Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Reklam Çekiciliği Olarak Akışkan Cinsellik: The Secret Life of Flowers Örneğinde Bir Çözümleme

Yıl 2020, Sayı: 34, 260 - 282, 31.12.2020
https://doi.org/10.31123/akil.779895

Öz

Cinsellik, en temel reklam çekiciliklerinden biridir. Günümüz reklamcılık anlayışı içerisinde, reklam iletisinin hedef kitleye en etkin şekilde ulaştırılması ve reklamın güçlü bir etki bırakması amacıyla, reklamlarda cinsel çekiciliklerin yoğun bir şekilde kullanıldığı görülmektedir. İstisnai durumlar olmakla birlikte, reklamlarda cinsel çekiciliğin çoğunlukla heteroseksüel anlam dünyası ve söylem düzeni içerisinde kullanıldığı ifade edilebilir. Cinselliğe ilişkin sosyo-kültürel, psikolojik ve ideolojik tartışmaların odağında normalliğe ilişkin tanımlamalar bulunmaktadır. Bu nedenle, cinsellik aynı zamanda bir kimlik problemi olarak değerlendirilir. Bir taraftan normal olan ya da normallik ölçütleri belirlenir, diğer taraftan da normal-dışılık, ötekilik veya marjinalliğin çerçevesi çizilir. Bu nedenle reklamlarda, genellikle normalliğin sınırları içerisinde işleyen bir cinsel çekicilik stratejisi devrededir. Bu çalışmada; normalliği aşan, katı heteroseksüel cinsel kimliği akışkan bir forma dönüştürerek fantazmatik bir atmosfer yaratan The Secret Life of Flowers reklam filminde kullanılan cinsel çekiciliğin analizi yapılmaktadır. Reklam çözümlenmesinde göstergebilimsel yöntem esas alınmış; reklam filminin genel betimlemesi, anlatı yapısı, kıyafetler ve anlamlandırmada kullanılan temel zıtlıklar analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Barthes, R. (2003). Çağdaş Söylenler. (T. Yücel, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2009). Göstergebilimsel Serüven. (M. Rifat ve S. Rifat, Çev.), İstanbul: YKY.
  • Baudrillard, J. (2004). Tüketim Toplumu. (H. Deliceçaylı ve F. Keskin, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017a). Akışkan Modernite. (S. O. Çavuş, Çev.), İstanbul: Can Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017b). Kimlik. (M. Hazır, Çev.), Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018a). Akışkan Hayat. (A. E. Pilgir, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018b). Kuşatılmış Toplum. (A. E. Pilgir, Çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Berger, J. (2010). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Butler, J. (2012). Cinsiyet Belası. (B. Ertür, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Clero, J-P. (2011). Lacan Sözlüğü. (Ö. Soysal, Çev.), İstanbul: Say Yayınları.
  • Çabuklu, Y. (2006). Bedenin Farklı Halleri. İstanbul: Kanat Yayınları.
  • Dökmen, Z. Y. (2012). Toplumsal Cinsiyet. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Elden, M. ve Bakır, U. (2010). Reklam Çekicilikleri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elden, M., Ulukök, Ö. ve Yeygel, S. (2014). Şimdi Reklamlar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Eliade, M. (2017). Ebedi Dönüş Miti. (A. Meral, Çev.), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Evans, D. (2019). Lacancı Psikanalize Giriş Sözlüğü. (U. Y. Kaya ve T. Sivrikaya, Çev.), İstanbul: Islık Yayınları.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Gleason, P. (2014). Kimliği Tanımlamak: Semantik Bir Tarih. F. Mollaer (Der.). Kimlik Politikaları: Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (s. 21-52) içinde. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Göker, G. ve Göker, N. (2018). Düşsel Bir Eşikten Geçeceksin: A Magical Holiday Reklam Filminde Fantazya. Erciyes İletişim Dergisi, 5/4, 123-142.
  • Güler, M. (2019). Yönlendirilen Arzu. Ankara: Ütopya Yayınları.
  • İnceoğlu, Y. ve Kar, A. (2010). Kadın ve Bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Jestratijevic, I. (2014). Moda ve Fetişizm Yıkıcı Anlamlar. T. Erdem, S. Ergül (Der.). Fetiş İkame (s. 206-221) içinde. İstanbul: Sel Yayınları.
  • Küçükerdoğan, R. (2009). Reklam Nasıl Çözümlenir? İstanbul: Beta Yayınları.
  • Lacan, J. (2014). Psikanalizin Dört Temel Kavramı. (N. Erdem, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Lefebvre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat. (I. Gürbüz, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.), Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • McGowan, T. (2018). Sahip Olmadığımız Şeyin Keyfini Sürmek. (K. Güleç, Çev.), Ankara: İmge Yayınları.
  • Mercer, K. (1998). Cangıla Hoşgeldiniz: Postmodern Politikada Kimlik ve Çeşitlilik. (İ. Sağlamer, Çev.). Kimlik: Topluluk/Kültür/Farklılık (s. 49-84) içinde. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Mollaer, F. (2019). Kimlik, Tanınma Mücadelesi ve Şarkiyatçılık. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Parekh, B. (2014). Kimliğin Mantığı. F. Mollaer (Der.). Kimlik Politikaları: Tanınma, Özdeşlik ve Farklılık (s. 53-76) içinde. Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Plummer, K. (2008) Kimlik. W. Outhwaite (Ed.), Modern Toplumsal Düşünce Sözlüğü (s. 418-420) içinde. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Rank, O. (2018). Kahramanın Doğuş Miti. (G. Yavaş, Çev.), İstanbul: Pinhan Yayınları.
  • Reichert, T. (2004). Reklamcılığın Erotik Tarihi. (L. Yazmacıyan ve V. Bora, Çev.), İstanbul: Güncel Yayıncılık.
  • Rifat, M. (2007). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: YKY.
  • Rifat, M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. İstanbul: SAY Yayınları.
  • Rifat, M. (2013). Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Rutherford, J. (1998). Yuva Denilen Yer: Kimlik ve Farklılığın Kültürel Politikaları. (İ. Sağlamer, Çev.). Kimlik: Topluluk/Kültür/Farklılık (s. 7-29) içinde. İstanbul: Sarmal Yayınları.
  • Todorov, T. (2012). Fantastik. (N. Öztokat, Çev.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Tolkien, J. R. R. (1999). Peri Masalları Üzerine. (S. Erincin, Çev.), İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Williamson, J. (2001). Reklamların Dili. (A. Fethi, Çev.), Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Woodward, I. (2016). Maddi Kültürü Anlamak. (F. B. Aydar, Çev.), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Zizek, S. (2018). Cinsel Olan Politik midir? (B. Turan, Çev.), İstanbul: Encore Yayınları.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Göksel Göker 0000-0002-5794-1122

Neslihan Göker 0000-0002-8294-8916

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 13 Ağustos 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Göker, G., & Göker, N. (2020). Bir Reklam Çekiciliği Olarak Akışkan Cinsellik: The Secret Life of Flowers Örneğinde Bir Çözümleme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(34), 260-282. https://doi.org/10.31123/akil.779895