Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Concept Of Sustainability In Packaging Design

Yıl 2024, Sayı: 22, 81 - 91, 31.08.2024

Öz

Today, with advanced technology and changing cultural structure, almost every product is sold in packaging. In this respect, packaging design, which establishes the product's first contact with the consumer and enables it to communicate with them, is crucial. Packaging is responsible for protecting products from external factors, unifying them, and communicating with the consumer through its design. Many packages with these functions lose their function and become waste after reaching the consumer. While consumption increases due to the ascending world population, the consumption of packaged products is also increasing. The rapid increase in consumption harms natural life and deteriorates the ecological balance. Not every packaging or material can be recycled; therefore, recycling efforts to prevent this situation are insufficient. At this point, increasing consumption rates and the emergence of ecological problems impose great responsibilities on the packaging designer. Considering these situations, designers must design their packaging so that it causes minimal damage to the environment. Packaging produced by reducing the amount of material is designed to be suitable for later use. The concept of sustainability requires using natural resources most efficiently, minimizing waste, or making designs suitable for secondary use. This research aims to raise awareness on the subject by examining sustainability’s role in packaging design. The research was organized using the literature scanning method, and document review model. The information obtained was summarized and interpreted with descriptive analysis. The findings show that packagings designed with the sustainability concept in mind have the potential to reduce waste, support material efficiency and secondary use. In conclusion, sustainable packaging designs are an approach that can contribute to the solution of ecological problems. Designers can play a role in developing a more sustainable consumption culture by optimizing material use and encouraging reuse. Additionally, increasing consumer awareness and recycling requirements will support environmental sustainability.

Kaynakça

  • Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerinde Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Üretim ve Yönetim Pazarlama Bilim Dalı Sakarya.
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım (9. Baskı), Ankara: Dost Kitabevi. Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı (1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi. Bilge, İ. (2008). Daha çok, Daha Büyük Daha Ağır, Grafik Tasarım Dergisi, 25: 52-53. Bilge, İ. (2016). İlhan Bilge ile kişisel iletişim, Röportaj. İstanbul
  • Boylston, S. (2009). Designing Sustainable Packaging, United Kingdom: Laurence King Publishing Ltd. Braungart, M., McDonough, W. (2009). Cradle to Cradle. Random House.
  • Çeken, B., Ersan, M., Ağca, Ç. (2018). Ambalaj Tasarımında İşlevsellik ve Silindir Formundaki Gıda Ambalajları İçin Bir Sistem Önerisi. Ulakbilge, 6(12): 1–12.
  • Çevre Ve Orman Bakanlığı; Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı: 25538, Ankara, 30 Temmuz 2004
  • DuPuis, S., Silva, J. (2008). Package Design Workbook: The Art and Science of Successful Packaging, Rockport Publishers.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı Tüketim Ürünlerinin Ambalaj Tasarımında Çağrışımsal Öğrenme İle Renk Kararları. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı, İzmir. Düz, N. (2011). Ambalaj-Reklam İlı̇şkı̇sı̇ ve Tasarım Eğı̇tı̇mı̇ndekı̇ Yerı̇. Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Anabilim Dalı Resim İş Öğretmenliği, İzmir.
  • Erişmiş, M. C. (2007). Sürdürülebilir Oluklu Mukavva Ambalaj Tasarımı: Olmuksa Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Ersan, M. (2021). Ambalaj Tasarımında Sürdürülebilir Bir Alternatif Olarak İleri Dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30): 679-692.
  • Gültekin, E. (2009). Etkili Ambalaj Tasarımı (1. Baskı), Bursa: Dora Yayınları.
  • Hill, J., Lee, H. H. (2012). Young Generation Y Consumers’ Perceptions of Sustainability in The Apparel Industry. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 16(4): 477-491.
  • Karasu, E. S. (2014). Gıda Ambalajında Tasarım Sorunları Ve Estetik Değerlerin Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Kuramı ve Eleştiri Programı, İstanbul.
  • Kayhan, Ş. E. (2004). Tarihsel Süreç İçerisinde Türkiye’de Ambalaj Grafiği, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı Reklam Grafiği Sanat Dalı, İstanbul.
  • Suri, E. (2007). Sürdürülebilir, Yeşil ya da Ekolojik Tasarım Nedir?, Grafik Tasarım Dergisi, 14: 58-59.
  • Öç, B. (2013). Sürdürülebilir Tasarım: Ürün Tasarımı Ve Üretimi Temelinde Malzemelerin Geri Dönüştürülmesi Bilinci, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Sahip Ürün Satın Alma Niyeti, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı İşletme Mühendisliği Programı, İstanbul.
  • Özel, H. (2002). Ekolojik Faktörlerin Geri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımına Etkilerinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özgen, V. C. (2013). Sürdürülebilirlik Kavramının Firma Stratejisi Açısından Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İrdelenmesi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • URL 1: https://www.ambalaj.org.tr/2017 Erişim Tarihi: 31.05.2017.
  • URL 2: https://www.ambalaj.org.tr/2013 Erişim Tarihi: 31.05.2017.
  • URL 3: https://www.ambalaj.org.tr/2011 Erişim Tarihi: 31.05.2017.

AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI

Yıl 2024, Sayı: 22, 81 - 91, 31.08.2024

Öz

Günümüzde teknolojinin gelişmesi ve kültürel yapının değişmesiyle birlikte neredeyse her ürün ambalajlı olarak satılmaktadır. Bu açıdan, ürünün tüketiciyle ilk temasını kuran ve onlarla iletişime geçmesini sağlayan ambalaj tasarımı büyük önem taşımaktadır. Ambalaj, ürünleri dış etkilerden koruma, onları bir arada tutma ve tasarımıyla da tüketiciyle iletişim kurma görevlerini üstlenmektedir. Bu görevleri yerine getiren birçok ambalaj, tüketiciye ulaştıktan sonra işlevini yitirmekte ve atık maddeye dönüşmektedir. Gittikçe çoğalan dünya nüfusuna bağlı olarak tüketim artarken, bunun yanı sıra ambalajlı ürünlerin tüketimi de artmaktadır. Tüketimin hızla artması, doğal hayata zarar verirken, ekolojik dengenin kötüleşmesine sebep olmaktadır. Her ürün ambalajı ve her malzeme geri dönüştürülemediğinden bu durumun önüne geçebilmek adına yapılan geri dönüşüm çabaları yetersiz kalmaktadır. Bu noktada, tüketim oranlarının yükselmesi ve ekolojik sorunların ortaya çıkması, ambalaj tasarımcısına büyük sorumluluklar yüklemektedir. Tasarımcılar bu durumları göz önünde bulundurarak; ambalajları, çevreye minimum seviyede zarar verecek şekilde tasarlamak durumundadırlar. Malzeme miktarını azaltarak üretilen ambalajlar, sonrasında da kullanıma uygun şekilde tasarlanmaktadır. Sürdürülebilirlik kavramı, doğal kaynakları en verimli şekilde kullanarak, atık miktarının minimuma indirgenmesini veya ikincil kullanıma elverişli şekilde tasarımlar yapılmasını gerektirmektedir. Bu araştırmanın amacı; ambalaj tasarımında sürdürülebilirliğin rolünü irdeleyerek konuya dair farkındalık oluşturmaktır. Araştırma, literatür tarama yöntemi ve doküman inceleme modeliyle düzenlenmiş olup elde edilen bilgiler betimsel analizle özetlenerek yorumlanmıştır. Bulgular, sürdürülebilirlik kavramı gözetilerek tasarlanan ambalaj tasarımlarının atık miktarını azaltma, malzeme verimliliği ve ikincil kullanımı destekleme potansiyeli barındırdığını göstermektedir. Sonuç olarak, sürdürülebilir ambalaj tasarımları, ekolojik problemlerin çözümüne katkıda bulunabilecek bir yaklaşımdır. Tasarımcılar, malzeme kullanımını optimize ederek ve yeniden kullanımı teşvik ederek daha sürdürülebilir bir tüketim kültürünün geliştirilmesinde rol oynayabilir. Bunun yanı sıra tüketici farkındalığı ve geri dönüşüme dair gerekliliklerin artırılması çevresel sürdürülebilirliği destekleyecektir.

Kaynakça

  • Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerinde Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Üretim ve Yönetim Pazarlama Bilim Dalı Sakarya.
  • Becer, E. (2013). İletişim ve Grafik Tasarım (9. Baskı), Ankara: Dost Kitabevi. Becer, E. (2014). Ambalaj Tasarımı (1. Baskı). Ankara: Dost Kitabevi. Bilge, İ. (2008). Daha çok, Daha Büyük Daha Ağır, Grafik Tasarım Dergisi, 25: 52-53. Bilge, İ. (2016). İlhan Bilge ile kişisel iletişim, Röportaj. İstanbul
  • Boylston, S. (2009). Designing Sustainable Packaging, United Kingdom: Laurence King Publishing Ltd. Braungart, M., McDonough, W. (2009). Cradle to Cradle. Random House.
  • Çeken, B., Ersan, M., Ağca, Ç. (2018). Ambalaj Tasarımında İşlevsellik ve Silindir Formundaki Gıda Ambalajları İçin Bir Sistem Önerisi. Ulakbilge, 6(12): 1–12.
  • Çevre Ve Orman Bakanlığı; Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği, Resmi Gazete, Sayı: 25538, Ankara, 30 Temmuz 2004
  • DuPuis, S., Silva, J. (2008). Package Design Workbook: The Art and Science of Successful Packaging, Rockport Publishers.
  • Durmaz, Ö. (2009). Hızlı Tüketim Ürünlerinin Ambalaj Tasarımında Çağrışımsal Öğrenme İle Renk Kararları. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı, İzmir. Düz, N. (2011). Ambalaj-Reklam İlı̇şkı̇sı̇ ve Tasarım Eğı̇tı̇mı̇ndekı̇ Yerı̇. Doktora Tezi Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Anabilim Dalı Resim İş Öğretmenliği, İzmir.
  • Erişmiş, M. C. (2007). Sürdürülebilir Oluklu Mukavva Ambalaj Tasarımı: Olmuksa Örneği. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Ersan, M. (2021). Ambalaj Tasarımında Sürdürülebilir Bir Alternatif Olarak İleri Dönüşüm. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30): 679-692.
  • Gültekin, E. (2009). Etkili Ambalaj Tasarımı (1. Baskı), Bursa: Dora Yayınları.
  • Hill, J., Lee, H. H. (2012). Young Generation Y Consumers’ Perceptions of Sustainability in The Apparel Industry. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 16(4): 477-491.
  • Karasu, E. S. (2014). Gıda Ambalajında Tasarım Sorunları Ve Estetik Değerlerin Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Kuramı ve Eleştiri Programı, İstanbul.
  • Kayhan, Ş. E. (2004). Tarihsel Süreç İçerisinde Türkiye’de Ambalaj Grafiği, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Grafik Anasanat Dalı Reklam Grafiği Sanat Dalı, İstanbul.
  • Suri, E. (2007). Sürdürülebilir, Yeşil ya da Ekolojik Tasarım Nedir?, Grafik Tasarım Dergisi, 14: 58-59.
  • Öç, B. (2013). Sürdürülebilir Tasarım: Ürün Tasarımı Ve Üretimi Temelinde Malzemelerin Geri Dönüştürülmesi Bilinci, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Övüç, S. (2015). Tüketicilerin Sürdürülebilir Ambalaja Sahip Ürün Satın Alma Niyeti, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü İşletme Mühendisliği Anabilim Dalı İşletme Mühendisliği Programı, İstanbul.
  • Özel, H. (2002). Ekolojik Faktörlerin Geri Dönüşümlü Ambalaj Tasarımına Etkilerinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özgen, V. C. (2013). Sürdürülebilirlik Kavramının Firma Stratejisi Açısından Ambalaj Tasarımına Etkilerinin İrdelenmesi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Endüstri Ürünleri Tasarımı Anabilim Dalı Endüstri Ürünleri Tasarımı Programı, İstanbul.
  • Uçar, T. F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım (6. Baskı), İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • URL 1: https://www.ambalaj.org.tr/2017 Erişim Tarihi: 31.05.2017.
  • URL 2: https://www.ambalaj.org.tr/2013 Erişim Tarihi: 31.05.2017.
  • URL 3: https://www.ambalaj.org.tr/2011 Erişim Tarihi: 31.05.2017.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birsen Çeken 0000-0001-8112-992X

Ahunur Büyükçakılcı 0000-0002-8521-6008

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 13 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çeken, B., & Büyükçakılcı, A. (2024). AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI. Akademik Sanat(22), 81-91.
AMA Çeken B, Büyükçakılcı A. AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI. Akademik Sanat. Ağustos 2024;(22):81-91.
Chicago Çeken, Birsen, ve Ahunur Büyükçakılcı. “AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI”. Akademik Sanat, sy. 22 (Ağustos 2024): 81-91.
EndNote Çeken B, Büyükçakılcı A (01 Ağustos 2024) AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI. Akademik Sanat 22 81–91.
IEEE B. Çeken ve A. Büyükçakılcı, “AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI”, Akademik Sanat, sy. 22, ss. 81–91, Ağustos 2024.
ISNAD Çeken, Birsen - Büyükçakılcı, Ahunur. “AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI”. Akademik Sanat 22 (Ağustos 2024), 81-91.
JAMA Çeken B, Büyükçakılcı A. AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI. Akademik Sanat. 2024;:81–91.
MLA Çeken, Birsen ve Ahunur Büyükçakılcı. “AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI”. Akademik Sanat, sy. 22, 2024, ss. 81-91.
Vancouver Çeken B, Büyükçakılcı A. AMBALAJ TASARIMINDA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK KAVRAMI. Akademik Sanat. 2024(22):81-9.

 16548   16583   16545   22170   22223