Abdullatif al-Baghdadî is a polymath thinker who
lived in the first half of the 13th century. The classical sources refer to him close
to 160
works in various disciplines such as philosophy, medicine, geography, kalam,
hadith and fiqh. Biography books provide detailed information about his life.
This is largely because he wrote his autobiography asserted written as opposed
to Avicenna. He preferred the tradition in philosophy as in
almost every other subject. Therefore, as a follower of Fârâbî he acutely
criticized Ibn Sînâ. The aim of this article is, firstly, to present
the intellectual adventure of a thinker who lived after al-Ghazali. In
this way, we hope that it will be understood that philosophical thought has not
disappeared after the criticism of al-Ghazali. Secondly, the aim of this
article is to show that after the al-Ghazali, the Avicennian tradition was not
the only tendency. The traditionalist approach, which was
represented by Ibn Rushd and including Abdullatif al-Baghdadî, maintained its
legitimacy between the ulama.
Abdullatif al-Baghdâdî Polymath Journey for Knowledge Philosophical tradition Islamic Science History
Abdüllatif el-Bağdâdî 13. Yüzyılın ilk yarısında
yaşamış çok yönlü bir düşünürdür. Klasik kaynaklar felsefe, tıp, coğrafya,
kelam, hadis ve fıkıh gibi çeşitli disiplinlerde 160’a yakın eseri ona
atfetmektedir. Hayatı hakkında tabakât kitapları ayrıntılı bilgiler
vermektedir. Bunun sebebi büyük oranda onun -İbn Sînâ’ya nazire olarak kaleme
aldığı iddia edilen- otobiyografisini yazmış olmasıdır. O, hemen her konuda
olduğu gibi felsefe konusunda da gelenekten yana bir tavır almıştır. Bu nedenle
Fârâbî’nin takipçisi olarak İbn Sînâ’yı sert bir şekilde eleştirmiştir. Bu
makaledeki amaç, ilk olarak Gazzâlî sonrasında yaşamış bir düşünürün
entelektüel serüveni ortaya koymaktır. Bu sayede felsefî düşüncenin,
Gazzâlî’nin felsefeye yönelik eleştirisi sonucunda iddia edildiği gibi, kötürüm
kalmadığının anlaşılmasını umuyoruz. İkinci olarak ise Gazzâlî sonrasında,
felsefî düşüncenin seyrinde belirleyici olan İbn Sînâcı geleneğin aslında tek
eğilim olmadığını, başta İbn Rüşd’ün temsil ettiği, Abdüllatif el-Bağdâdî’nin
de dâhil olduğu gelenekçi tavrın ulema nezdinde meşruiyetini koruduğunu
göstermektir.
Abdüllatif el-Bağdâdî Ansiklopedist Rıhle Felsefî Gelenek İslam Bilim Tarihi Bağdat
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |