Cyberchondria can be seen as a reflection of the concept of hypochondria, which is defined as fear and anxiety caused by different interpretations of bodily sensations. While individuals become easily accessible to online healthcare information, they can negatively impact health by misinterpreting the statement or accessing the wrong information. In this context, communication students, who are supposed to know the communication environments most closely, have studied the situations of cyberchondria, which is an online behavior. Using the Cyberchondria Severity Scale, 120 students were reached and responses were analyzed. According to the results, score differences between scale dimensions were also seen. The average scores of the participants were higher than the average of the literature. Participants were also found to enter the search online, but still secure their doctors in the last step. The average scores of the participants were higher than the average of the literature. They also found that participants made online searches, but still secured their doctors at last.
Siberkondri, bedensel duyumların farklı yorumlanmasıyla ortaya çıkan korku ve endişe olarak tanımlanan hipokondri kavramının çevrimiçi ortamlara yansımış hali olarak görülebilmektedir. Bireyler çevrimiçi ortamlarda sağlık bilgilerine kolayca erişebilir hale gelmektedirler. Ancak belirtileri yanlış yorumlayarak veya yanlış bilgilere erişerek sağlığını da olumsuz etkileyebilmektedir. Bu bağlamda, iletişim ortamlarını en yakından tanıması gerektiği düşünülen iletişim öğrencilerinin, çevrimiçi bir davranış olan siberkondri kapsamında durumlarının ne olduğu ele alınmıştır. Siberkondri Şiddeti Ölçeği kullanılarak bu kapsamda 120 öğrenciye ulaşılmış ve yanıtlar analiz edilmiştir. Sonuçlara göre, ölçek boyutları arası puan farklılıkları da görülmüştür. Katılımcıların ortalama puanları literatür ortalamalarından yüksek çıkmıştır. Ayrıca katılımcıların çevrimiçi olarak arayışlara girdikleri, yine de doktorlarına son aşamada güvendiklerini görülmüştür.
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları, Sosyoloji |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 4 |