The body is both the carrier of physiological human existence and of
sociocultural values and beliefs. The body is a concern for various disciplines
in the modern world and is also an important subject of linguistics and culture
studies. Language, one of the main elements constituting the culture of a
society, enables the accumulation of experiences and their transfer to future
generations. Proverbs and idioms are linguistic tools enhancing expressive
power and revealing of the lifestyle, tendencies, beliefs, traditions, and
values of a culture. Through studies of proverbs and idioms, the importance and
value that society attributes to certain incidents, cases, and situations can
be analyzed. This study aims to examine the fact of the body in Turkish
proverbs and idioms. The Turkish Language Association’s
Dictionary of Proverbs and Idioms was selected as the research population and
screened, then proverbs and idioms were categorized based on their meaning and
reviewed using the content analysis method. The findings are interpreted and
suggestions are made for further studies.
İnsanın
fizyolojik varlığının taşıyıcısı olan beden, toplumsal yönüyle de kültürel
değer ve inançların taşıyıcısıdır. Çağcıl dünyada birçok disiplinin ilgi
alanına giren beden, dilbilim ve kültür araştırmalarının önem atfettiği çalışma
konularından biridir. Bir toplumun kültürünü oluşturan temel unsurlardan olan
dil, o toplumun deneyimlerinin biriktirilmesini ve kuşaktan kuşağa aktarılmasını
olanaklı kılmaktadır. İfade gücünü zenginleştiren dilsel araçlar olan atasözleri
ve deyimler; bir kültürün yaşam biçimi, yönelimleri, inançları, gelenekleri ve
değerleri hakkında bilgi veren söz yapılarıdır. Atasözü ve deyim araştırmaları
aracılığıyla bir kültürün belirli olay, olgu ve durumlara yüklediği önem ve
değeri analiz etmek mümkündür. Bu çalışma, Türkçede beden olgusunun yerini
atasözleri ve deyimler üzerinden mercek altına almayı amaçlamaktadır. Çalışma
kapsamında Türk Dil Kurumu Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü araştırma evreni
olarak seçilmiş, gerçekleştirilen sözlük taraması sonucunda ulaşılan atasözleri
ile deyimler anlamlarına göre kategorilere ayrılmış ve içerik analizi yöntemiyle
incelenmiştir. Çalışmanın sonuç
bölümünde bulgular yorumlanmış ve ileriki çalışmalar için öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 32 |