Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TRAJEDİLERİ KONU ALAN HABER FOTOĞRAFI VE BELGESEL FOTOĞRAFTA KOMPOZİSYON ANALİZLERİ

Yıl 2023, Cilt: 17 Sayı: 31, 113 - 143, 25.01.2023
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1184663

Öz

Fotoğraf literatüründe trajedileri konu alan haber fotoğrafları ve belgesel fotoğrafların güzelleştirilmesi sorunu üzerine bir tartışma var olagelmiştir. Bu makale kapsamında süregelen bu tartışma özetlenmiş ve söz konusu sorunla fotoğrafçıların nasıl başa çıkabileceklerine ilişkin bir yöntem öne sürülmüştür. Bu yöntemi açıklamak için önce fotoğraf disiplininde kullanılan kompozisyon kurallarının en anlamlı şekilde nasıl sınıflandırılabileceği sorusuna cevap verilmektedir. Bu soruya verilen yanıt kapsamında fotoğrafta kullanılan kompozisyon kuralları iki kategoride gruplandırılmaktadır. Daha sonra trajedileri konu alan haber fotoğrafları ve belgesel fotoğraflar oluşturulurken onların güzelleştirilmesi sorununa bu kategorilerden hangisinden yararlanılarak bir çözüm getirilebileceği sorusuna cevap verilmektedir. Çalışmada sunulan kompozisyon kuralları sınıflandırması ve trajediyi konu alan fotoğraflarda bir kategori altında ifade edilebilecek çözümlemelerin kullanılması önerisi var olan fotoğraf literatüründe bulunmaması nedeniyle bu çalışma fotoğraf disiplinine özgün bir katkıda bulunmaktadır. Sunulan tartışma kapsamında karşılaştırmalı fotoğraf okuma yöntemi kullanılarak trajedileri konu alan fotoğraflar oluşturulurken İfadesel Kompozisyon Kuralları olarak sınıflandırılabilecek kuralların kullanılmasının trajedi fotoğraflarının güzelleştirilmesi sorununun çözümüne etkili bir katkısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Makale çerçevesinde ayrıca, fotoğrafın doğası gereği konusunu güzelleştireceği yönündeki iddianın doğru olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır. Ulaşılan bir başka sonuç ise, haber fotoğrafçılarının ve belgesel fotoğrafçıların konularına yaklaşırken nesnel bir yaklaşım yerine iyi ahlak temelli bir yaklaşımı benimsemelerinin anlamlı olduğudur.

