İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDA DİN ÖĞRETİMİ MODELİ ÖNERİSİ: TAM ÖĞRENME (Çukurova Üniversitesi Örneği)

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 20, 187 - 213, 11.01.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.639015

Öz

Bloom’un “Tam Öğrenme” (mastery learning) ya da “Okulda Öğrenme Kuramı” adını verdiği kuram; “Öğrencilerin hemen hemen tümünün, bir ünite içinde öğrenilecek yeni davranışların %70-85 gibi büyük bir kısmını öğrenmiş olmalarını”  hedef edinen veya bu düzey bir öğrenmeyi sağlama amacını güden bir öğrenme yaklaşımıdır. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği Bölümünde 1998-2007 yılları arasında, Eğitim Bilimleri derslerinde “Tam Öğrenme” ile ilgili çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, tam öğrenme modelinin öğretim üzerindeki etkililiğini göstermektir. Çalışma, her hafta ünite işlendikten sonra uygulanmış ve bir önceki ünitedeki eksik ve yanlışlar tekrar öğrencinin önüne getirilmiştir. Bu uygulama son üniteye kadar sürdürülmüş olup, eksikler tamamlanıp, yanlışlar düzeltilerek tam öğrenme sağlanmaya çalışılmıştır. Tam öğrenme yaklaşımı/stratejisinin, tam olarak uygulandığı; (2001-2002), (2002-2003) ve (2003-2004) girişli, diğer bir deyimle (2005), (2006) ve (2007) mezunu öğrencilerle yapılan çalışmalarda, ÖSYM’nin yaptığı Kamu Personeli Seçme Sınavı (KPSS) Eğitim Bilimleri Sınavında, tam öğrenmenin gerçekleştiği görülmüştür. Ayrıca bizim yaptığımız sınavlarda elde edilen başarı ile KPSS’de elde edilen başarı arasında benzerlik bulunmuştur. Bundan sonra tam öğrenmenin kısmen yapıldığı ve yapılamadığı yıllarda, diğer bir deyimle, (2002), (2004), (2008), (2009), (2010), (2011) mezunlarında tam öğrenmenin gerçekleşmediği, sadece (2003) mezunlarında gerçekleştiği, görülmüştür. Bu çalışma, her ne kadar Eğitim Bilimleri dersleri üzerinde yapılmış ise de, alan dersleri üzerinde de kolaylıkla yapılabilir.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Bloom, Benjamin S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (Çev. Durmuş Ali Özçelik). Ankara, 1988.
  • Büyükkaragöz, S. Savaş. Program Geliştirmede Kaynak Metinler. Konya, 1977.
  • Erden, Münire. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul, 2001.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde “Program” Geliştirme. Ankara, 1982.
  • Fidan, Nurettin ve Münire Erden. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara, 1991.
  • Koçak, Şemseddin, Zeynel Cebeci ve Emrah Yenilmez. “Tam Öğrenme Stratejisi’nin Bilgi-sayar Destekli Uygulanması Üzerine Bir Çalışma”. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, Ocak-Haziran 2003.
  • Koçak, Şemseddin, Zeynel Cebeci ve Emrah Yenilmez. “Tam Öğrenme Stratejisi’nin Etkili-liği Üzerine Bir Çalışma”. Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, Temmuz-Aralık 2004.
  • Koçak, Şemseddin, Ebru Dündar ve Emrah Yenilmez. “Çevrim İçi Sınav Sistemlerinin Öğ-renmeye Olan Etkileri Üzerine Bir Çalışma: Öğrenci Görüşleri”. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Der-gisi, Cilt: 6, Sayı: 2, Temmuz-Aralık, 2006. ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2001-KMS Temmuz Dönemi). Ankara, 2001.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2002-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2002.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2003-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2003.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2004-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2004.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2005-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2005.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2006-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2006.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre 2007 Kamu Personel Seçme Sınav So-nuçları. (2007-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2007.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2008-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2008.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2009-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2009.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2010-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2010.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2011-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2011.
  • Senemoğlu, Nuray. Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara, 2002.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 2003.
  • Yenilmez, Emrah, Zeynel Cebeci ve Şemseddin Koçak. “Çevrim İçi Sınav Sistemi Uygula-maları.” Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C: 5, Sayı: 2, Temmuz- Aralık, 2005.

HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS RELIGIOUS TEACHING MODEL PROPOSAL: MASTERY LEARNING (The Case of Çukurova University)

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 20, 187 - 213, 11.01.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.639015

Öz

Bloom’s theory that he named "mastery learning" or "School Learning Theory" is a learning approach which is described as; "providing almost all of the students to learn such as a large portion of 70-85% of  the new behaviors to be learned in a unit" or ‘’a learning approach that aims to provide this level of learning’’ Studies related with "Mastery Learning" have been done in Education Sciences courses at Cukurova University, Faculty of Theology, the Department of Religious Culture and Moral Teacher Training between the years of 1998 and 2007. After the studies held by fully implementing the Mastery Learning (approach / strategy) with the students who started the university in (2001-2002), (2002-2003) and (2003-2004), in other words, (2005), (2006) and (2007) graduate students, it was seen that the mastery learning was achieved in KPSS Educational Sciences Exam held by O SYM. In addition, similarities have been found between the achievements in our exams and those in the KPSS. Thereafter, in the years when Mastery Learning was partly applied and could not be applied, in other words, with the (2002), (2004), (2008), (2009), (2010), (2011) graduates; it was observed that mastery learning was not achieved except (2003) graduates. Although this study has been done on Educational Sciences courses, it can be done also ea-sily on Field Courses.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Bloom, Benjamin S. İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. (Çev. Durmuş Ali Özçelik). Ankara, 1988.
  • Büyükkaragöz, S. Savaş. Program Geliştirmede Kaynak Metinler. Konya, 1977.
  • Erden, Münire. Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul, 2001.
  • Ertürk, Selahattin. Eğitimde “Program” Geliştirme. Ankara, 1982.
  • Fidan, Nurettin ve Münire Erden. Eğitim Bilimine Giriş. Ankara, 1991.
  • Koçak, Şemseddin, Zeynel Cebeci ve Emrah Yenilmez. “Tam Öğrenme Stratejisi’nin Bilgi-sayar Destekli Uygulanması Üzerine Bir Çalışma”. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 1, Ocak-Haziran 2003.
  • Koçak, Şemseddin, Zeynel Cebeci ve Emrah Yenilmez. “Tam Öğrenme Stratejisi’nin Etkili-liği Üzerine Bir Çalışma”. Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 2, Temmuz-Aralık 2004.
  • Koçak, Şemseddin, Ebru Dündar ve Emrah Yenilmez. “Çevrim İçi Sınav Sistemlerinin Öğ-renmeye Olan Etkileri Üzerine Bir Çalışma: Öğrenci Görüşleri”. Ç. Ü. İlahiyat Fakültesi Der-gisi, Cilt: 6, Sayı: 2, Temmuz-Aralık, 2006. ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2001-KMS Temmuz Dönemi). Ankara, 2001.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2002-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2002.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2003-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2003.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2004-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2004.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2005-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2005.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2006-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2006.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre 2007 Kamu Personel Seçme Sınav So-nuçları. (2007-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2007.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2008-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2008.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2009-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2009.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2010-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2010.
  • ÖSYM. Yükseköğretim Programlarına Göre Kamu Personel Seçme Sınav Sonuçları (2011-KPSS Temmuz Dönemi). Ankara, 2011.
  • Senemoğlu, Nuray. Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Ankara, 2002.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 1991.
  • Sönmez, Veysel. Program Geliştirmede Öğretmen Elkitabı. Ankara, 2003.
  • Yenilmez, Emrah, Zeynel Cebeci ve Şemseddin Koçak. “Çevrim İçi Sınav Sistemi Uygula-maları.” Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C: 5, Sayı: 2, Temmuz- Aralık, 2005.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm İnceleme Makaleleri
Yazarlar

Şemseddin Koçak 0000-0002-4091-8073

Murat Kara Bu kişi benim 0000-0003-1584-1606

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2020
Kabul Tarihi 23 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Koçak, Ş., & Kara, M. (2020). YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMLARINDA DİN ÖĞRETİMİ MODELİ ÖNERİSİ: TAM ÖĞRENME (Çukurova Üniversitesi Örneği). AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 8(20), 187-213. https://doi.org/10.31126/akrajournal.639015

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333