Kurumların
varlığını sürdürmesi, ürünlerini ya da hizmetlerini satın alan müşterilerin
varlığıyla doğrudan ilgilidir. Bu ilişkinin temelinde ise hedef kitle ya da
müşteriler ile kurulacak; halkla ilişkiler, tanıtım ve iletişim faaliyetleri olduğu
kadar müşteri memnuniyetinin olduğunu söylemek de mümkündür. Müşteri ilişkileri
yönetimi, memnuniyetin sürdürülmesini ve arttırılmasını hedeflerken, bu süreçte
şikayet yönetimi de önemli bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle
hızlı tüketim malları olarak tanımlanabilecek olan ürünlerde çok sayıda ikame
ürün bulunması ve rekabet yoğunluğu, şirketler açısından müşteri şikayetlerinin
dikkate alınmasını daha da önemli hale getirmektedir. Müşteriler, çok sayıda
platform üzerinden memnuniyet ya da memnuniyetsizliklerini dile getirebilme
şansına sahipken, müşteri yorumlarının tümünü bir araya getiren “şikayetvar.com”
dijital platformu, müşteri ilişkileri yönetimi bağlamında incelenmesi gereken
bir ağdır. Bu çalışmanın amacı, bu platform üzerinden şikayette bulunan,
sonrasında ise şikayetlerine yapılan geri dönüş ve değerlendirme sonucunda markaya
memnuniyetlerini bildiren müşterilerin, memnuniyet unsurlarına odaklanmaktır. Dijital
şikayet platformu üzerinden memnuniyetlerini bildiren, şikayetlerini geri çeken
veya teşekkür mesajı yayımlayan müşterilerin mesajlarında vurguladıkları
öğelerin incelenmesinin, müşterileri nelerin memnun ettiğini görmek açısından
önemli veriler sunabileceği düşünülmektedir. Bu amaçla çalışmada, “şikayetvar.com”
platformunda gıda sektöründen “memnuniyet düzeyi” ve “teşekkür oranı” en yüksek
olan üç marka seçilmiş ve bu markalara ilişkin şikayetlerde yer alan memnun
müşteri mesajları, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Araştırmada üç
markaya ait 2018 yılındaki tüm teşekkür mesajları, memnuniyete neden olan
unsurlar çerçevesinde analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre müşteri
memnuniyetini en çok arttıran unsurun “ilgi/alaka görmek” olduğu tespit
edilmişken, bu unsuru “bilgilendirme yapmak”, “hızlı geri dönüş/geri dönüş
yapmak” ve “sorun gidermek” unsurları takip etmiştir.
dijital halkla ilişkiler müşteri ilişkileri yönetimi müşteri memnuniyeti “şikayetvar.com” şikayet yönetimi
The lifespan of companies is
directly dependent to the presence of customers who purchase their products or
services. Customer satisfaction is as important as public relations, publicity
and communication activities in this affiliation. While customer relationship
management aims to maintain and increase satisfaction, complaint management is
also an important factor in this process. Due to the intensity of competition and
ubiquitous supplementary goods which are known as fast moving consumable goods,
customer complaints become significant for companies. While customers have the
chance to express their satisfaction or discontent through various platforms, the
“şikayetvar.com” digital platform which collects all customer’s comments is a network
that must be analyzed in the context of customer relationship management. The
aim of this study is to focus on the satisfaction factors of the customers, who
publish complains on this platform and then state their contentment to brand’s
feedbacks and evaluation. It is considered that the study of the items which
are emphasized in the messages of customers who express their satisfaction
through digital complaint platform, withdraw their complaint or post a thanks
messages may provide crucial information to know what makes complainant
customers satisfied. For this purpose, three brands with the highest “satisfaction
level” and “thanks rate” on food sector in “şikayetvar.com” platform were
selected, and the satisfied customer’s messages were analyzed by “content analysis”
method. In this research, all the thanks messages of mentioned three brands in
2018 were examined in the case of the elements which cause satisfaction. According
to the current findings, it was determined that the most enhancive factor for
customer satisfaction was “interest/receive attention”. This factor was
followed by “informing”, “quick response/response” and “troubleshooting”.
digital public relations customer relationship management customer satisfaction “şikayetvar.com” complaint management
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |