In this study, it is aimed to adapt the two scales, the outside school social media behavior
(OSSMB) and inside school social media behavior scale (ISSMB) into Turkish, which were developed by Lu et.al (2018). OSSMB includes 21 items, and ISSMB includes 10 items. OSSMB Scale has four sub-dimensions: Consuming, Communicating,
Creating, and Sharing. The OSSMB scale has three sub-dimensions: Consuming, Creating, and Sharing. The first part of the study data was collected with the participation
of 806 university students attending a public university in the Aegean Region. Further data were collected from 365 students for confirmatory factor analysis of the scales. Data were collected from 1171 students in total. The Turkish version of the scale was started with a language validity study. The translation and back-translation stages of the Turkish version of the scale were performed by three language experts and three field experts. After language validity, Kaiser-Meyer_Olkin, Bartlett’s, Exploratory
Factor Analysis (AFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA) and Cronbach’s Alpha reliability and validity analyzes were performed. In the results, the factor loads of all items were good (above .61), and the total variances explained for both scales were high (ISSMB: 67.64% OSSMB: 56.71). The internal consistency values of both scales are acceptable for all factors. The factor structures obtained from the exploratory factor analysis have been confirmed by the confirmatory factor analysis with valid and reliable
measurement scales measuring the difference between the social media use of young people in Turkey within and outside the school.
Social Media Instagram Whatsapp Facebook Validity and Reliability Scale Adaptation
Bu
çalışmada, Lu ve arkadaşları tarafından (2018) İngilizce olarak geliştirilen, gençlerin
okul içi ve okul dışındaki sosyal medya davranışlarını ölçen iki farklı ölçeğin
Türkçe formunun geliştirilmesiyle, Türkiye’de üniversite öğrencilerinin sosyal
medya kullanımı davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
amaçlanmıştır. Üniversite Öğrencilerinin Okul Dışı Sosyal Medya Davranışları
Ölçeği (ODSMD) 21 madde; Üniversite öğrencilerinin Okul İçi Sosyal Medya
Davranışları Ölçeği (OİSMD) ise 10 maddedir. ODSMD Ölçeği; tüketme, iletişim,
oluşturma ve paylaşma olmak üzere dört faktörlü; OİSMD Ölçeği; tüketme,
oluşturma ve paylaşma olmak üzere üç faktörlü yapıdadır. Çalışma verileri, Ege Bölgesi’ndeki bir
devlet üniversitesine devam eden toplam 806 üniversite öğrencisinin katılımıyla
toplanmıştır. Dil eşdeğerliği
sağlandıktan sonra ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Kaiser-Meyer-Olkin,
Bartlett’s, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)
ve Cronbach’s Alpha testleri ile ölçeklerin geçerlik ve güvenirlik hesaplamaları
yapılmıştır. Sonuçlarda, tüm maddelerin faktör yüklerinin iyi olduğu ve her iki
ölçek için de açıklanan toplam varyansın yeterli düzeyde olduğu (OİSMD: %61,35.
ODSMD: %55,17) görülmüştür. İki ölçeğin de iç tutarlılık değerlerinin tüm
faktörler için kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür. Açımlayıcı faktör analizleri
ile elde edilen sonuçlar, doğrulayıcı faktör analizleri ile doğrulanarak
Türkiye’de üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanım davranışlarının okul
içinde ve dışındayken nasıl farklılaştığını ölçen geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı elde edilmiştir.
sosyal medya Instagram Whatsapp Facebook Geçerlik ve Güvenirlik Ölçek Uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 32 |