Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Antenatal Education and Pregnancy Exercises on Delivery Outcomes

Yıl 2024, , 558 - 563, 19.09.2024
https://doi.org/10.53394/akd.1402416

Öz

Aim: To assess the impact of pregnancy school training and exercises on obstetric outcomes in a tertiary center.
Method: We conducted a retrospective evaluation of pregnant women who participated in pregnancy school exercises between January and April 2023 and had term deliveries. These pregnant women received theoretical education, relaxation, and breathing exercises. Pregnant women who did not attend the pregnancy school were included in the control group.
Results: In the study group, we evaluated 175 pregnant women who attended prenatal education, while the control group consisted of 175 pregnant women who did not attend prenatal education. The rate of nulliparous patients was 74.9% (n = 131) in the study group and 56.6% (n = 99) in the control group (p < 0.001). The rate of oxytocin augmentation was 28.6% (n = 50) in the study group and 46.9% (n = 82) in the control group (p < 0.001). The episiotomy rate was lower in the study group (41.7% (n = 73)) compared to the control group (54.9% (n = 96), p = 0.014), and the cesarean section rate was also lower in the study group compared to the control group (p = 0.024).
Conclusion: Pregnant women who regularly attend pregnancy school in the early weeks experience a significant reduction in the need for episiotomies, oxytocin supplements, and cesarean section rates. These positive outcomes are attributed to the benefits of pelvic floor exercises. Therefore, we recommend encouraging all pregnant women to participate in pregnancy school training in the early weeks to support natural birthing processes.

Kaynakça

  • 1. Ferguson S, Davis D, Browne J. Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literature. Women Birth. 2013; 26(1): e5-8.
  • 2. Demirci H, and Şimşek HN. Effects of prenatal education on fear of childbirth. Turkiye Clinics Journal of Health Sciences. 2018; 3(1): 48-56.
  • 3. Taşkın L. Labour. Obstetrics and Women's Health Nursing 12th Edition, Ankara, Özyurt Matbaacılık 2014; p.275.
  • 4. Republic of Turkey Ministry of Health Circular on Pregnancy School, Pregnancy Information Class, Childbirth Preparation and Counselling Centres. 2018/23. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf
  • 5. Fobelets M, Beeckman K, Healy P, Grylka-Baeschlin S, Nicoletti J, Devane D, Gross MM, Morano S, Daly D, Begley C, Putman K. Health economic analysis of a cluster-randomised trial (OptiBIRTH) designed to increase rates of vaginal birth after caesarean section. BJOG. 2019;126(8):1043-51.
  • 6. WHO Statement on caesarean section rates. Reprod Health Matters. 2015;23(45):149-50.
  • 7. Hacettepe Universitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü 2019. 2018 Türkiye Nüfus ve Saglik Arastırması- Hacettepe Universitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C Cumhurbaşkanlıgı Strateji ve Bütçe Baskanlıgı ve TÜBİTAK, Ankara, Turkiye
  • 8. Özceylan G, Toprak D. Effect Of Pregnant Schools On Birth Types. KOU Sag Bil Derg. 2020;6(2):145-9.
  • 9. Kargin PÖ, Sezer G, Şen S, Duran M. The effect of pregnancy information class on mode of delivery. Kocaeli Med J. 2021;10(2):156-9.
  • 10. Uguz Y, Karaçam Z. The Effects of Birth Preparation Education on Women's Delivery Type and Views about. Journal of Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences. 2022; 6(3): 453-66.
  • 11.Yılmaz-Esencan T, Karabulut Ö, Demir-Yıldırım A, Ertuğrul-Abbasoğlu D, Külek H, Şimşek Ç, Küreşir-Ünal A. Mode of delivery, first breastfeeding time and skin-to-skin contact preferences of pregnant women who received prenatal education. FNJN Florence Nightingale Journal of Nursing. 2018;26(1): 31-43.
  • 12. Aktan, B. Klinik pilates egzersizleri ve doguma hazırlık egitiminin sadece dogum egitimine göre dogum sonuçları üzerine etkisi. Saglik Bilimleri Enstitüsü. 2015.

