Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Medya Kullanımı ve Beden İmajı: Türkiye ve İngiltere Örneği

Yıl 2017, Sayı: 27, 78 - 95, 15.06.2017
https://doi.org/10.31123/akil.436747

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve İngiltere’de yaşayan üniversite öğrencilerinin beden imajlarına ilişkin düşüncelerinde medyanın rolünün ortaya konulmasıdır. Araştırma kapsamına Türkiye’den 381, İngiltere’den 235 üniversite öğrencisi alınmıştır. Verilerin toplanmasında, demografik bilgiler ve medya kullanım alışkanlıkları ile ilgili soruların yanı sıra “Dış Görünüşe İlişkin Sosyo-Kültürel Tutumlar Ölçeği”nin yer aldığı bir anket formu kullanılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizi yapılmış, elde edilen sonuçlar her iki ülke için de ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini ortaya koymuştur. İki ülke için yapılan faktör analizi sonucunda da beden imajı ve medyaya ilişkin geçerli bir faktörleşme elde edilmiştir. Geleneksel medyadan ve sosyal medyadan kaynaklanan baskı hissedilmesi, medyadaki ünlülerle bedenin karşılaştırılması, medyadaki ünlülere benzemeye çalışılması ve ideal beden farkındalığı faktörlerine uygulanan t-testi sonuçları, Türkiye ve İngiltere arasında anlamlı farklar bulunduğunu, tüm faktörler için İngiltere’deki ortalama değerlerin Türkiye’deki değerlerden yüksek olduğunu göstermiştir. Ayrıca, Türkiye ve İngiltere için önerilen modelin testi için LISREL programı ile Path Analizi yapılmıştır. Türkiye için, bilgi kaynağı olarak geleneksel medya, geleneksel medyadan ve sosyal medyadan kaynaklanan baskı hissedilmesi ve ideal beden farkındalığının, medyadaki ünlülerle bedenin karşılaştırılması ve ünlülere benzemeye çalışılması değişkenlerini açıkladığı bulunmuştur. İngiltere için ise, geleneksel medyadan kaynaklanan baskı hissedilmesi ve ideal beden farkındalığının, medyadaki ünlülerle bedenin karşılaştırılması değişkenini açıkladığı; medyadaki ünlülerle bedenin karşılaştırılmasının ise, medyadaki ünlülere benzemeye çalışılması değişkenini açıkladığı görülmüştür. Bu sonuç, özellikle geleneksel medyanın her iki ülkede de üniversite öğrencilerinin beden imajlarına ilişkin düşüncelerinde önemli bir rol üstlendiğini göstermiştir.

