Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SCHOOL MUSEUMS: PRIVATE SAINT JOSEPH FRENCH HIGH SCHOOLNATURAL SCIENCES MUSEUM

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 25, 175 - 192, 20.09.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.908245

Öz

Museology is an interdisciplinary field of social science, which begins with the creation of individual collections, continues with preservation, preservation and exhibition, and then diversifies its activities by considering the education of the public. In the 21st century, society-oriented museology activities in which human and therefore human needs are taken into consideration; strives to undertake an inclusive, democratic, participatory task. The limitations of formal education have led to the existence of informal education elements in contemporary education. It has begun to be designed as museums, science centers, nature parks and alternative learning environments. New learning methods generally offer a student-centered perspective. Therefore, museums enriched with real stimulants have reached a new concept with attempts to be established in a part of the school so that students can acquire new experiences with their previous experiences and be educated in a permanent quality. A number of museums equipped with systems that allow students to act responsibly in the activities with document, object, concept interaction bring the fact of acting on a new plane as a result of observing scientific and artistic activities with more successful results. One of the extraordinary examples of museology studies is the Private Saint Joseph French High School Natural Sciences Museum, which was founded in 1910. In this Museum, insects, stone fragments, historical animal, mineral, plant collections and some of the collections belonging to Robert College are exhibited. These collections reveal the biodiversity of Turkey. The conditions for the opening of the "School Museum" in Turkey have been matured on a legal basis with an official regulation. In this research, document analysis and data collection method were used. In addition, in the Natural Sciences Museum of the Private Saint Joseph French High School, which was established with the cooperation of the School-Museum, the importance of reinforcing the theoretical knowledge and practical experiences in the course curriculum of this high school is emphasized in the natural sciences museum.

Kaynakça

  • Akmehmet, K.T. ve Ödekan, A. (2006); Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler. Cilt 3 (1), s.47-58.
  • Akyıldırım, B. (2006); İstanbul’daki Orta Dereceli Öğretim Kurumlarında Bulunan Bitki ve Hayvan Koleksiyonlarının Envanteri Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Alpagut, B. (2007); Türkiye’de Doğa Tarihi Araştırmalarının Örgütlenmesi. I. Ulusal Doğa Tarihi Kongresi, TÜBİTAK ve Kırsal Çevre, Ankara.
  • Atasoy, Nazan Yavuzoğlu (2000); Müze Eğitiminde Etkin Bir Uygulama Hands On, 5. Müzecilik Semineri – Bildiriler, İstanbul: Askeri Müze ve Kültür Sitesi Komutanlığı, 20–22 Eylül 2000, s. 35.
  • Başak, O. (2018); "Halime Hatun Kümbeti Işığında Tarihi Eser Restorasyonlarında Yapılan Bazı Hatalar ve Nedenlerine Dair Bir Gözlem," Socıal Scıence Development Journal, vol.3, pp.137-145. Baytop, A. (2012), J. V. Aznavur (1861-1920); İstanbul Bitkileri Koleksiyonu. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, C.13, S. 2, s. 31-40.
  • Çalış, E. (2015); "Kars Müzesi'ndeki Mutfak Eşyalardan Birkaç Sini Örneği," Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, vol.29, pp. 249-270, Dilli, R. (2014); Doğa Tarihi Müzelerinin Eğitimdeki Rolü, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.40, Kütahya.
  • Hooper –Greenhill, E. (1996); Okul Müzesi: Eğitim Ve Okul Tarihine Etkileşimli Öğrenme Temelli Bir Yaklaşım. Museum and Their Visitors London: Routladge.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999); Müze ve Galeri Eğitimi. B. Onur (Editör). (Çev. M. Ö. Evren ve E. G. Kapçı). Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • İslamoğlu, Y. (2012); Kemaliye Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi, Popüler Bilim Dergisi, 36, 36-40.
  • Karadeniz, C. Baloş, P. (2019); Okul Müzesi: Eğitim ve Okul Tarihine Etkileşimli Öğrenme Temelli Bir Yaklaşım, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2019, C.1, S.2, s.153-173.
  • Karataş, A. (2011); Çevre Bilincinin Geliştirilmesinde Doğa Tarihi Müzelerinin Rolü, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi.
  • Özen, Z. (2019); Bir Okul Müze Gezi Projesi Örneği: “Tarih, Sanatla Bizi Söyler” (Ankara Üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel ilköğretim Okulu, Etnografya Müzesi Gezisi).
  • Özsoy, V. (2002); Sanat (Resim) Eğitiminde Müze ve Okul İşbirliği ve Müzeye Dayalı Bazı Öğretim Yöntemleri, Millî Eğitim Dergisi, S 153-154, Ankara.
  • Sakınç, M. (2013); (editör). İstanbul Saint Joseph Lisesi Tarihi Bitki Koleksiyonu (2 cilt). İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Şentürk, Ş. (1998); Nuh’un Gemisi Beyoğlu’nda, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • https://www.fenbilim.net/2017/10/okul-muzesi-nedir.html
  • Müze Eğitimi: Çocuk Müzelerinde Eğitim Kaynak - Ankara acikders.ankara.edu.tr › mod › resource › View (http://www.sj.k12.tr).
  • ICOM (2007). ICOM Statutes. 21st ICOM General Conference, Vienna.
  • http://icom.museum/the-organisation/icom-statutes/ (Erişim tarihi: 01.01.2021).
  • ICOM (2010). Key concepts of Museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand.
  • Colin.http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/ Museologie_Anglais_BD.pdf

OKUL MÜZELER: ÖZEL SAİNT JOSEPH FRANSIZ LİSESİ DOĞA BİLİMLERİ MÜZESİ

Yıl 2021, Cilt: 9 Sayı: 25, 175 - 192, 20.09.2021
https://doi.org/10.31126/akrajournal.908245

Öz

Bireysel olarak koleksiyon oluşturma ile başlayan muhafaza etme, koruma, sergileme ile devam eden sonraları, halkın eğitimini göz önünde bulundurarak aktivitelerini çeşitlendiren müzecilik, disiplinler arası bir sosyal bilim alanıdır. 21. yüzyılda merkezinde insan ve dolayısıyla insan gereksinimlerinin gözetilmeye başlandığı toplum odaklı müze bilim faaliyetleri; kapsayıcı, demokratik, katılımcı bir görev üstlenme gayreti göstermektedir. Formal eğitimin sınırlılıkları, çağdaş eğitimde informal eğitim unsurlarının var olma gerekçesini doğurmuştur. Müzeler, bilim merkezleri, doğa tabiat parkları ve alternatif öğrenme ortamları gibi tasarlanmaya başlanmıştır. Yeni öğrenme metotları genel anlamda öğrenci merkezli bir perspektif sunmaktadır. Dolayısıyla, öğrencilerin önceki deneyimleri ile yeni yaşantılar edinerek kalıcı nitelikte eğitilmeleri için gerçek uyarıcılarla zenginleştirilmiş müzeler, okulun bir bölümünde kurulma girişimleri ile yeni bir konsepte ulaşmıştır. Öğrencilerin doküman, nesne, kavram etkileşimi ile etkinliklerin içinde sorumluluk üstlenerek hareket etmesine olanak sağlayan, sistemlerle donatılmış birtakım müzeler, bilimsel ve sanatsal faaliyetlerin daha başarılı neticelerle gözlemlenmesi sonucu, yeni bir düzlemde hareket edilmesi gerçeğini gündeme taşımaktadır. Müze bilim çalışmalarının sıra dışı örneklerinden biri de 1910 yılında kurulan Özel Saint Joseph Fransız Lisesi Doğa Bilimleri Müzesi’dir. Bu müzede, böcek, taş parçaları, hayvan fosili, mineral, bitki koleksiyonları ve Robert Koleji’ne ait olan koleksiyonların bir kısmı sergilemektedir. Bu koleksiyonlar, Türkiye’nin biyo çeşitliliğini gözler önüne sermektedir. Türkiye’de “Okul Müze” nin açılması şartları resmî bir yönetmelikle yasal bir zeminde olgunlaştırılmıştır. Bu araştırmada, doküman analizi ve veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca okul-müze iş birliği ile kurulan Özel Saint Joseph Fransız Lisesi Doğa Bilimleri Müzesi’nde, bu lisenin ders müfredatında yer alan teorik bilgilerin, uygulamaya yönelik pratik deneyimlemelerinin doğa bilimleri müzesinde pekiştirilmesinin önemine de vurgu yapılmaktadır.

Kaynakça

  • Akmehmet, K.T. ve Ödekan, A. (2006); Müze Eğitiminin Tarihsel Gelişimi. İTÜ Dergisi/b Sosyal Bilimler. Cilt 3 (1), s.47-58.
  • Akyıldırım, B. (2006); İstanbul’daki Orta Dereceli Öğretim Kurumlarında Bulunan Bitki ve Hayvan Koleksiyonlarının Envanteri Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Alpagut, B. (2007); Türkiye’de Doğa Tarihi Araştırmalarının Örgütlenmesi. I. Ulusal Doğa Tarihi Kongresi, TÜBİTAK ve Kırsal Çevre, Ankara.
  • Atasoy, Nazan Yavuzoğlu (2000); Müze Eğitiminde Etkin Bir Uygulama Hands On, 5. Müzecilik Semineri – Bildiriler, İstanbul: Askeri Müze ve Kültür Sitesi Komutanlığı, 20–22 Eylül 2000, s. 35.
  • Başak, O. (2018); "Halime Hatun Kümbeti Işığında Tarihi Eser Restorasyonlarında Yapılan Bazı Hatalar ve Nedenlerine Dair Bir Gözlem," Socıal Scıence Development Journal, vol.3, pp.137-145. Baytop, A. (2012), J. V. Aznavur (1861-1920); İstanbul Bitkileri Koleksiyonu. Osmanlı Bilimi Araştırmaları, C.13, S. 2, s. 31-40.
  • Çalış, E. (2015); "Kars Müzesi'ndeki Mutfak Eşyalardan Birkaç Sini Örneği," Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Hakemli Dergisi, vol.29, pp. 249-270, Dilli, R. (2014); Doğa Tarihi Müzelerinin Eğitimdeki Rolü, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.40, Kütahya.
  • Hooper –Greenhill, E. (1996); Okul Müzesi: Eğitim Ve Okul Tarihine Etkileşimli Öğrenme Temelli Bir Yaklaşım. Museum and Their Visitors London: Routladge.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999); Müze ve Galeri Eğitimi. B. Onur (Editör). (Çev. M. Ö. Evren ve E. G. Kapçı). Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları, Ankara.
  • İslamoğlu, Y. (2012); Kemaliye Prof. Dr. Ali Demirsoy Doğa Tarihi Müzesi, Popüler Bilim Dergisi, 36, 36-40.
  • Karadeniz, C. Baloş, P. (2019); Okul Müzesi: Eğitim ve Okul Tarihine Etkileşimli Öğrenme Temelli Bir Yaklaşım, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2019, C.1, S.2, s.153-173.
  • Karataş, A. (2011); Çevre Bilincinin Geliştirilmesinde Doğa Tarihi Müzelerinin Rolü, Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi.
  • Özen, Z. (2019); Bir Okul Müze Gezi Projesi Örneği: “Tarih, Sanatla Bizi Söyler” (Ankara Üniversitesi Geliştirme Vakfı Özel ilköğretim Okulu, Etnografya Müzesi Gezisi).
  • Özsoy, V. (2002); Sanat (Resim) Eğitiminde Müze ve Okul İşbirliği ve Müzeye Dayalı Bazı Öğretim Yöntemleri, Millî Eğitim Dergisi, S 153-154, Ankara.
  • Sakınç, M. (2013); (editör). İstanbul Saint Joseph Lisesi Tarihi Bitki Koleksiyonu (2 cilt). İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Şentürk, Ş. (1998); Nuh’un Gemisi Beyoğlu’nda, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul.
  • https://www.fenbilim.net/2017/10/okul-muzesi-nedir.html
  • Müze Eğitimi: Çocuk Müzelerinde Eğitim Kaynak - Ankara acikders.ankara.edu.tr › mod › resource › View (http://www.sj.k12.tr).
  • ICOM (2007). ICOM Statutes. 21st ICOM General Conference, Vienna.
  • http://icom.museum/the-organisation/icom-statutes/ (Erişim tarihi: 01.01.2021).
  • ICOM (2010). Key concepts of Museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand.
  • Colin.http://icom.museum/fileadmin/user_upload/pdf/Key_Concepts_of_Museology/ Museologie_Anglais_BD.pdf
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kültürel çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yaşar Özrili 0000-0003-4495-0705

Ayşenur Sezgin Özrili 0000-0002-5159-9426

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2021
Kabul Tarihi 18 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 9 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Özrili, Y., & Sezgin Özrili, A. (2021). OKUL MÜZELER: ÖZEL SAİNT JOSEPH FRANSIZ LİSESİ DOĞA BİLİMLERİ MÜZESİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 9(25), 175-192. https://doi.org/10.31126/akrajournal.908245

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333