Mem (meme), dijital kültürdeki popüler
kavramlardan biridir. Görsel, işitsel ve sözel mesaj bombardımanı altındaki
kitleler için ambalajlanan memler dikkat ekonomisinin bir enstrümanı olarak
kullanılmaktadır. Yirmi birinci yüzyılda alıcının dikkatine sunulan enformasyon
bolluğu karşısında dikkat yeni bir ölçü birimi olarak tanımlanmakta ve iletişim
profesyonelleri dikkatin peşinden gitmektedir. YouTube,
Instagram, Facebook ve Twitter gibi aktif sosyal
ağ sitelerinde paylaşılan memlerin her biri,
kullanıcıların dikkatini yakalamak için rekabet etmektedir. Bu sayede önemsiz
veri statüsünden kurtulmaktadırlar. Spor, güçle ilgili memlerin
üretildiği rekabet alanlardan biridir. Özellikle futbol milyonlarca dolarlık
bir endüstri olarak güçlü mem üretimini harekete geçirir. Bu çalışmada,
Beşiktaş futbol takımı taraftarlarınca 2017 yılında başlatılan ve 1,2 milyar
kullanıcıya ulaşan “Come to Beşiktaş” (Beşiktaş’a gel) memlerinin doküman
analizi yapılmaktadır. Taraftarların bulduğu bir fikirle başlayıp Beşiktaş
yönetiminin ve iletişim profesyonellerinin katkısıyla bir iletişim kampanyasına
dönüştürülen bu mem yaratım süreci, Web 2.0 ortamında kullanıcı tarafından
üretilen içeriğin markalar üzerindeki etkisini gösterir. “Come to Beşiktaş”;
Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube paylaşımlarından oluşan zengin bir mem
havuzu (mempleks) yaratmıştır. Bu
çalışmanın amacı; söz konusu kaynaklardan amaçlı örneklem yaklaşımıyla seçilen
memler aracılığıyla, taraftarın niçin üreten tüketici (prosumer) olarak konumlandırıldığını, iletişim tekniklerinin
kullanımını nasıl etkilediğini ve memlerin dijital platformda dikkati yakalamak
üzere nasıl cazip bir araca dönüştüğünü incelemektir.
Mem Üreten Tüketici “Come to Beşiktaş” Web 2.0 Kullanıcının Ürettiği İçerik
Meme, as a
popular concept in digital culture and an instrument for effective getting of
an attention, is often used for spreading audiovisual and verbal messages. The
21st century is a century of knowledge and information, thus its
classification and presentation to a particular audience and receivers requires
(re)consideration of the meaning and conception of an attention. Consequently,
the research studies and different communication professionals more often
examine the relationship between an attention of receivers and the message.
This study aims to examine and put in the perspective different memes that are
shared actively on social networking sites such as YouTube, Instagram, Facebook
and Twitter. It is significant to determine how they capture an attention of
different users and how they get rid of less influential information. Then,
sport is an area where power-related memes are produced; especially football as
a multi-million dollar industry that focused strongly on meme production.
Therefore, this study analyzes the meme called “Come to Beşiktaş” that was
produced by the supporters of Beşiktaş football team in 2017, reaching 1.2
billion users. “Come to Beşiktaş” meme production process started as an idea of
the supporters and fans but later on Beşiktaş administration and the
communication campaign professionals integrated it within Web 2.0 “Come to
Beşiktaş” produced a large meme pool (memplex) that consists of the messages
from Facebook, Instagram, Twitter and YouTube videos. This study aims to
examine selected memes from these sources by using purposive sampling approach
as to determine why supporters are considered as prosumers, how they impact the
communication techniques usage and how memes become an attractive tool for
getting an attention in digital platform.
Meme Prosumer “Come to Beşiktaş” Web 2.0 User Generated Content Attention
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |