Şiblî Nu‘mânî yeni kelâm hareketinin Hindistan’daki en önemli temsilcilerinden biridir. Yaşadığı dönemde Hindistan’daki misyonerlik faaliyetleri artmış ve Batı menşeli inkârcı akımlar Müslüman halk üzerindeki olumsuz tesirini göstermeye başlamıştır. Nu‘mânî, bütün bunlarla mücadele etme görevinin kelâm ilmine ait olduğunu, bununla birlikte kelâm ilminin yenilenmesi gerektiğini düşünmüştür. Ona göre kelâm ilmini yenilemek için öncelikle kelâmın geçirdiği tarihi süreci bilmek gerekir. Bu makalenin amacı da onun kelâm tarihi hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır.
Nu‘mânî’nin kelâmda yenilenmeye yönelik fikirleri üzerinde çalışılmıştır. Ancak kelâm ilminin tarihi hakkındaki düşünceleri üzerinde durulmamıştır. Hâlbuki o, bu ikisini birbirinden bağımsız görmemektedir. Ona göre tarih bilincinden bağımsız bir yenilenme başarı kaydedemez. Bu nedenle bu konudaki düşünceleri ehemmiyetlidir. Şiblî aynı zamanda bir tarihçidir ve “kelâm tarihi” literatürünün öncü ismidir. Kelâm tarihini nasıl ele aldığı, bu açıdan da önem taşımaktadır.
Makalede ağırlıklı olarak betimleme yöntemine yer verilerek Şiblî’nin bu konudaki görüşleri istifadeye sunulmuştur. Kelâm ilminin dönemleri, kelâmcı kabul ettiği âlimler, kelâm ilminin gerilemesi gibi konularda kendine özgü fikirlere sahip olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Akademik-Us Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.