Since its inception in 1895, the film industry has created many movies and TV programs over the past century. The film business, a globally significant sector, generates billions of dollars in economic value through direct and indirect contributions while providing employment opportunities for millions of individuals. The film business, being receptive to technological advancements and susceptible to the influence of social and cultural phenomena, has consistently garnered the most significant interest throughout human history. The intricate composition of this edifice has also played a crucial role in the flourishing tourism industry over the past century. Since the beginning of the 21st century, filmmakers have used films extensively to market and promote tourism destinations. The most tangible of these contributions is film tourism, considered one of the types of cultural tourism. Film tourism refers to the tourist interest and demand for destinations that are the subject of movies and television series. In recent years, the locations where famous movies and TV series are shot have become one of the most critical factors in determining holiday destination preferences. Destinations that increase visual richness and attractiveness for the film industry have become centers of attraction around them due to their inclusion in films or TV series, which increase national and international tourism movements and revenues. In this study, studies on the effects of the movie industry on tourism were investigated. The literature review in this context revealed the positive or negative consequences of a destination being featured in movies or TV series, the strengthening of destination marketing activities through film tourism, and the relationships between the film industry and the tourism sector. As a result of the examinations conducted in the study, film tourism has economic, social, and cultural impacts on destinations.
İlk sinema filminin çekildiği 1895 yılından günümüze kadar geçen yüz yılı aşkın süre içerisinde yüzbinlerce film ve dizi içeriği üretilmiştir. Tüm dünya genelinde önemli bir sektör haline gelen film endüstrisi, yarattığı doğrudan ve dolaylı katma değerler ile milyarlarca dolar ekonomik büyüklüğe sahip ve milyonlarca kişiye iş olanağı sunan bir yapıdır. Dünyadaki tüm teknolojik gelişmelerden faydalanan, tüm sosyal ve kültürel olaylardan etkilenen ve etkileyen, insanlık tarihi boyunca en çok ilgi çeken sektör olan ve karmaşık ve kompleks bir yapıya sahip olan film endüstrisi benzer şekilde son yüz yıl içerisinde yıldızı parlayan turizm sektörüne de önemli katkılar sağlamaktadır. Film yapımcıları, 21. yüzyılın başından bu yana turizm destinasyonlarını pazarlamak ve tanıtmak için filmleri yoğun bir şekilde kullanmaktadır. Bu katkıların en somut olanı kültürel turizm türlerinden birisi olarak kabul edilen film turizmidir. Film turizmi en genel anlamda, filmlere ve televizyon dizilerine konu olan destinasyonların turistik olarak ilgi ve talep görmesini ifade etmektedir. Son yıllarda popüler filmlerin ve dizilerin çekildiği yerler tatil destinasyonu tercihlerini belirleyen en önemli faktörlerden birisi olmuştur. Film endüstrisi için görsel zenginliği ve çekiciliği arttıran destinasyonların, filmlerde veya dizilerde yer almaları sonucunda etraflarında oluşan çekim merkezleri ulusal ve uluslararası turizm hareketlerini ve gelirlerini arttırıcı etkiye sahip olmuştur. Bu çalışmada film sektörünün turizme etkilerini içeren çalışmalar araştırılmıştır. Bu kapsamda yapılan literatür incelemesi sonucunda, bir destinasyonun filmlerde veya dizilerde yer almasının sebep olduğu olumlu veya olumsuz sonuçlar, film turizmi aracılığı ile destinasyon pazarlaması faaliyetlerinin güçlendirilmesi ve film endüstrisi ile turizm sektörü arasındaki ilişkiler ortaya koyulmuştur. Çalışmada yapılan incelemeler sonucunda film turizminin destinasyonlar üzerinde ekonomik, sosyal ve kültürel etkilere sahip olduğu görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 17 |