Kaynakça

  • Beyazyüz, M. ve Göka, E. (2011).Psikoloji ve Tıp Açısından Beden, K. Canatan(Editör). Beden Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap, 371-395.
  • Botta, R. A. (1999). Television Images and Adolescent Girls’ Body Image Disturbance. Journal of Communication, 49(2), 22-41.
  • Cafri, G., Yamamiya, Y., Brannick, M., & Thompson, J. K. (2005). The Influence of Sociocultural Factors on Body Image: A Meta Analysis. Clinical Psychology: Science and Practice, 12(4), 421- 433.
  • Delvalle Institude Knowledge Base (2016) https://delvalle.bphc.org/mod/wiki/view.php?pageid=65. Erişim Tarihi 03.03.2017
  • Featherstone, M. (1993). The Body in Consumer Culture. The Body, Social Process and The Cultural Theory, Ed. Featherstone M., Hepworth M. ve Turner S. B. Sage Publication: Londra, s. 170-197.
  • Field, A. E., Camargo, C. A., Taylor, C. B., Berkey, C. S., Roberts, S. B., & Colditz, G. A. (2001). Peer, Parent and Media İnfluences on the Development of Weight Concerns and Frequent Dieting Among Preadolescent and Adolescent Girls and Boys. Pediatrics, 107(1), 54-60.
  • Friedman, L. M. (2002). Yatay Toplum, İş Bankası Kültür Yayınları: İstanbul Goswami, S., Sachdeva, S., & Sachdeva, R. (2012). Body Image Satisfaction Among Female College Students. Industrial Psychiatry Journal, 21(2), 168-172.
  • Graydon, S. (2008). How the Media Keeps Us Hung-up on Body Image. Herizons, 22(1), 16-19. Harrison, K., & Cantor, J. (1997). The Relationship Between Media Consumption and Eating Disorders. Journal of Communication, 47(1), 40-67.
  • Hill, A.J. ve Franklin, J.A. (1998). Mothers, Daughters and Dieting: Investigating the Transmission of Weight Control. British Journal of Clinical Psychology, 37 (1), ss. 3-13.
  • Hollenbeck, C. R., & Kaikati, A. M. (2012). Consumers’ Use of Brands to Reflect Their Actual and Ideal Selves on Facebook. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 395-405.
  • Irving, L. M. (1990). Mirror Images: Effects of The Standard of Beauty on the Self-and Body- Esteem of Women Exhibiting Varying Levels of Bulimic Symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology, 9(2), 230-242.
  • Jones, D. C. (2011). Interpersonal and Familial Influences on the Development of Body Image. Eds. T. F. Cash & L. Smolak, Body image: A Handbook of Science, Practice, and Prevention (2nd ed., pp. 110-118). New York: Guilford Press.
  • Lee, H. R., Lee, H. E., Choi, J., Kim, J. H., & Han, H. L. (2014). Social Media Use, Body Image and Psychological Well-Being: A Cross-Cultural Comparison of Korea and the United States. Journal of Health Communication, 19(12), 1343-1358.
  • Levine, M. P., Smolak, L., & Hayden, H. (1994). The Relation of Socio-cultural Factors to Eating Attitudes and Behaviors Among Middle School Girls. The Journal of Early Adolescence, 14(4), 471-490.
  • Levine, M. P. ve Chapman, K. (2011). Media Influences on Body Image, (Editör Cash, T. F., & Smolak, L.) Body Image: A Handbook of Science, Practice and Prevention. Guilford Press.
  • Mondini, S., Favaro, A., & Santonastaso, P. (1996). Eating Disorders and the Ideal of Feminine Beauty in Italian Newspapers and Magazines. European Eating Disorders Review, 4(2), 112-120.
  • Morry, M. M., & Staska, S. L. (2001). Magazine Exposure: Internalization, Self-Objectification, Eating Attitudes and Body Satisfaction in Male and Female University Students. Canadian Journal of Behavioural Science/Revue Canadienne Des Sciences Du Comportement, 33(4), 269.
  • Myers, P. N., & Biocca, F. A. (1992). The Elastic Body Image: The Effect of Television Advertising and Programming on Body Image Distortions in Young Women. Journal of Communication, 42(3), 108-133.
  • Oğuz, G.Y. (2005). Bir Güzellik Miti Olarak İncelik ve Kadınlarla İlgili Beden İmgesinin Televizyonda Sunumu. Selçuk İletişim Dergisi, 4(1), 31-37.
  • Özbolat, A. (2011). Postmodern Dönemde Bedenin Tüketim Temelinde Yeniden İnşası. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(38), ss. 317-334.
  • Ricciardelli, L. A., McCabe, M. P., & Banfield, S. (2000). Body Image and Body Change Methods in Adolescent Boys: Role of Parents, Friends and The Media. Journal of Psychosomatic Research, 49(3), 189-197.
  • Richins, Marsha. L. (1991). Social Comparison and Idealized Images of Advertising. Journal of Consumer Research, 18, 71–83. Schilder, Paul (1950). The Image and the Appearence of the Human Body. International Press: NY
  • Selfhout, Maarten H.W., Branje, Susan J.T., Delsing, M., Bogt, Tom F.M. ve Meeus, Wim, H.J. (2009). Different Types of Internet Use, Depression and Social Anxiety: The Role of Perceived Frinedship Quality. Journal of Adolescence, 32, ss. 819-833.
  • Shilling, C. (1993). The Body and Social Theory. London: Sage Publications
  • Silverstein, B., Perdue, L., Peterson, B. ve Kelly, E. (1986). The Role of the Mass Media in Promoting a Thin Standard of Bodily Attractiveness for Women. Sex Roles, 14(9), 519-532.
  • Thompson, J. K., Van Den Berg, P., Roehrig, M., Guarda, A. S., & Heinberg, L. J. (2004). The Socio-cultural Attitudes Towards Appearance Scale 3 (SATAQ 3): Development and Validation. International Journal Of Eating Disorders, 35(3), 293-304.
  • Tiggemann, M., & Pickering, A. S. (1996). Role of Television in Adolescent Women’s Body Dissatisfaction and Drive for Thinness. International Journal of Eating Disorders, 20(2), 199-203.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Eşiyok Sönmez

Özlen Özgen

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Eşiyok Sönmez, E., & Özgen, Ö. (2017). Medya Kullanımı ve Beden İmajı: Türkiye ve İngiltere Örneği. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(27), 78-95. https://doi.org/10.31123/akil.436747