Kaynakça

  • Appleford, S. (2002, 20 Kasım). The Eyes of Perpetual War. LA Weekly. https://www.laweekly.com/the-eyes-of-perpetual-war adresinden 1 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Bal, M. (2012). Imaging Pain. Asbjørn Grønstad and Henrik Gustafsson (Editörler), Ethics and Images of Pain içinde (s. 115-143). Routledge.
  • Buçan, N. (2018). Belgesel Fotoğrafın Değişen Sınırları: Post Belgesel Fotoğraf [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=gk1dhOWBWMC9S6YrIOUIyQ&no=rtzcAqWCYfhySudgcxyb_w adresinden 11 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Danto, A. C. (2002). The Abuse of Beauty. Daedalus, 131(4), 35–56. http://www.jstor.org/stable/20027805 adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Danto, A. C. (2003). The Abuse of Beauty: Aesthetics and the Concept of Art. Open Court Publishing.
  • Dos Santos S. ve Miguel F. (2015). Ethics and Photojournalism: The Visual Representation of Reality [Doktora Tezi, Blanquerna - Ramon Llull Üniversitesi]. Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tesisenred.net/handle/10803/362943#page=1 adresinden 20 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Frei, C. (Director). (2001). War photographer [Belgesel Film]. Christian Frei Film Productions, Suissimage, Swiss Broadcasting Corporation.
  • Gaarde, A. (2013, Ocak). Picturing Atrocity: Atrocity Photography as a Tool for Human Rights Advocacy. https://www.tc.columbia.edu/media/dist/images/icccr/2014/04/8.-Picturing-Atrocity-Morton-Deutsch-Awards-for-Social-Justice.pdf adresinden 9 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Holmes, R. L. (1989). On war and morality. Princeton University Press.
  • Hulick, D. E.ve Marshall, J. (1998). Photography: 1900 to present. Prentice Hall.
  • Linfield, S. (2013). Acımasız aydınlık: fotoğraf ve politik şiddet (Çev. Mehmet Emir Uslu). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 2010’da yayınlandı).
  • Meiselas, S. (2012). Susan Meiselas: Orta Amerika ve İnsan Hakları. Ken Light (Ed.) Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 110-117. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitim: Ahlak Gelişimi. Millî Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/56/07/973760/dosyalar/2012_12/08082318_ahlakgeliimi.pdf adresinden 5 Kaısm 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Ok, S. S. (2016). Fotoğraf belleğinde acının tasviri. Hayalperest Yayınları.
  • Orhan, S. (2011). Fotoğrafik Temsil Olgusu ve Çağdaş Fotoğrafta Savaşın Estetize Edilmesi [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=0belyQ4vgNri6jJ0CJ4M5A&no=ofdUfXayUfZ39fE_6HXZ6A adresinden 11 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Reinhardt, M. (2007). Picturing Violence: Aesthetics and the Anxiety of Critique. Mark Reinhardt, Holly Edwards ve Erina Dugganne (Editörler), Beautiful Suffering: Photography and the Traffic in Pain içinde (ss. 13-36). Williams College Museum of Art/University of Chicago Press. http://homepages.wmich.edu/~rvr5407/4800readings/Picturing_Violence_Aesthetics_and_the_An.pdf adresinden 30 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Salgado, S. (2001, 28 Mayıs). The Globalised People. The Guardian. https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures.globalisation1 adresinden 6 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Salgado, S. (2012). Sebastião Salgado: İşçiler. Ken Light (Ed.), Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 118-125. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Schiller, D. (1977, Aralık). Realism, Photography and Journalistic Objectivity in 19th Century America. Program in Ethnographic Film Newsletter 4(2), 86-98. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1054&context=svc adresinden 10 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sischy, I. (1991, 9 Eylül). Photography: Good Intentions. The New Yorker. 89-95. https://paulturounetblog.files.wordpress.com/2008/03/good-intentions-by-ingrid-sischy.pdf adresinden 13 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Stallabrass, J. (1997, Mayıs-Haziran). Sebastião Salgado and Fine Art Photojournalism. New Left Review, (1/223), 131-160. https://newleftreview.org/issues/i223/articles/julian-stallabrass-sebastiao-salgado-and-fine-art-photojournalism.pdf adresinden 11 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Strauss, D. L. (2003). Between the Eyes: Essays on Photography and Politics. Aperture.
  • Solomon-Godeau, A. (2005). Lament Of The Images. Aperture. https://issues.aperture.org/article/2005/4/4/lament-of-the-images adresinden 4 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sontag, S. (1999). Fotoğraf üzerine (Çev. Reha Akçakaya). Altıkırkbeş. (Orijinal çalışma 1977’de yayınlandı).
  • Swanson, B. (2013, 26 Kasın). Perilous Aesthetics: Photojournalism after Instagram. The Point, (7). https://thepointmag.com/criticism/perilous-aesthetics/# adresinden 12 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Tremain, K. (2012). Giriş. Ken Light (Ed.), Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 13-22. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Turan, E. (2007). Siyah beyaz baskı. Say.
  • Wald, M. L. (1991, 9 Haziran). Sebastiao Salgado: The Eye of The Photojournalist. The New York Times Magazine. https://www.nytimes.com/1991/06/09/magazine/sebastiao-salgado-the-eye-of-the-photojournalist.html adresinden 11 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • What Is Meant By “Reading” Photographs. (1957). Aperture, 5(2 [18]), 48–50. http://www.jstor.org/stable/44405181 adresinden 30 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.

ANALYSES OF COMPOSITION IN NEWS AND DOCUMENTARY PHOTOGRAPHY ABOUT TRAGEDIES

Yıl 2023, Cilt: 17 Sayı: 31, 113 - 143, 25.01.2023
https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1184663

Öz

There has been a debate in the photographic literature on the problem of beautifying news and documentary photographs on tragedies. Within the scope of this article, this ongoing debate has been summarized and method has been a proposed on how photographers can deal with this problem. In order to explain this method, first, the question of how the composition rules used in photography can be classified categorically in the most meaningful way is answered. Within the scope of the answer given to this question, the composition rules used in photography are grouped in two categories. Then, the question of which of these categories can bring a solution to the problem of beautification while creating news and documentary photographs on tragedies is answered. Since the classification of composition rules presented in the study and the proposal to use resolutions that can be expressed under a category in photographs on tragedy are not found in the existing photography literature, the study makes an original contribution to the discipline of photography. Within the scope of the presented discussion, by using the method of comparative photographic reading it has been concluded that the use of rules that can be classified as Expressive Composition Rules while creating photographs on tragedies makes an effective contribution to the solution of the problem of beautification of tragedy photographs. Within the framework of the article, it is also concluded that the claim that photography will beautify its subject due to its nature is not true. Another conclusion reached is that it is meaningful for news and documentary photographers to adopt an approach based on good morals instead of an objective approach when approaching their subjects.

