Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları: Küresel Örnekler Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2019, Sayı: 31, 560 - 576, 30.06.2019
https://doi.org/10.31123/akil.529067

Öz

Günümüzde bireylere tek bir iletişim kanalından ulaşmak markalar için
birtakım zorlukları beraberinde getirmektedir. Özellikle güçlenen tüketici
profili nedeniyle insanlara temas etmek ve ürün/hizmet tercihi konusunda iknayı
sağlamak için iletişim çalışmalarını şekillendirmek önemlidir. Bu noktada
markaların tüketicilere ulaşmalarında ve iletişim çabalarını çeşitlendirmede
kullandıkları alternatif çabalardan biri transmedya hikaye anlatımıdır.



Transmedya hikaye anlatımı, bir kurgunun ayrılmaz unsurlarının, birleşik ve
koordine bir eğlence deneyimi yaratmak amacıyla, çoklu dağıtım kanallarına
sistematik olarak dağıldığı bir süreci temsil etmektedir. Bu süreç, çoklu
platformlara uygun olarak üretilen öykünün kendine özgü dinamiklerini ve
sistemli bir içeriği bünyesinde barındırmaktadır. Bu bakımdan transmedya
kampanyalarında geleneksel yöntemlerin aksine tek boyutluluk yerine her bir
parçanın kendi deneyim özelliğini yansıttığı bir süreçten bahsetmek mümkündür.



Bu çalışmada transmedya kavramı ana hatlarıyla ele alınmaktadır.
Pazarlama iletişiminde yaşanan evrim ve transmedyanın bu değişim içerisindeki
durumunu ortaya koymak amacıyla dünya çapında kabul gören önemli transmedya
örnekleri Jenkins’in (2009) transmedya hikaye anlatımındaki yedi prensibine
göre incelenmiştir. Elde edilen verilere bakıldığında parça özellikleri
açısından her içeriğin orijinal bir özellik sunduğu ve temelde öze bağlı kalarak
ana hikayeyi güçlendirmeye yönelik olarak tasarlandığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ayten, A. (2014). Yöndeşme ve Gazetecilik. Müge Demir (Ed.). Yeni Medya Üzerine Vol. 2 (s.93-121) içinde. Konya: Literatürk.
  • Bernstein, P. (2013). The 3 Rules of Transmedia Storytelling from Transmedia Guru Jeff Gomez, http://www.indiewire.com/2013/12/the-3-rules-of-transmedia-storytelling-from-transmedia-guru-jeff-gomez-32325/
  • Borden, Z. (2010). http://www.scriptmag.com/features/transmedia-and-writing-starlight-runner-goes-the-distance, Erişim Tarihi: 25.05.2018
  • Brieger C (2013) Exploring New Communication Strategies for a Global Brand – Transmedia Storytelling and Gamification Dissertation, Norwegian School of Economics.
  • Castells, M. (2005). Ağ Toplumunun Yükselişi, Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür. (Ebru Kılıç, çev.). Cilt:1. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Claebe, H. ve Hancox, D. (2017). Transmedia storytelling, New York: Oxford University Press
  • Dönmez, M. ve Güler, Ş. (2016). Transmedya Hikayeciliği: Doritos Akademi Örneği İncelemesi, Vizyoner Dergisi, Cilt:7 Sayı: 16, pp. 155-175
  • Escobedo, J. (2017). Transmedia Will Shape The Future Of Hollywood And Fortune 500 Firms, https://www.forbes.com/sites/joeescobedo/2017/07/01/meet-the-man-behind-hollywood-and-fortune-500-firms-transmedia-success/#2157041e33da, Erişim Tarihi: 22.05.2018
  • Fiorelli, G. (2013). Transmedia Storytelling: Building Worlds For and With Fans, https://moz.com/blog/transmedia-storytelling-building-worlds-for-and-with-fans, Erişim Tarihi: 10.10.2018
  • Guynes , S. ve Hassler-Orman, D. (2017). Star Wars and the History of Transmedia Storytelling, https://www.uu.nl/en/news/star-wars-and-the-history-of-transmedia-storytelling, Erişim Tarihi: 30.05.2018
  • Heesvelde, E.V. (2000). Convergence between fixed and mobile communications. Info, Cilt: 2, Sayı: 3, ss. 271-275.
  • Jenkins, H. (2009). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling (Well, Two Actually. Five More on Friday), http://henryjenkins.org/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html, Erişim Tarihi: 27.09.2018
  • Jenkins, H. (2006). Convergene Culture, New York University Press: NewYork
  • Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling: Moving characters from books to films to video games can make them stronger and more compelling, Mit Technology Review, https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/, Erişim Tarihi: 02.10.2018
  • Jenkins, H (2001). Convergence? I Diverge. Technology Review, 104(5), 93.
  • Joell, C. (2018). Harry Potter Transmedia Storytelling, https://wordpress.susqu.edu/engl390/2018/04/03/harry-potter-transmedia-storytelling/, Erişim Tarihi: 19.02.2019
  • Kırcova, İ. ve Enginkaya, E. (2015). Sosyal Medya Pazarlaması. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Plessis, C. (2018). Prosumer engagement through story-making in transmedia branding, International Journal of Cultural Studies, Cilt: 1 , Sayı: 18.
  • Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners, http://videoturundus.ee/transmedia.pdf, ISBN: 1456564684, Erişim Tarihi: 11.10.2018
  • Roper, P. (2014). Q&A with Jeff Gomez on transmedia storytelling: what is it, and why should brands care?, https://www.marketingmag.com.au/hubs-c/qa-with-jeff-gomez-on-transmedia-storytelling-what-is-it-and-why-should-brands-care/, Erişim Tarihi: 23.05.2018
  • Scolari, C. (2009). Transmedia storytelling: implicit consumers, narrative worlds, and branding in contemporary media production. International Journal of Communication, Sayı: 3, ss. 586-606.
  • Sepherd, S. (2015). Transmedia Storytelling and The Matrix, https://medium.com/@sam.shepherd/transmedia-storytelling-and-the-matrix-5398ed6b3c0e, Erişim Tarihi: 27.05.2018
  • Wakeman, E. (2018). Transmedia storytelling with Star Wars, https://rtf.utexas.edu/news/transmedia-storytelling-star-wars, Erişim Tarihi: 03.06.2018
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (9. Baskı), Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ………….https://www.futurelearn.com/courses/transmedia-storytelling/0/steps/27374, Erişim Tarihi: 29.05.2018
  • …………. http://convergencefa2016.blogspot.com/2016/11/while-multimedia-is-defined-asusing.html, Erişim Tarihi: 10.10.2018
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selçuk Bazarcı 0000-0003-0816-1362

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 31

Kaynak Göster

APA Bazarcı, S. (2019). Transmedya Uygulamalarında Yayılma Kanalları: Küresel Örnekler Üzerine Bir İnceleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(31), 560-576. https://doi.org/10.31123/akil.529067