Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kişisel Gelişim Aracı Olarak Sosyal Medya: Türkçe TEDx Konuşmaları Üzerine Betimsel Analiz

Yıl 2022, Sayı: 37, 273 - 296, 29.06.2022
https://doi.org/10.31123/akil.1083078

Öz

Sosyal medya, dünyanın birçok ülkesinde tercih edilen iletişim aracıdır ve kullanıcılarının içerik oluşturma ve bu sayede bilgi paylaşmasına olanak sağlamaktadır. YouTube, dünyadaki en büyük kullanıcı odaklı video içerik sağlayıcısıdır. Bu çalışmaya konu olan TEDx kayıtlı konferansları erişime açık YouTube içeriklerden biridir. TEDx konferansları izleyicilerine zor zamanlarda pes etmemenin gerektiğini, kişinin kendi kendine de başarıya ulaşabileceğini ve gerekli motivasyonun kişinin kendisinde bulunduğunu hatırlatan hikayeleri aktarmaktadır. TEDxIstanbul adı altında gerçekleşen ve bu hashtag ile YouTube kanalına eklenen İstanbul etkinlikleri araştırmaya dahil edilmiştir. Geniş bir yelpazede ana temaya sahip, ünlü konuşmacılara yer veren ve diğer etkinliklere kıyasla çok sayıda videoyu bir araya getiren TEDxIstanbul hashtagi altında araştırmaya alınan 78 videonun görüntülenme ve beğeni sayıları ile yorumları değerlendirilmiştir. Her video içerik bakımından temalara ve alt temalara ayrılarak betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın bulgularında saptanan 5 ana tema içerisinde en fazla yüzdeye sahip olarak %33’lük oranla “eleştirel konular” bulunmaktadır. “Yol göstericilik”, “iletişim becerileri”, “başarı ideolojisi” ve “doğal ve kültürel çevre” ise diğer ana temalardır. Anahtar kelimeler bağlamında öne çıkan dört baskın alt tema ise “motivasyon” ve “duygusal süreçler”, “bilim ve teknoloji” ve “sanatçı” olarak sıralanmaktadır. Araştırma sonucunda gerek eğitim gerekse girişimcilik anlamında kişilerin karşılaştığı sorunların ve statükoya karşı yaptıkları eleştirinin diğer alt temalara oranla daha dikkat çekici olduğu fark edilmiştir.

Kaynakça

  • Arkar, H. (2008) Cloninger’in Mizaç ve Karakter Boyutları ile Kişilik Bozuklukları Arasındaki İlişki. Klinik Psikiyatri, 11, 115-124.
  • Alzahrani, S. & Bach, C. (2014). Impact Of Social Media On Personality Development. International Journal of Innovation and Scientific Research, 3(2), 111-116.
  • Aydın Sevim, B. (2013). Kı̇şı̇sel Gelı̇şı̇m Kı̇taplarındakı̇ Başarı İdeolojı̇sı̇: Mümı̇n Sekman Örneğı̇. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 17-35.
  • Balaban, Ö. ve Çakmak, D. (2016). Ünı̇versı̇te Öğrencı̇lerı̇nı̇n Kı̇şı̇sel Gelı̇şı̇m Eğı̇tı̇mlerı̇ne Yönelı̇k Algılarının İncelenmesı̇. Sakarya İktı̇sat Dergı̇sı̇, 5(1), 1-17.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Carr, C. T. & Hayes, R. A. (2015). Social Media: Defining, Developing, And Divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46–65. DOI: https://doi.org/10.1080/15456870.2015.972282.
  • Caspi, A. & Shiner, R. (2006). Personality Development. N. Eisenberg, W. Damon & R. Lerner (Der.), Handbook Child Psychology (s.300-323) içinde. New York: Wiley Publishing.
  • Cloninger, C.R. (1987). A Systematic Method For Clinical Description And Classification Of Personality Variants; A Proposal. Archives Of General Psychiatry, 44(6), 573-588.
  • Cloninger, C.R., Svrakic, D.M. & Przybeck, T.R. (1993) A Psychobiological Model of Temperament and Character. Arch Gen Psychiatry, 50, 975-990.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria. Zeitschrift für Soziologie, 19(6), 418-427.
  • Dabbagh, N. & Reo, R. (2011). Impact Of Web 2.0 On Higher Education. M. J. W. Lee & C. McLoughlin (Der.), Web 2.0. Based e-learning: Applying Social Informatics for Tertiaty Teaching (s. 1-20). içinde. New York Information Science Reference.
  • Web 2.0-based E-learning : applying social informatics for tertiary teaching / Mark J.W. Lee and Catherine McLoughlin, editors.
  • Web 2.0-based E-learning : applying social informatics for tertiary teaching / Mark J.W. Lee and Catherine McLoughlin, editors
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 1-19), California: Sage.
  • Dikmen, E. Ş. (2018). Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin Youtube Kanalları Üzerine Bir İnceleme. İlef Dergisi, 5(2), 29-52.
  • Gere, B., Salimi, N. & Anima-Korang, A. (2020). Social Media Use as Self-Therapy or Alternative Mental Help-Seeking Behavior. IAFOR Journal of Psychology & The Behavioral Sciences, 5, 21-36.
  • Göker, G. ve Keskin, S. (2015). Sosyal Medya Türevi Olarak Sosyal İçerik Platformları: Betimsel Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 861-874.
  • İlhan, E. ve Görgülü Aydoğdu, A. (2019). Youtube Kullanıcılarının Kullanım Motı̇vasyonlarının İncelenmesı̇. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1130-1153.
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal Medya İçeriklerinin Ahlaki Değerler Bağlamında İncelenmesi: Youtube Örneği. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 11(1), 204-225.
  • Kamiloğlu, F. ve Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. İletişim, (21), 129-150.
  • McAdams, D. P. (1995). What Do We Know When We Know A Person?. Journal of Personality, 63, 365–396.
  • Parlak, B. (2017). Dijital Çağda Eğitim: Olanaklar ve Uygulamalar Üzerine Bir Analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), 1741-1759.
  • Pattier, D. (2021). Science on Youtube: Successful Edutubers. Techno Review: International Technology, Science and Society Review, 10(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696.
  • Snelson, C. (2011). YouTube Across the Disciplines: A Review of the Literature. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 7(1), 159-169.
  • Szycman, E. & Boguszewicz-Kreft, M. (2020). Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development During Global Challenges. The 35th International Business Information Management Association Conference, Seville, Spain.
  • Türkmen, B. ve Köktürk, Ş. (2017). Dijital Medyanın Çeviri Eğitimine Katkısının Araştırılması: Tedtalks (Ted Konuşmaları) Örneği, 1st International Black Sea Conference on Language and Language Education 22-23, Eylül 2017, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Üstündağ, A. (2022). Ergenlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(42), 169-190.
  • Whitehead, L.A. (1983). Domino Chain Reaction. American Journal of Physics, 51(2), 182-183.
  • Yılmaz, E. (2019). Öğrenmede Domino Etkisi. Konya: Palet Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zı̇nderen, İ. E. (2020). Yeni Medya Ekolojisi Ekseninde YouTube: Türkiye Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215-232.
  • Ahrefs. (2022). ahrefs.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Bayrak, H. (2021). “2021 Dünya İnternet, Sosyal Medya ve Mobil Kullanım İstatistikleri”. https://dijilopedi.com/2021-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/ adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • BrandMentions. (2022). brandmentions.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Google Trends. (2022). trends.google.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Kemp, S. (2021). “Digital 2021 Report for Turkey”. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey?rq=turkey adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Merriam-Webster Dictionary. (2022). “Personality”. merriam-webster.com/dictionary/personality adresinden 23.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Social Bearing. (2022). socialbearing.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDxIstanbul. (2022). tedxistanbul.com adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TED (2022). “Our Organization”. https://www.ted.com/about/our-organization adresinden 23.02.2022 tarihinde erişilmiştir.

Social Media as A Tool of Personal Development: A Descriptive Analysis of Turkish TEDx Speeches

Yıl 2022, Sayı: 37, 273 - 296, 29.06.2022
https://doi.org/10.31123/akil.1083078

Öz

Social media is the preferred communication tool in numerous countries of the world and allows its users to create content and thus share information. YouTube is the largest user-oriented video content provider in the world. TEDx conferences are selected as the sample of this study. TEDx conferences convey stories that remind their audiences not to give up at difficult times, that they can achieve success on their own, and that the necessary motivation is in the individual herself/himself. Istanbul events held under the name of TEDxIstanbul were included in the research.The number of views, likes, and comments of 78 videos included in the analysis under the hashtag of TEDxIstanbul, which have a wide range of themes and sub-themes, include famous speakers, and bring together a large number of videos compared to other events, was evaluated. Descriptive analysis was made by dividing each video into themes and sub-themes in terms of content. In the findings of the research, “critical topics” has the highest percentage among the main themes with a rate of 33%; and other main themes are “guidance”, “communication skills”, “success ideology” and “natural and cultural environment”. In terms of keywords, the four prominent dominant themes are listed as "motivation" and "emotional processes", "science and technology" and "artist". As a result of the research, the problems faced by people in terms of education and entrepreneurship and their criticism of the status quo are more remarkable than other sub-themes.

