Turkish media has been one of the most controversial institutions in Turkey all along. The problems in the media that have been carried from past to present have changed direction with the development of the ‘new media’ and the loss of power of traditional media.
The independence of the media in Turkey, economic issues, working environment and conditions of journalists, ethical issues, content deficiencies, decline in circulation; while the development of digital communication technologies and the emergence of new media have deepened the problems of traditional media. On the other hand, the problems in the traditional media have widened with the new media being the carrier of false and manipulative news.
The readers, who are aware of these problems have had to try to reach the right news with real information, and have started to turn to alternative information from new news sources. They face structures that lose power and circulation in the traditional media, but also are put in a difficult spot while not being able to trust the new media.
The introduction of international media and the broadcasting of Turkish news are based on a long history. However, with the effect of digital transformation, there has been a huge increase in the international media organizations that have recently published Turkish on new media (news sites, social media accounts, YouTube channels). The pace, in which these institutions are turning their heads towards Turkey, is very noteworthy. Meanwhile, for the first time in the World, four international media organizations came together and opened a YouTube channel called +90. In this study, the current broadcasting situation of international media organizations in Turkey will be discussed.
The aim of this study is to analyse these institutions, which are fed by the funds of the states to which they are affiliated structurally, and to evaluate their position in the Turkish media.
Medya, Türkiye’de öteden beri en çok tartışılan kurumlardan biri olmuştur. Medyada geçmişten bugüne taşınan sorunlar; yeni medyanın gelişimi ve geleneksel medyanın güç kaybetmeye başlamasıyla birlikte yön değiştirmiştir. Türkiye’de medyanın bağımsızlığı, ekonomik sorunlar, gazetecilerin çalışma ortam ve şartları, etik sorunlar, içerik yetersizlikleri, tirajda düşüş; temel sorunlar olarak karşımıza çıkarken, dijital iletişim teknolojilerinin gelişimi ve yeni medyanın ortaya çıkışı geleneksel medyanın sorunlarını daha da derinleştirmiştir. Öte yandan bu sorunların bir kısmının yeni medyaya da taşınması; bununla birlikte yeni medyanın yalan ve manipülatif haberlerin taşıyıcısı olmasıyla birlikte medyadaki sorunlar daha da büyümüştür.
Bu sorunların farkında olan ve gerçek bilgi ile doğru habere ulaşabilmek için çaba sabretmek zorunda kalan okurlar, alternatif bilgi ve haber kaynaklarına daha fazla yönelmeye başlamışlardır. Karşılarında hem geleneksel medyada güç ve tiraj kaybeden, hem de yeni medyada güvenilmesi çok zor olan yapılar vardır.
Türkiye’ye uluslararası medyanın girişi ve Türkçe haber yayını yapmaya başlaması uzun geçmişe dayanmakla birlikte dijital dönüşümün etkisiyle son zamanlarda yeni medya üzerinden Türkçe yayın yapan (haber siteleri, sosyal medya hesapları Youtube kanalları) uluslararası medya kuruluşlarında büyük bir artış olmuştur. Bu kurumların adeta peşi sıra Türkiye’ye yönelmesi dikkat çekicidir.
Bunların yanı sıra dünyada ilk kez 4 uluslararası medya kuruluşu Türkiye’de bir araya gelerek +90 adında bir Youtube kanalı açmışlardır. Çalışmada, Türkiye’de yayın yapan uluslararası medya kuruluşlarının mevcut durumları ele alınacaktır. Çalışmanın amacı, daha çok bağlı oldukları devletlerin fonlarıyla beslenen bu kuruluşların yapısal olarak analiz edilmesi ve Türk medyasındaki konumlarının değerlendirilmesidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 32 |