Aydınlanma ile derinleşen dualistik düşünce yapısı tüm ilişkileri karşıtlıkları ile düşünmekle karakterize olur. Bu karşıtlıkları anlama çabasında, yüzün dış dünyanın uyaranlarına verdiği duygusal tepkileri yansıtan temsilleri olduğu düşünülür. Başka bir deyişle, bizler yüzü bedenin ve duyguların temsili; dış dünyada gözlenen tepkilerin içsel aynası olarak kabul ederiz.
Özellikle portre resmi ile başlayan süreçte kişiyi görselleştiren fiziksel benzetmeci tutum, onu daha iyi anlatabilecek duygu temsillerinin de dikkate alınması ile gelişmiştir. Ancak günümüzde yüzün, sadece duyguları temsil eden bir zemin olmadığı ve duygulanış süreçlerinin duygu kategorilerinden daha önce geldiği düşünülmektedir. Bu durum bizi, temsiliyet alanı olarak görülen portreler üzerinde tekrar düşünmeye yöneltmektedir.
Bu makalede, temsil alanı olan portrelerin sanat tarihinde izlerini sürerken yüzde temsil edilemez olana da bakmak istiyoruz. Çalışmada Platon, Spinoza ve Deleuze’ün duygu, duygulanış, idea, temsil gibi kavramları üzerinden, bir geçiş alanı olarak yüze ve portrelere odaklanacağız. Amacımız daha çok portrelerde kategorik duygu temsilleri dışında dile gelmeyeni aktarma potansiyelini göstermek ve sanat disiplini üzerinden açılacak temsil edilemez olanı yansıtmaya dönük olanaklara vurgu yapmaktır.
Akman, K. (2004). Orlan’ın Suretleri. Erişim Adresi: http://www.izinsizgosteri.net/asalsayi37/Kubilay. Akman_ing.37.html (Erişim:14.03.2018).
Ama Journal of Ethics, Diagnosing Rembrandt: The Role of Visual Evidence in Medicine. Erişim Adresi: https://journalofethics.ama-assn.org/article/diagnosing-rembrandt-role-visual-eviden- ce-medicine/2000-06 (Erişim: 12.10.2018).
Andreasson, K., (2015). “Duane Michals’ best photograph: French Vogue does quantum physics”, TheGuardian.
Ekman, P. ve Friesen, W., (1971). Constantsacrosscultures in thefaceandemotion, Journal of Perso- nalityand Social Psychology, cilt 17, no. 2, pp. 124-129. (Erişim: 06.11.2018).
Ekman, P., (1971). Universals and cultural differences in facial expressions of emotion, Nebraska Symposium on Motivation, p. 208, Lincoln University of Nebraska Press (Erişim: 06.11.2018).
Ekman, P., (1994). All emotions are basic, (Ekman P; Davidson, J. R, der.). The Nature of Emotion:- Fundamental Questions, (s: 15-20), New York: Oxford UniversityPress.
Fraternity B. S., (2008). Projector. https://vimeo.com/8022632 (Erişim: 20.12.2018).
Freud, S., (2001). Sanat ve Sanatçılar Üzerine, çev: K. Şipal, İstanbul: YKY Yay.
Fried, M., (1992). Courbet’s Realism, University of Chicago. https://monoskop.org/images/3/37/ Fried_Michael_Courbets_Realism.pdf (Erişim: 05.10.2018).
Frizot, M., (1998). A New History of Photography. Köln: Könemann.
Gombric, E. H. J., (1997). Sanatın Öyküsü, (E. Erduran, Ö. Erduran, çev.). İstanbul: Remzi Kitapevi.
Kao, A., (2000). Diagnosing Rembrandt: The Role of Visual Evidence in Medicine, Illuminating the Art of Medicine, Chicago: AMA Journal of Ethics.
Michals, D. (1998). Dr. Heisenberg’s Magic Mirror of Uncertaint. https://www.worldartfoundations. com/fundacion-mapfre-duane-michals/(Erişim: 10.08.2018).
Perry, L., (2012).TheCarte de Visite in the 1860sand the Serial Dynamic of Photographic Likeness, Association of Art Historians. https://www.academia.edu/15658429/The_Carte_de_Visite_in_ the_1860s_and_the_Serial_Dynamic_of_Photographic_Likeness (Erişim: 25.09.2018).
Reto, S., ‘DasBuch der VerrücktenExperimente’ (Çılgın Deneyler Kitabı)http://www.hurriyet.com. tr/gundem/dunyanin-en-cilgin-bilimsel-arastirmalari-38663769 (Erişim:15.08.2018)
Schneider, G. (2010). (http://www.garyschneider.net) (Erişim: 15.10.2018). Soyşekerci, S., (2015). Beden Sanatı. İstanbul: Doğu Batı Yay.
Spinoza, B., (2006). Etika, (H. Z. Ülken, çev.). Ankara: Dost Yayınları.
The Guardian. Duane Michals’ best photograph: French Vogue does quantum physics. Erişim Adresi: https://www.theguardian.com/artanddesign/2015/feb/26/duane-michals-best-photog- raph-french-vogue-quantum-physics-heisenberg (Erişim: 25.06.2017).
Turani, A., (2000). Dünya Sanat Tarihi. İstanbul: Remzi Kitapevi. Turgut, İ., (1998). Sanat Felsefesi, İstanbul: Bilgehan Matbaası.
Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.
Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.