Kaynakça

  • Arkar, H. (2008) Cloninger’in Mizaç ve Karakter Boyutları ile Kişilik Bozuklukları Arasındaki İlişki. Klinik Psikiyatri, 11, 115-124.
  • Alzahrani, S. & Bach, C. (2014). Impact Of Social Media On Personality Development. International Journal of Innovation and Scientific Research, 3(2), 111-116.
  • Aydın Sevim, B. (2013). Kı̇şı̇sel Gelı̇şı̇m Kı̇taplarındakı̇ Başarı İdeolojı̇sı̇: Mümı̇n Sekman Örneğı̇. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 17-35.
  • Balaban, Ö. ve Çakmak, D. (2016). Ünı̇versı̇te Öğrencı̇lerı̇nı̇n Kı̇şı̇sel Gelı̇şı̇m Eğı̇tı̇mlerı̇ne Yönelı̇k Algılarının İncelenmesı̇. Sakarya İktı̇sat Dergı̇sı̇, 5(1), 1-17.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Carr, C. T. & Hayes, R. A. (2015). Social Media: Defining, Developing, And Divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46–65. DOI: https://doi.org/10.1080/15456870.2015.972282.
  • Caspi, A. & Shiner, R. (2006). Personality Development. N. Eisenberg, W. Damon & R. Lerner (Der.), Handbook Child Psychology (s.300-323) içinde. New York: Wiley Publishing.
  • Cloninger, C.R. (1987). A Systematic Method For Clinical Description And Classification Of Personality Variants; A Proposal. Archives Of General Psychiatry, 44(6), 573-588.
  • Cloninger, C.R., Svrakic, D.M. & Przybeck, T.R. (1993) A Psychobiological Model of Temperament and Character. Arch Gen Psychiatry, 50, 975-990.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (1990). Grounded Theory Research: Procedures, Canons and Evaluative Criteria. Zeitschrift für Soziologie, 19(6), 418-427.
  • Dabbagh, N. & Reo, R. (2011). Impact Of Web 2.0 On Higher Education. M. J. W. Lee & C. McLoughlin (Der.), Web 2.0. Based e-learning: Applying Social Informatics for Tertiaty Teaching (s. 1-20). içinde. New York Information Science Reference.
  • Web 2.0-based E-learning : applying social informatics for tertiary teaching / Mark J.W. Lee and Catherine McLoughlin, editors.
  • Web 2.0-based E-learning : applying social informatics for tertiary teaching / Mark J.W. Lee and Catherine McLoughlin, editors
  • Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (2011). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In: N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research (pp. 1-19), California: Sage.
  • Dikmen, E. Ş. (2018). Yüksek Öğretim Kurumlarının Video Paylaşım Stratejileri: Türkiye’deki Üniversitelerin Youtube Kanalları Üzerine Bir İnceleme. İlef Dergisi, 5(2), 29-52.
  • Gere, B., Salimi, N. & Anima-Korang, A. (2020). Social Media Use as Self-Therapy or Alternative Mental Help-Seeking Behavior. IAFOR Journal of Psychology & The Behavioral Sciences, 5, 21-36.
  • Göker, G. ve Keskin, S. (2015). Sosyal Medya Türevi Olarak Sosyal İçerik Platformları: Betimsel Bir İnceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(39), 861-874.
  • İlhan, E. ve Görgülü Aydoğdu, A. (2019). Youtube Kullanıcılarının Kullanım Motı̇vasyonlarının İncelenmesı̇. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(2), 1130-1153.
  • Kahveci, H. (2021). Sosyal Medya İçeriklerinin Ahlaki Değerler Bağlamında İncelenmesi: Youtube Örneği. Anadolu Journal Of Educational Sciences International, 11(1), 204-225.
  • Kamiloğlu, F. ve Yurttaş, Ö. U. (2014). Sosyal Medyanın Bilgi Edinme ve Kişisel Gelişim Sürecine Katkısı ve Lise Öğrencileri Üzerine Bir Alan Çalışması. İletişim, (21), 129-150.
  • McAdams, D. P. (1995). What Do We Know When We Know A Person?. Journal of Personality, 63, 365–396.
  • Parlak, B. (2017). Dijital Çağda Eğitim: Olanaklar ve Uygulamalar Üzerine Bir Analiz. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(15), 1741-1759.
  • Pattier, D. (2021). Science on Youtube: Successful Edutubers. Techno Review: International Technology, Science and Society Review, 10(1), 1-15. DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696.
  • Snelson, C. (2011). YouTube Across the Disciplines: A Review of the Literature. Merlot Journal of Online Learning and Teaching, 7(1), 159-169.
  • Szycman, E. & Boguszewicz-Kreft, M. (2020). Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development During Global Challenges. The 35th International Business Information Management Association Conference, Seville, Spain.
  • Türkmen, B. ve Köktürk, Ş. (2017). Dijital Medyanın Çeviri Eğitimine Katkısının Araştırılması: Tedtalks (Ted Konuşmaları) Örneği, 1st International Black Sea Conference on Language and Language Education 22-23, Eylül 2017, On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Üstündağ, A. (2022). Ergenlerin Sosyal Medya Kullanım Amaçları İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(42), 169-190.
  • Whitehead, L.A. (1983). Domino Chain Reaction. American Journal of Physics, 51(2), 182-183.
  • Yılmaz, E. (2019). Öğrenmede Domino Etkisi. Konya: Palet Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Zı̇nderen, İ. E. (2020). Yeni Medya Ekolojisi Ekseninde YouTube: Türkiye Örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215-232.
  • Ahrefs. (2022). ahrefs.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Bayrak, H. (2021). “2021 Dünya İnternet, Sosyal Medya ve Mobil Kullanım İstatistikleri”. https://dijilopedi.com/2021-dunya-internet-sosyal-medya-ve-mobil-kullanim-istatistikleri/ adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • BrandMentions. (2022). brandmentions.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Google Trends. (2022). trends.google.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Kemp, S. (2021). “Digital 2021 Report for Turkey”. https://datareportal.com/reports/digital-2021-turkey?rq=turkey adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Merriam-Webster Dictionary. (2022). “Personality”. merriam-webster.com/dictionary/personality adresinden 23.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • Social Bearing. (2022). socialbearing.com adresinden 09.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TEDxIstanbul. (2022). tedxistanbul.com adresinden 28.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
  • TED (2022). “Our Organization”. https://www.ted.com/about/our-organization adresinden 23.02.2022 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Miray Beşbudak 0000-0002-7610-6368

Azra Kardelen Nazlı 0000-0003-0565-1278

Neslihan Özmelek Taş 0000-0002-6348-2495

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 4 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Beşbudak, M., Nazlı, A. K., & Özmelek Taş, N. (2022). Kişisel Gelişim Aracı Olarak Sosyal Medya: Türkçe TEDx Konuşmaları Üzerine Betimsel Analiz. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi(37), 273-296. https://doi.org/10.31123/akil.1083078