Antenatal Eğitim ve Gebelik Egzersizlerinin Doğum Sonuçları Üzerine Etkisi

Yıl 2024, , 558 - 563, 19.09.2024
https://doi.org/10.53394/akd.1402416

Öz

Amaç: Tersiyer bir merkezdeki gebe okulu teorik eğitimleri ve egzersizlerinin obstetrik sonuçlara etkisinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Tersiyer bir merkezdeki Ocak 2023-Nisan 2023 tarihleri arasında gebe okulu teorik ve egzersiz eğitimlerine katılmış, miadında doğumu gerceklesen gebelerin sonuçları retrospektif olarak değerlendirildi. Geçirilmiş uterin cerrahi öyküsü olan, vajinal yolla doğuma engel durumu olan, fetal malprezantasyonu bulunan gebeler çalışma dışında bırakıldı. Gebelere teorik eğitim, gevşeme egzersizleri, pelvik taban kontrolü için nefes-plates egzersizleri yaptırıldı. Kontrol grubuna ise gebe okuluna katılmamış miadında doğum yapan gebeler dahil edildi.
Bulgular: Çalışmada eğitime katılan 175 gebe çalışma grubu ve antenatal eğitime katılmayan 175 gebe kontrol grubu olmak üzere toplam 350 gebe değerlendirildi. Hastaların yas ortalaması çalışma grubunda 27,89±4,85, kontrol grubunda 26,53±5,50 olarak bulundu (p = 0,016). Nullipar hasta oranı çalışma grubunda %74,9 (n = 131) iken kontrol grubunda %56,6 (n=99) idi (p < 0,001). Çalışma grubunda oksitosinle augmentasyon oranı % 28,6 (n = 50) iken kontrol grubunda %46,9 (n = 82) idi (p < 0,001). Epizyotomi oranı çalışma grubunda kontrol grubundan daha düşük (sırasıyla %41,7 (n = 73), %54,9 (n = 96), p = 0,014), sezaryen doğum oranı da kontrol grubundan daha düşük (p = 0,024) idi.
Sonuç: Gebe okulu eğitimlerine sıklıkla hiç doğum yapmamış gebelerin katıldığı, ayrıca düzenli olarak erken haftalarda katılan gebelerde pelvik taban egzersizleri ve ağrı yönetimi sayesinde epizyotomi ihtiyacı, oksitosin takviyesi ve sezaryen oranlarında anlamlı azalma görüldü. Bu nedenle tüm gebelerin uygun merkezlerde sadece psikolojik hazırlık için değil doğal ve müdahalesiz doğum süreçleri için de erken haftalardan itibaren düzenli olarak gebe okulu eğitimlerine katılmaları teşvik edilmelidir.

Kaynakça

  • 1. Ferguson S, Davis D, Browne J. Does antenatal education affect labour and birth? A structured review of the literature. Women Birth. 2013; 26(1): e5-8.
  • 2. Demirci H, and Şimşek HN. Effects of prenatal education on fear of childbirth. Turkiye Clinics Journal of Health Sciences. 2018; 3(1): 48-56.
  • 3. Taşkın L. Labour. Obstetrics and Women's Health Nursing 12th Edition, Ankara, Özyurt Matbaacılık 2014; p.275.
  • 4. Republic of Turkey Ministry of Health Circular on Pregnancy School, Pregnancy Information Class, Childbirth Preparation and Counselling Centres. 2018/23. https://shgmsmdb.saglik.gov.tr/Eklenti/27398/0/usul-ve-esaslarpdf.pdf
  • 5. Fobelets M, Beeckman K, Healy P, Grylka-Baeschlin S, Nicoletti J, Devane D, Gross MM, Morano S, Daly D, Begley C, Putman K. Health economic analysis of a cluster-randomised trial (OptiBIRTH) designed to increase rates of vaginal birth after caesarean section. BJOG. 2019;126(8):1043-51.
  • 6. WHO Statement on caesarean section rates. Reprod Health Matters. 2015;23(45):149-50.
  • 7. Hacettepe Universitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü 2019. 2018 Türkiye Nüfus ve Saglik Arastırması- Hacettepe Universitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C Cumhurbaşkanlıgı Strateji ve Bütçe Baskanlıgı ve TÜBİTAK, Ankara, Turkiye
  • 8. Özceylan G, Toprak D. Effect Of Pregnant Schools On Birth Types. KOU Sag Bil Derg. 2020;6(2):145-9.
  • 9. Kargin PÖ, Sezer G, Şen S, Duran M. The effect of pregnancy information class on mode of delivery. Kocaeli Med J. 2021;10(2):156-9.
  • 10. Uguz Y, Karaçam Z. The Effects of Birth Preparation Education on Women's Delivery Type and Views about. Journal of Adnan Menderes University Faculty of Health Sciences. 2022; 6(3): 453-66.
  • 11.Yılmaz-Esencan T, Karabulut Ö, Demir-Yıldırım A, Ertuğrul-Abbasoğlu D, Külek H, Şimşek Ç, Küreşir-Ünal A. Mode of delivery, first breastfeeding time and skin-to-skin contact preferences of pregnant women who received prenatal education. FNJN Florence Nightingale Journal of Nursing. 2018;26(1): 31-43.
  • 12. Aktan, B. Klinik pilates egzersizleri ve doguma hazırlık egitiminin sadece dogum egitimine göre dogum sonuçları üzerine etkisi. Saglik Bilimleri Enstitüsü. 2015.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Kadın Hastalıkları ve Doğum
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şule Atalay Mert 0000-0002-5711-3933

Tuğba Kınay 0000-0001-5340-1025

Ahmet Kurt 0000-0001-8402-5675

İzzet Özgürlük 0000-0002-9553-9265

Hüseyin Levent Keskin 0000-0002-2268-3821

Erken Görünüm Tarihi 13 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 19 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 9 Aralık 2023
Kabul Tarihi 19 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

Vancouver Atalay Mert Ş, Kınay T, Kurt A, Özgürlük İ, Keskin HL. The Effect of Antenatal Education and Pregnancy Exercises on Delivery Outcomes. Akd Tıp D. 2024;10(3):558-63.