Günümüzde
sosyal ağ siteleri insanların yaşamlarının ayrılmaz bir parçası haline
gelmiştir. Milyonlarca insan bu siteler üzerinde yer almakta her türlü duygu
düşüncesini yaşamlarını diğerleri ile paylaşabilmektedir. Bu kadar yoğun bir
enformasyon akışının söz konusu olduğu bu siteler üzerinde kullanıcıların
özellikle kimlik sunumlarını incelemek önemlidir. Bu çalışmada, son zamanlarda
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de kullanıcı sayısı hızla artan Instagram
üzerinde, kullanıcıların gerçekleştirdikleri sosyal kıyaslamalara neden olan
etmenlerin ortaya çıkarılmasının yanı sıra, bu sosyal kıyaslamaların
kullanıcıların benlik saygılarında ve yaşam doyumlarında ne gibi etkilerinin
olduğunun ortaya konması amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Fırat
Üniversitesi öğrencileri arasından tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen 400
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Verilerin toplanmasında sosyal kıyaslama, benlik saygısı, yaşam doyumu ve
demografik sorulardan oluşan bir ölçek kullanılmıştır.
Araştırma
sonucunda elde edilen bulgulara göre Instagram üzerinde pozitif benlik sunum
temsilleri ile karşılaşmanın mümkün olduğu, bu benlik sunum temsillerinin
yukarı yönlü sosyal kıyaslamaları tetiklediği ve kişilerin benlik saygılarında
ve yaşam doyumlarında azalmalara neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu neden
sonuç ilişkisi cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde kadınlarda daha göze
çarpan şekildedir. Ayrıca katılımcıların Instagram üzerinde aşağı yönlü sosyal
kıyaslamalardan daha fazla yukarı yönlü sosyal kıyaslamalar gerçekleştirdikleri
sonucuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu, gündelik yaşamlarında düşük benlik
saygısına ve yaşam doyumuna sahip kişilerin, Instagram üzerinde yukarı yönlü
kıyaslamalarda bulunmaya eğilimli olduklarıdır.
Sosyal Kıyaslama Benlik Saygısı Yaşam Doyumu Benlik Sunumu Sosyal Medya Instagram
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı |