Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigating The Metaphor Perceptions Of Management Information Systems Students Towards The Concept Of “Public Relations”

Yıl 2020, Sayı: 33, 91 - 105, 30.06.2020
https://doi.org/10.31123/akil.696640

Öz

At the present time, that the
perceptions on public relations are differentiating, the studies which are
conducted with the purpose of eliminating the ambiguity on the concept or on
the issue of how the concept is perceived have been gaining an importance. In
this context, it is thought that determining whether the concept of public
relations, which is underpinned by communication, is perceived towards its main
principles or not. In this direction, the main purpose of the research is to
examine the metaphorical perception on the students of university who take and
do not take the public relations course. This study was designed according to
the phenomenology design through metaphorical analysis technique in the scope
of qualitative research design, and the collected data were analyzed with the
content analysis method. The study group of the research consists of 63 (34
male / 29 female) students who take the public relations course and 40 (20 male
/ 20 female) students who do not take the course. As a data collection tool,
the participants were asked to define the expression of “Public relations
implementations are as ……, because…..” in order to identify the metaphors
(mental images) of the participants on the concept of ‘public relations’. The
results of the study demonstrated that the participants who take and do not
take the public relations course have similar metaphorical perceptions, and at
the same time it was seen that the participants who do not take the public
relations course perceive public relations as a department and a managerial
communication function. It can be said that the education that the participant
received on management phenomenon in the faculty of economics and
administrative sciences have an impact on this result.



 

Kaynakça

  • Aslan, M.M. (2018). Halkla İlişkilerde İletişim Politikaları. Social Sciences Studies Journal, 4 (22), 3757-3762.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (12 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2004). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bülbül, A. (2000). Halkla İlişkiler ve Tanıtım. Ankara: Nobel.
  • Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basıcs. London: Routledge.
  • Ekici, G., Baş, M., & Kızılkaya, O. (2017). Öğretmen Adaylarının "Öğretmenlik Mesleği" Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı, 8(28), 288-318.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Kalender, A. (2008). Halkla İlişkiler: Tanımlar, Kavramalar ve Uygulama Alanları. A. Kalender, & M. Fidan içinde, Halkla İlişkiler (s. 11-42). Konya: Tablet Yayınları.
  • Kalın, Ö. U., & Koçoğlu, E. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Değerine Karşı Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 419-434.
  • Kazancı, M. (2009). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Parsa, S., & Parsa, A. F. (2004). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Seitel, F. P. (2016). The Practice of Public Relations. (N. Babür Tosun, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve“Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 9(1), 313-321.
  • Taş, O. (2017). İletişim, Medya ve Kültür: Anahtar Kavramlar. Ankara: Ütopya.
  • Tosuncuoğlu, İ. (2018). İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin “İngilizce” Kavramına İlişkin Metaforları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi(2), 677-698.
  • Tunçel, H. (2009). Halkla İlişkilerin Adlandırma Sorunsalı Üzerine Bir Değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi(14), 109-123.
  • Yavuz Açıl, F., & Kanlı, E. (2018). Psikoloji Bölümü Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 8(1), 2-15.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2010). Halkla İlişkilerde Kavramlar, Sınırlar, Sorunlar. Selçuk İletişim, 6(2), 24-32.
  • Zembat, R., Tunçeli, H., & Akşin, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Okul Yöneticisi Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 446-459.

Yönetim Bilişim Sistemleri Öğrencilerinin “Halkla İlişkiler” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi

Yıl 2020, Sayı: 33, 91 - 105, 30.06.2020
https://doi.org/10.31123/akil.696640

Öz

Halkla ilişkiler kavramına yönelik algılamaların farklılaştığı günümüzde, kavrama yönelik anlam kargaşasını ortadan kaldırmak amacıyla yapılan araştırmalar ya da kavramın nasıl algılandığı ile ilgili gerçekleştirilen çalışmalar önem arz etmektedir. Bu bağlamda temelini iletişimin oluşturduğu halkla ilişkiler kavramının sahip olduğu ana prensipler doğrultusunda algılanıp algılanmadığını tespit etmenin de yerinde olacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın temel amacı, üniversitede halkla ilişkiler dersini alan ve almayan üniversite öğrencilerinin halkla ilişkiler kavramına ilişkin metaforik algılarının incelenmesi olarak belirlenmiştir. Nitel araştırma yöntemi kapsamında metaforik analiz tekniği ile olgubilim desenine göre tasarlanmış ve toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile test edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, halkla ilişkiler dersini alan 63 (34 erkek / 29 kadın) katılımcı ve halkla ilişkiler dersini almayan 40 (20 erkek / 20 kadın) katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcıların “halkla ilişkiler” kavramına ilişkin sahip oldukları metaforları (zihinsel imgeler) belirlemek için “halkla ilişkiler uygulamaları.......... gibidir; çünkü……….” ibaresini tamamlamaları istenmiştir. Elde edilen sonuçlar, halkla ilişkiler dersi alan ve almayan katılımcıların benzer metaforik algılara sahip olduklarını göstermekle birlikte aynı zamanda halkla ilişkiler dersini almayan katılımcıların, halkla ilişkileri; departman, bilim dalı ve yönetimsel iletişim fonksiyonu olarak algıladıkları da görülmüştür. Katılımcının iktisadi ve idari bilimler fakültesinde yönetim kavramı üzerine aldığı eğitimin bu sonuç üzerinde etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Aslan, M.M. (2018). Halkla İlişkilerde İletişim Politikaları. Social Sciences Studies Journal, 4 (22), 3757-3762.
  • Aydın, İ. H. (2006). Bir Felsefî Metafor “Yolda Olmak”. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6(1), 9-22.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler (12 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balta Peltekoğlu, F. (2004). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Bülbül, A. (2000). Halkla İlişkiler ve Tanıtım. Ankara: Nobel.
  • Chandler, D. (2007). Semiotics: The Basıcs. London: Routledge.
  • Ekici, G., Baş, M., & Kızılkaya, O. (2017). Öğretmen Adaylarının "Öğretmenlik Mesleği" Kavramına İlişkin Algılarının Belirlenmesi: Bir Metafor Analizi Çalışması. International Congress Of Eurasian Social Sciences (ICOESS) Özel Sayısı, 8(28), 288-318.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Kalender, A. (2008). Halkla İlişkiler: Tanımlar, Kavramalar ve Uygulama Alanları. A. Kalender, & M. Fidan içinde, Halkla İlişkiler (s. 11-42). Konya: Tablet Yayınları.
  • Kalın, Ö. U., & Koçoğlu, E. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bağımsızlık Değerine Karşı Metaforik Algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 419-434.
  • Kazancı, M. (2009). Kamuda ve Özel Kesimde Halkla İlişkiler. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Parsa, S., & Parsa, A. F. (2004). Göstergebilim Çözümlemeleri. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Seitel, F. P. (2016). The Practice of Public Relations. (N. Babür Tosun, Çev.) Ankara: Nobel.
  • Şahin, B. (2013). Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve“Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,, 9(1), 313-321.
  • Taş, O. (2017). İletişim, Medya ve Kültür: Anahtar Kavramlar. Ankara: Ütopya.
  • Tosuncuoğlu, İ. (2018). İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğrencilerinin “İngilizce” Kavramına İlişkin Metaforları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi(2), 677-698.
  • Tunçel, H. (2009). Halkla İlişkilerin Adlandırma Sorunsalı Üzerine Bir Değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi(14), 109-123.
  • Yavuz Açıl, F., & Kanlı, E. (2018). Psikoloji Bölümü Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 8(1), 2-15.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2010). Halkla İlişkilerde Kavramlar, Sınırlar, Sorunlar. Selçuk İletişim, 6(2), 24-32.
  • Zembat, R., Tunçeli, H., & Akşin, E. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Okul Yöneticisi Kavramına İlişkin Algılarına Yönelik Metafor Çalışması. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 446-459.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ercan Aktan 0000-0001-8731-1896

Murat Koçyiğit 0000-0002-2250-415X

Veysel Çakmak 0000-0001-5785-7636

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Aktan, E., Koçyiğit, M., & Çakmak, V. (2020). Yönetim Bilişim Sistemleri Öğrencilerinin “Halkla İlişkiler” Kavramına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(33), 91-105. https://doi.org/10.31123/akil.696640