Sanat Pratikleri ve İktidarın Paylaşımı, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 170-180.
  • Lefebvre, H. (1991). The Production of Space, çev. Donald Nicholson-Smith, Basil Blackwell Ltd.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi, çev. Işık Ergüden, SEL Yayıncılık 2. Baskı, İstanbul.
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve Tin, çev. Soysal, A. Metis Yayınları, Dördüncü Basım, İstanbul.
  • O’Doherty, B. (2021). Beyaz Küpün İçinde, Galeri Mekânının İdeolojisi, çev. Antmen, A. Sel Yayıncılık, Beşinci Baskı, İstanbul.
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 3, 213–238.
  • Platon. (1997). Theaitetos, çev. Macit Gökberk, MEB Yayınları, İstanbul.
  • Rancière, J. (2009). Özgürleşen Seyirci. çev. Şaman, E. B. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Resim 18: Abdulkerim Karaoğlu.
  • Resim 19: Abdulkerim Karaoğlu.
  • Rescher, N. (1967). The Philosophy of Leibniz, Prentice Hall.
  • Shanken, E. A. (2012). Sanat ve Elektronik Medya. (çev) Osman Akınhay, Akbank Kültür Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Sönmez, A. (2010). Özneleşen Mekân/Farklılıklara Mekân Olan Özne: Berci Kristin Çöp Masalları’nda Mekân, Özne ve Anlatı, Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, Sayı 10 (Şubat 2010).
  • Türk Dil Kurumu (1998). Türkçe Sözlük, (haz.) Parlatır, İ., Gözaydın, N., Zülfikar, H., Aksu, T., Türkmen, S., Yılmaz, Y. Türk Dil Kurumu Sözlük Bilim ve Uygulama Kolu Yayınları, Cilt II, Ankara.
  • URL 1: https://www.moma.org/explore/inside_out/2012/07/09/in-search-of-lost-art-kurt-schwitterss-merzbau/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 2: https://www.nytimes.com/2009/09/13/arts/design/13johnson.html, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 3: https://www.moma.org/interactives/moma_through_time/1960/making-space-for-a-new-type-of-art/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 4: https://assets.moma.org/documents/moma_catalogue_2698_300190538.pdf?_ga=2.254176264.1846915832.1640813376-836640050.1640280419, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 5: https://www.moma.org/collection/works/159727, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 6: http://www.graphitejournal.com/touch-cinema/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 7: https://pomeranz-collection.com/sites/default/files/EXPORT_Tapp-und-Tastkino-1-1968-AP-03_0.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 8: https://www.youtube.com/watch?v=kijKz3JzoD4, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 9: https://www.reddit.com/r/pics/comments/18wbac/marina_abramovic_rhythm_0_1974_nsfw_description/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 10: http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/-untitled-portrait-of-ross-in-l-a-/5665, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 11: https://en.wikipedia.org/wiki/Untitled_%28Portrait_of_Ross_in_L.A.%29, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 12: https://amymandersonart.com/tag/eva-hesse/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 13: https://www.moma.org/audio/playlist/243/3133, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 14: https://www.artnews.com/art-news/news/marina-abramovic-moma-josephine-decker-13374/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 15: https://virtualartistresidency.wordpress.com/2015/12/16/blog-post-title-3/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 16: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/990, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 17: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/318, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 18: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/375, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 19: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/534, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 20: https://www.e-flux.com/announcements/452972/herbert-w-frankevisionary/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 21: https://digitalartarchive.siggraph.org/artwork/herbert-w-franke-oszillogramm/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 22: https://img.youtube.com/vi/TbV7loKp69s/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 23: https://img.youtube.com/vi/kzniaKxMr2g/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 24: https://img.youtube.com/vi/ZrKgyY5aDvA/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 25: http://dada.compart-bremen.de/item/institution/155, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 26: http://dada.compart-bremen.de/item/exhibition/172, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 27: https://tr.pinterest.com/pin/298011700335136892/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 28: https://omiotu.com/wp-content/uploads/cui_fullzoom.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 29: https://artfacts.net/artwork/pockets-full-of-memories/47919, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 30: https://www.dailysabah.com/arts/reviews/latest-show-looks-into-modern-day-digital-art-at-akbank-sanat, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 31: https://www.youtube.com/watch?v=stdwpregD28, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • Wands, B. (2006). Dijital Çağın Sanatı, (çev) Osman Akınhay, Akbank Kültür Sanat Yayınları, İstanbul.

Reflections of Participatory Art Approach on Digital Art: The Ambiguous Power of Subject and Space

Yıl 2023, Sayı: 19, 43 - 59, 31.08.2023

Öz

Art shows change and development depending on many social, cultural and economic factors. During this process, various artistic ideas and approaches from different intellectual backgrounds are produced. The participatory art approach, which aims to narrow and destroy the gap appeared at the beginning of the 20th century between the observer of the exhibition space and the art object, is an example of these approaches. These changes experienced within art, transform also the people in the society where that art is produced with the connotations and expressions of the artistic product. As a being that develops in a similar way to art, man transforms the environment he lives in as he develops himself. This development process, which can be called as technology in general terms, affects people's daily life, life practices, culture and environment. Artistic practices, which are the products of human beings and produced for humans, also take their share from the technological developments that took place in the same era. Although the development of technology affects art in terms of production in different ways in various eras, especially after the second half of the 20th century, the innovations brought by the invention of the computer gave birth to digital art by giving a new method, approach and dimension in art. The technology that has developed since the 1950s has ceased to be an auxiliary element in art production and has become the center of art and artistic production practices in the context of digital art, so to speak. This computer-based situation triggers the formation of a new system, layout and power by including the computer to the stakeholders involved in the production and consumption of artistic practices such as artist, art-work, space and subject. This new and multi-stakeholder power is no longer strict, but as ambiguous as possible.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2010). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki, İstanbul.
  • Aras, S. (2010). Mimarlık-Felsefe İlişkisi: Martin Heidegger Düşüncesinde Mekân, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Artan, E. Ç. (2012). Etkileşim Düzlemi ve Tüketim Mekânı Olarak Postmodern Müzeler İstanbul’daki Özel Müzeler Üzerine Bir İnceleme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, Özel Sayı, 105-131.
  • Benjamin, W. (2007). Pasajlar, çev. Cemal, A. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Cevizci, A. (2005). Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları Gözden Geçirilmiş İlaveli 6. Baskı, İstanbul.
  • Cevizci, A. (2014). Felsefe Sözlüğü, Say Yayınları, İstanbul.
  • Çizgen, G. (2007). Sanat Köprüsü Sırat Köprüsü, Arkeoloji Sanat Yayınları: İstanbul.
  • Çuhacı, G. (2007). Dijital Sanatlarda Bedenin Kullanımı, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, C. (2001). Müzelerde Çağdaş Pazarlama, TAÇ Vakfı, İstanbul.
  • Descartes, R. (1996). Meditations on First Philosophy, çev. John Cottingham, USA: Cambridge University Press.
  • Descartes, R. (2016). Aklın Yönetimi İçin Kurallar, çev. Engin Sunar, Say Yayınları, 5. Basım, İstanbul.
  • Hasol, D. (2017). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları Geliştirilmiş 15. Baskı, İstanbul.
  • Huyssen, A. (1999). Alacakaranlık Anıları: Bellek Yitimi Kültüründe Zamanı Belirlemek, çev. Kemal Atakay, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Johnson, H. ve Shaw, J.S. (2005). Glossary of Digital Art and Printmaking, http://www.bermangraphics.com/dapttf/GlosDigArt.pdf (Erişim Tarihi: 05.03.2018).
  • Kant, İ. (1993). Arı Usun Eleştirisi, çev. Aziz Yardımlı, İdea Yayınevi, İstanbul.
  • Kırık, A. M. (2017). Medya Çağında İletişim “Sokaktan Ekrana, Sanaldan Gerçeğe”, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Kirby, K. M. (1996). Indifferent boundaries: Spatial concepts of human subjectivity. Guilford Press.
  • Koç, Y. (1984). Determinizm ve Mekân. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Koşar, Ö. (2020). İzleyicinin Değişen Konumu: Katılımcı Sanat Pratikleri ve İktidarın Paylaşımı, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 26(44), 170-180.
  • Lefebvre, H. (1991). The Production of Space, çev. Donald Nicholson-Smith, Basil Blackwell Ltd.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi, çev. Işık Ergüden, SEL Yayıncılık 2. Baskı, İstanbul.
  • Merleau-Ponty, M. (2012). Göz ve Tin, çev. Soysal, A. Metis Yayınları, Dördüncü Basım, İstanbul.
  • O’Doherty, B. (2021). Beyaz Küpün İçinde, Galeri Mekânının İdeolojisi, çev. Antmen, A. Sel Yayıncılık, Beşinci Baskı, İstanbul.
  • Özel Sağlamtimur, Z. (2010). Dijital Sanat, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 10, Sayı: 3, 213–238.
  • Platon. (1997). Theaitetos, çev. Macit Gökberk, MEB Yayınları, İstanbul.
  • Rancière, J. (2009). Özgürleşen Seyirci. çev. Şaman, E. B. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Resim 18: Abdulkerim Karaoğlu.
  • Resim 19: Abdulkerim Karaoğlu.
  • Rescher, N. (1967). The Philosophy of Leibniz, Prentice Hall.
  • Shanken, E. A. (2012). Sanat ve Elektronik Medya. (çev) Osman Akınhay, Akbank Kültür Sanat Yayınları, İstanbul.
  • Sönmez, A. (2010). Özneleşen Mekân/Farklılıklara Mekân Olan Özne: Berci Kristin Çöp Masalları’nda Mekân, Özne ve Anlatı, Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, Sayı 10 (Şubat 2010).
  • Türk Dil Kurumu (1998). Türkçe Sözlük, (haz.) Parlatır, İ., Gözaydın, N., Zülfikar, H., Aksu, T., Türkmen, S., Yılmaz, Y. Türk Dil Kurumu Sözlük Bilim ve Uygulama Kolu Yayınları, Cilt II, Ankara.
  • URL 1: https://www.moma.org/explore/inside_out/2012/07/09/in-search-of-lost-art-kurt-schwitterss-merzbau/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 2: https://www.nytimes.com/2009/09/13/arts/design/13johnson.html, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 3: https://www.moma.org/interactives/moma_through_time/1960/making-space-for-a-new-type-of-art/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 4: https://assets.moma.org/documents/moma_catalogue_2698_300190538.pdf?_ga=2.254176264.1846915832.1640813376-836640050.1640280419, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 5: https://www.moma.org/collection/works/159727, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 6: http://www.graphitejournal.com/touch-cinema/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 7: https://pomeranz-collection.com/sites/default/files/EXPORT_Tapp-und-Tastkino-1-1968-AP-03_0.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 8: https://www.youtube.com/watch?v=kijKz3JzoD4, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 9: https://www.reddit.com/r/pics/comments/18wbac/marina_abramovic_rhythm_0_1974_nsfw_description/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 10: http://www.milliyetsanat.com/haberler/plastik-sanatlar/-untitled-portrait-of-ross-in-l-a-/5665, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 11: https://en.wikipedia.org/wiki/Untitled_%28Portrait_of_Ross_in_L.A.%29, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 12: https://amymandersonart.com/tag/eva-hesse/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 13: https://www.moma.org/audio/playlist/243/3133, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 14: https://www.artnews.com/art-news/news/marina-abramovic-moma-josephine-decker-13374/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 15: https://virtualartistresidency.wordpress.com/2015/12/16/blog-post-title-3/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 16: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/990, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 17: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/318, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 18: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/375, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 19: http://dada.compart-bremen.de/item/artwork/534, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 20: https://www.e-flux.com/announcements/452972/herbert-w-frankevisionary/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 21: https://digitalartarchive.siggraph.org/artwork/herbert-w-franke-oszillogramm/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 22: https://img.youtube.com/vi/TbV7loKp69s/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 23: https://img.youtube.com/vi/kzniaKxMr2g/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 24: https://img.youtube.com/vi/ZrKgyY5aDvA/hqdefault.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 25: http://dada.compart-bremen.de/item/institution/155, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 26: http://dada.compart-bremen.de/item/exhibition/172, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 27: https://tr.pinterest.com/pin/298011700335136892/, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 28: https://omiotu.com/wp-content/uploads/cui_fullzoom.jpg, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 29: https://artfacts.net/artwork/pockets-full-of-memories/47919, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 30: https://www.dailysabah.com/arts/reviews/latest-show-looks-into-modern-day-digital-art-at-akbank-sanat, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • URL 31: https://www.youtube.com/watch?v=stdwpregD28, Erişim Tarihi: 08.09.2022.
  • Wands, B. (2006). Dijital Çağın Sanatı, (çev) Osman Akınhay, Akbank Kültür Sanat Yayınları, İstanbul.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkerim Karaoğlu 0000-0001-7424-8971

Sebla Arın Ensarioğlu 0000-0002-7341-4875

Erken Görünüm Tarihi 1 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2023
Kabul Tarihi 31 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Karaoğlu, A., & Arın Ensarioğlu, S. (2023). KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI. Akademik Sanat(19), 43-59.
AMA Karaoğlu A, Arın Ensarioğlu S. KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI. Akademik Sanat. Ağustos 2023;(19):43-59.
Chicago Karaoğlu, Abdulkerim, ve Sebla Arın Ensarioğlu. “KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI”. Akademik Sanat, sy. 19 (Ağustos 2023): 43-59.
EndNote Karaoğlu A, Arın Ensarioğlu S (01 Ağustos 2023) KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI. Akademik Sanat 19 43–59.
IEEE A. Karaoğlu ve S. Arın Ensarioğlu, “KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI”, Akademik Sanat, sy. 19, ss. 43–59, Ağustos 2023.
ISNAD Karaoğlu, Abdulkerim - Arın Ensarioğlu, Sebla. “KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI”. Akademik Sanat 19 (Ağustos 2023), 43-59.
JAMA Karaoğlu A, Arın Ensarioğlu S. KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI. Akademik Sanat. 2023;:43–59.
MLA Karaoğlu, Abdulkerim ve Sebla Arın Ensarioğlu. “KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI”. Akademik Sanat, sy. 19, 2023, ss. 43-59.
Vancouver Karaoğlu A, Arın Ensarioğlu S. KATILIMCI SANAT YAKLAŞIMININ DİJİTAL SANATA YANSIMALARI: ÖZNE VE MEKÂNIN MUĞLAK İKTİDARI. Akademik Sanat. 2023(19):43-59.

 16548   16583   16545   22170   22223