Objective: The aim of this study is to determine the quality of life in medical school students and to evaluate its relationship with some factors.
Method: Our study is a cross-sectional study conducted between November and December 2022. The universe and sample of the study are 868 students studying at Kütahya Health Sciences University Faculty of Medicine. The first part of the questionnaire includes sociodemographic characteristics, and the second part includes the Quality of Life Test Short Form-36 (SF-36). Mann-Whitney U Test and Kruskal Wallis test were used to compare continuous variables. For statistical significance, p<0.05 level was accepted as significant.
Results: A total of 745 students participated in the study, of which 383 (51.41%) were male and 362 were female (48.59%). Of the participants, 421 (56.51%) were in the preclinical period and 324 (43.49%) were in the clinical period. The highest average score of the participants from the sub-dimensions of the SF-36 scale was physical function, and the lowest average was energy (vitality). A significant relationship was found between gender and all sub-dimensions except mental health, and the mean scores of men were found to be higher than women in all sub-dimensions. A significant relationship was found between the period and physical function and energy (vitality), which are sub-dimensions and while the scores of the clinical term students were higher in the physical function sub-dimension, the preclinical students' scores were higher in the energy (vitality) sub-dimension.
Conclusion: Regular nutrition, physical activity, taking time for oneself, and regulating sleep time have positive effects on students' quality of life; chronic illness and economic hardship negatively affect it.
Yok
Amaç: Bu çalışmanın amacı tıp fakültesi öğrencilerinde yaşam kalitesinin belirlenmesi ve bazı faktörlerle ilişkisinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Çalışmamız Kasım-Aralık 2022 tarihleri arasında yapılmış kesitsel bir çalışmadır. Çalışmanın evren ve örneklemi Kütahya Sağlık Bilimleri Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenim gören 868 öğrencidir. Anket formunun birinci kısmı sosyodemografik özellikleri, ikinci kısmı ise Yaşam Kalitesi Testi Kısa Form-36’yı (SF-36) içermektedir. Sürekli değişkenlerin karşılaştırılmasında Mann-Whitney U Testi ve Kruskal Wallis testi kullanıldı. İstatistiksel olarak anlamlılık için p<0,05 düzeyi anlamlı olarak kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya 383’ü erkek (%51,41), 362’si kadın (%48,59) olmak üzere toplam 745 öğrenci katıldı. Katılımcıların 421’i (%56,51) preklinik dönemde, 324’ü (%43,49) ise klinik dönemde idi. Katılımcıların SF-36 ölçeğinin alt boyutlarından aldıkları puanların en yüksek ortalamaya sahip olanı fiziksel fonksiyon, en düşük ortalamaya sahip olanı ise enerji (canlılık) idi. Cinsiyet ile ruhsal sağlık haricindeki tüm alt boyutlar arasında anlamlı ilişki saptandı ve tüm alt boyutlarda erkeklerin ortalama puanları kadınlardan yüksek olarak bulundu. Dönem ile alt boyutlardan fiziksel fonksiyon ve enerji (canlılık) arasında anlamlı ilişki saptandı ve fiziksel fonksiyon alt boyutunda klinik dönem, enerji (canlılık) alt boyutunda ise preklinik dönem öğrencilerinin puanları daha yüksekti.
Sonuç: Düzenli beslenme, fiziksel aktivite, kendine vakit ayırma, uyku süresinin düzenlenmesi öğrencilerde yaşam kalitesini olumlu; kronik rahatsızlık ve ekonomik zorluk olumsuz etkilemektedir.
Yok
Yok
Yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Koruyucu Sağlık Hizmetleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Erken Görünüm Tarihi | 13 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 19 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 3 |