Kaynakça

  • Appleford, S. (2002, 20 Kasım). The Eyes of Perpetual War. LA Weekly. https://www.laweekly.com/the-eyes-of-perpetual-war adresinden 1 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Bal, M. (2012). Imaging Pain. Asbjørn Grønstad and Henrik Gustafsson (Editörler), Ethics and Images of Pain içinde (s. 115-143). Routledge.
  • Buçan, N. (2018). Belgesel Fotoğrafın Değişen Sınırları: Post Belgesel Fotoğraf [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=gk1dhOWBWMC9S6YrIOUIyQ&no=rtzcAqWCYfhySudgcxyb_w adresinden 11 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Danto, A. C. (2002). The Abuse of Beauty. Daedalus, 131(4), 35–56. http://www.jstor.org/stable/20027805 adresinden 17 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Danto, A. C. (2003). The Abuse of Beauty: Aesthetics and the Concept of Art. Open Court Publishing.
  • Dos Santos S. ve Miguel F. (2015). Ethics and Photojournalism: The Visual Representation of Reality [Doktora Tezi, Blanquerna - Ramon Llull Üniversitesi]. Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tesisenred.net/handle/10803/362943#page=1 adresinden 20 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Frei, C. (Director). (2001). War photographer [Belgesel Film]. Christian Frei Film Productions, Suissimage, Swiss Broadcasting Corporation.
  • Gaarde, A. (2013, Ocak). Picturing Atrocity: Atrocity Photography as a Tool for Human Rights Advocacy. https://www.tc.columbia.edu/media/dist/images/icccr/2014/04/8.-Picturing-Atrocity-Morton-Deutsch-Awards-for-Social-Justice.pdf adresinden 9 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Holmes, R. L. (1989). On war and morality. Princeton University Press.
  • Hulick, D. E.ve Marshall, J. (1998). Photography: 1900 to present. Prentice Hall.
  • Linfield, S. (2013). Acımasız aydınlık: fotoğraf ve politik şiddet (Çev. Mehmet Emir Uslu). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 2010’da yayınlandı).
  • Meiselas, S. (2012). Susan Meiselas: Orta Amerika ve İnsan Hakları. Ken Light (Ed.) Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 110-117. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2011). Çocuk Gelişimi ve Eğitim: Ahlak Gelişimi. Millî Eğitim Bakanlığı. https://www.meb.k12.tr/meb_iys_dosyalar/56/07/973760/dosyalar/2012_12/08082318_ahlakgeliimi.pdf adresinden 5 Kaısm 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Ok, S. S. (2016). Fotoğraf belleğinde acının tasviri. Hayalperest Yayınları.
  • Orhan, S. (2011). Fotoğrafik Temsil Olgusu ve Çağdaş Fotoğrafta Savaşın Estetize Edilmesi [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Ulusal Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=0belyQ4vgNri6jJ0CJ4M5A&no=ofdUfXayUfZ39fE_6HXZ6A adresinden 11 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Reinhardt, M. (2007). Picturing Violence: Aesthetics and the Anxiety of Critique. Mark Reinhardt, Holly Edwards ve Erina Dugganne (Editörler), Beautiful Suffering: Photography and the Traffic in Pain içinde (ss. 13-36). Williams College Museum of Art/University of Chicago Press. http://homepages.wmich.edu/~rvr5407/4800readings/Picturing_Violence_Aesthetics_and_the_An.pdf adresinden 30 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Salgado, S. (2001, 28 Mayıs). The Globalised People. The Guardian. https://www.theguardian.com/culture/2001/may/28/artsfeatures.globalisation1 adresinden 6 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Salgado, S. (2012). Sebastião Salgado: İşçiler. Ken Light (Ed.), Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 118-125. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Schiller, D. (1977, Aralık). Realism, Photography and Journalistic Objectivity in 19th Century America. Program in Ethnographic Film Newsletter 4(2), 86-98. https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1054&context=svc adresinden 10 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sischy, I. (1991, 9 Eylül). Photography: Good Intentions. The New Yorker. 89-95. https://paulturounetblog.files.wordpress.com/2008/03/good-intentions-by-ingrid-sischy.pdf adresinden 13 Nisan 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Stallabrass, J. (1997, Mayıs-Haziran). Sebastião Salgado and Fine Art Photojournalism. New Left Review, (1/223), 131-160. https://newleftreview.org/issues/i223/articles/julian-stallabrass-sebastiao-salgado-and-fine-art-photojournalism.pdf adresinden 11 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Strauss, D. L. (2003). Between the Eyes: Essays on Photography and Politics. Aperture.
  • Solomon-Godeau, A. (2005). Lament Of The Images. Aperture. https://issues.aperture.org/article/2005/4/4/lament-of-the-images adresinden 4 Şubat 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Sontag, S. (1999). Fotoğraf üzerine (Çev. Reha Akçakaya). Altıkırkbeş. (Orijinal çalışma 1977’de yayınlandı).
  • Swanson, B. (2013, 26 Kasın). Perilous Aesthetics: Photojournalism after Instagram. The Point, (7). https://thepointmag.com/criticism/perilous-aesthetics/# adresinden 12 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Tremain, K. (2012). Giriş. Ken Light (Ed.), Çağımızın Tanıkları: Belgesel Fotoğrafçılar Anlatıyor içinde, 13-22. (Çev. Hüseyin Yılmaz). Espas Yayınları. (Orijinal çalışma 1992’de yayınlandı).
  • Turan, E. (2007). Siyah beyaz baskı. Say.
  • Wald, M. L. (1991, 9 Haziran). Sebastiao Salgado: The Eye of The Photojournalist. The New York Times Magazine. https://www.nytimes.com/1991/06/09/magazine/sebastiao-salgado-the-eye-of-the-photojournalist.html adresinden 11 Mart 2022 tarihinde alınmıştır.
  • What Is Meant By “Reading” Photographs. (1957). Aperture, 5(2 [18]), 48–50. http://www.jstor.org/stable/44405181 adresinden 30 Ocak 2022 tarihinde alınmıştır.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Temuçin 0000-0001-5930-9887

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 17 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Temuçin, H. (2023). TRAJEDİLERİ KONU ALAN HABER FOTOĞRAFI VE BELGESEL FOTOĞRAFTA KOMPOZİSYON ANALİZLERİ. Akdeniz Sanat, 17(31), 113-143. https://doi.org/10.48069/akdenizsanat.1184663

Akdeniz Sanat'ın 2025 Ocak sayısı (cilt: 19 sayı: 35) için makale gönderimi 15-31 Ekim 2024 tarihleri arasında gerçekleştirilmiştir. Sonraki sayımız için ilgili tarihler duyurulacaktır.

Makale gönder butonu Google Chrome tarayıcısında hata verebilmektedir. Farklı bir tarayıcı kullanmanız halinde sorun çözülmektedir.


Creative Commons Lisansı
Akdeniz Sanat  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.