Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Sınıflarındaki Bilim Eğitimi Öğrenme Merkezlerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 40 - 56, 05.05.2017

Öz

Gelişen teknoloji ve yeniden şekillenen bilgi çağıyla birlikte toplumsal
yapı içerisinde bilim ve fen’ in değeri gün geçtikçe artmaktadır. Toplumların
sosyal ve ekonomik kalkınmasında bilim önemli bir etken olarak yer almaktadır.
Bundan dolayı gelişmiş toplumlar her geçen gün bilim eğitimine daha fazla önem
vermektedirler. Bilim eğitiminin daha etkili olabilmesi için yaşamın temeli
olan erken çocukluk yıllarında daha verimli hale getirilmesi gerekir. Erken
çocukluk yıllarında bilimle tanışan çocuk ileriki yaşamında bilime karşı olumlu
bir tutum kazanacak ve bilimsel süreç becerileri gelişecektir. Dolayısıyla erken
çocuklukta verilen bilim eğitiminin daha etkili olması için bilim öğrenme merkezlerinin
oluşturulması ve bilim merkezlerine gereken önemin verilmesi gerekmektedir. Bu
araştırmada araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formları
aracılığıyla okul öncesi eğitim sınıflarındaki bilim öğrenme merkezlerinin
niteliği ve öğretmenlerinin bilim öğrenme merkezleriyle ilgili görüşleri
incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 27 okul öncesi eğitim öğretmeni
oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda okul öncesi öğretmenleri bilim
merkezini yaparak yaşayarak öğrenme ve yaşamsal olayların somutlaştırıldığı
ortam olarak tanımlamışlardır. Bilim eğitiminde öğretmenlerin en fazla deney
etkinlikleri ve gözleme dayalı etkinlikler yaptığı analoji ve kavram haritaları
gibi öğretimsel metotlardan yararlanmadığı sonucu çıkmıştır. Bilim
merkezlerinde yer alan malzemelerin ise yeterli olmadığı, ulaşılabilir basit
malzemelerin bilim merkezlerinde olduğu, bilim merkezlerinin laboratuvar
malzemeleri ve teknolojik malzemelerle desteklenmesi gerektiği araştırmanın bir
diğer sonucu olmuştur.

Kaynakça

  • Akman, B., Üstün, E., ve Güler, T. (2003). 6 Ya§ Gocuklannm Bilim Süreglerini Kul- lanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 24 (24), 11-14. Akman, B., Uyamk-Balat G., Güler T., (Ed) (2011). Okulöncesi Dönemde Fen Egitimi. Ankara: Pegem Akademi. Aktag Arnas, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Egitiminin Amaglan. Cocuk Geligimi ve Egitimi Dergisi, 6 (7), 1-6. Avci, N. ve Dere, H. (2002). Okulöncesi Egitim Kurumlarmda Fen Doga Caligmalari. V Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, Ankara. Etkinliklerine iligkin Bilgi Düzeylerinin incelenmesi. Milli Egitim Dergisi, 178 (88), 104. Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., ve Frede, E. C. (2009). Math And Science in Pres- chool: Policies And Practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-11. Böyük U., Tanik, N. ve Saragoglu, S. (2011). ilkögretim ikinci Kademe Ögrencilerinin Bilimsel Süreg Beceri Düzeylerinin Cefhü Degigkenler Agismdan incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 1 (4), 20-30. Büyüköztürk, §. ve Kiliggakmak, E. (2008). Bilimsel Aragtirma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Gakar, E. ve Üstün, E. (2006). Proje Yaklagiminm Okul Öncesi Dönem Gocuklarmm Sosyal Geligimlerine ve Ögrenme Stillerine Etkisinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Egitim Fakültesi Bildiri Kitabi I. Cilt iginde. (s. 44). istanbul: Ya-Pa Yayinlan. Camlibel Cakmak, Ö. (2012). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarimn Fen Ögretime Yönelik Tutumlan ile Bazi Fen Kavramlanm Anlama Düzeyleri Arasindaki iligkinin incelenmesi. Türk Fen Egitimi Dergisi, 9 (3). Ekiz, D. (2007). Bilimsel Aragtirma Yöntemleri. istanbul: Lisans Yayinevi. Fleer, M. ,Gomes, J., ve March, S. (2014). Science Leaming Affordances in Preschool Environments. Gömleksiz, B. ve Bulut L, (2006). Yeni Fen Ve Teknoloji Dersi Ögretim Programma Iligkin Ögretmen Görügleri. Firat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (16), 173-192. Karamustafaoglu, S., Üstün, A., ve Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarimn Fen Ve Doga Etkinliklerini Uygulayabilme Düzeylerinin Belirlenmesi. XIII. Ulusal Egitim Bilimleri Kurultayi, Malatya. Kefi, S., Geliköz, N., & Eriken, Y. (2013). Okulöncesi Egitim Ögretmenlerinin Temel Bilimsel Süreg Becerilerini Kullamm Düzeyleri. Egitim ve Ögretim Aragtirmalan Dergisi, 2 (2). National Science Teachers Association. (2014). NSTA Position Statement: Early Chil- dhood Science Education. Özbek, S. (2009). Okul Öncesi Ögretmenlerinin Fen Egitimine Iligkin Görügleri Ve Uygulamalarmm incelenmesi. (Yayimlanmamig Yüksek Lisans Tezi). Gukurova Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özbey, S. ve Alisinanoglu, E (2009). Okul Öncesi Egitim Kurumlarmda Görev Yapan Ögretmenlerin Fen Etkinliklerine ili§kin Yeterliliklerinin Bazi Degijkenlere Göre incelenmesi. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 29 (1). Öztürk, E. (2010). Exploring The Change in Preschool Teachers’ Views About And Practices Of Integration Of Visual Art into Science Activities: A Case Study (Yayimlan- mami§ Doktora Tezi). Orta Dogu Teknik Üniversitesi. Preschool Teaching and Leaming Standards (2014). New Jersey State Department of Education. USA. §ahin, E (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Ögretimi ve Aktivite Ömekleri. istanbul: Ya-Pa Yayinlan. Tan, M. ve Temiz, K, (2003). Fen Ögretiminde Bilimsel Süreg Becerilerinin Yeri Ve Önemi Pamukkale Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 89-101. Tu, T., (2006). Preschool Science Environment: What is Available in a Preschool Clas- sroom? Early Childhood Education Journal, 33 (4), 245-251.

Investigation of Science Centers In Pre-School Education Class

Yıl 2017, Cilt: 1 Sayı: 1, 40 - 56, 05.05.2017

Öz

With developing technology and reshaped the
information age, the value of science in social structure increases day by day.
Science ranks as an important factor in social and economic development of
communities. Due to the effect of science in development advanced societies,
more importance gives to science and science education with each passing day.
In addition to this, science and science education is still not at the desired
level to be effective. Science training should be made more efficient in the early
childhood years to be more effective. Children who meet with science in early
childhood years gain a positive attitude towards science and develop scientific
and academic skills later in their life. Therefore, we should develop science
centers and give more importance to science centers to give more effective
science education in the early years. Through this research, interview form was
developed by researchers for examined opinions of the teachers about science
centers and the quality of science centers in pre-school education classes. The
sample of the study was consisted of 27 pre-school teachers. As a result of
research pre-school teachers identified science center as a place of concrete
life events and learning by doing and experiencing. The other result is that
teachers activities, done by them mostly, include test activities and events
based on his or her observation, but teachers don’t use instructional methods,
concept maps and analogies in science education. The materials in the science
center are not enough and science centers include accessible simple materials.
In conclusion science centers should be supported by laboratory materials and
technological equipments.

Kaynakça

  • Akman, B., Üstün, E., ve Güler, T. (2003). 6 Ya§ Gocuklannm Bilim Süreglerini Kul- lanma Yetenekleri. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 24 (24), 11-14. Akman, B., Uyamk-Balat G., Güler T., (Ed) (2011). Okulöncesi Dönemde Fen Egitimi. Ankara: Pegem Akademi. Aktag Arnas, Y. (2002). Okulöncesi Dönemde Fen Egitiminin Amaglan. Cocuk Geligimi ve Egitimi Dergisi, 6 (7), 1-6. Avci, N. ve Dere, H. (2002). Okulöncesi Egitim Kurumlarmda Fen Doga Caligmalari. V Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Egitimi Kongresi, Ankara. Etkinliklerine iligkin Bilgi Düzeylerinin incelenmesi. Milli Egitim Dergisi, 178 (88), 104. Brenneman, K., Stevenson-Boyd, J., ve Frede, E. C. (2009). Math And Science in Pres- chool: Policies And Practice. Preschool Policy Brief, 19, 1-11. Böyük U., Tanik, N. ve Saragoglu, S. (2011). ilkögretim ikinci Kademe Ögrencilerinin Bilimsel Süreg Beceri Düzeylerinin Cefhü Degigkenler Agismdan incelenmesi. Tübav Bilim Dergisi, 1 (4), 20-30. Büyüköztürk, §. ve Kiliggakmak, E. (2008). Bilimsel Aragtirma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi. Gakar, E. ve Üstün, E. (2006). Proje Yaklagiminm Okul Öncesi Dönem Gocuklarmm Sosyal Geligimlerine ve Ögrenme Stillerine Etkisinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Egitim Fakültesi Bildiri Kitabi I. Cilt iginde. (s. 44). istanbul: Ya-Pa Yayinlan. Camlibel Cakmak, Ö. (2012). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarimn Fen Ögretime Yönelik Tutumlan ile Bazi Fen Kavramlanm Anlama Düzeyleri Arasindaki iligkinin incelenmesi. Türk Fen Egitimi Dergisi, 9 (3). Ekiz, D. (2007). Bilimsel Aragtirma Yöntemleri. istanbul: Lisans Yayinevi. Fleer, M. ,Gomes, J., ve March, S. (2014). Science Leaming Affordances in Preschool Environments. Gömleksiz, B. ve Bulut L, (2006). Yeni Fen Ve Teknoloji Dersi Ögretim Programma Iligkin Ögretmen Görügleri. Firat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (16), 173-192. Karamustafaoglu, S., Üstün, A., ve Kandaz, U. (2006). Okul Öncesi Ögretmen Adaylarimn Fen Ve Doga Etkinliklerini Uygulayabilme Düzeylerinin Belirlenmesi. XIII. Ulusal Egitim Bilimleri Kurultayi, Malatya. Kefi, S., Geliköz, N., & Eriken, Y. (2013). Okulöncesi Egitim Ögretmenlerinin Temel Bilimsel Süreg Becerilerini Kullamm Düzeyleri. Egitim ve Ögretim Aragtirmalan Dergisi, 2 (2). National Science Teachers Association. (2014). NSTA Position Statement: Early Chil- dhood Science Education. Özbek, S. (2009). Okul Öncesi Ögretmenlerinin Fen Egitimine Iligkin Görügleri Ve Uygulamalarmm incelenmesi. (Yayimlanmamig Yüksek Lisans Tezi). Gukurova Üniver- sitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Özbey, S. ve Alisinanoglu, E (2009). Okul Öncesi Egitim Kurumlarmda Görev Yapan Ögretmenlerin Fen Etkinliklerine ili§kin Yeterliliklerinin Bazi Degijkenlere Göre incelenmesi. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 29 (1). Öztürk, E. (2010). Exploring The Change in Preschool Teachers’ Views About And Practices Of Integration Of Visual Art into Science Activities: A Case Study (Yayimlan- mami§ Doktora Tezi). Orta Dogu Teknik Üniversitesi. Preschool Teaching and Leaming Standards (2014). New Jersey State Department of Education. USA. §ahin, E (2000). Okul Öncesinde Fen Bilgisi Ögretimi ve Aktivite Ömekleri. istanbul: Ya-Pa Yayinlan. Tan, M. ve Temiz, K, (2003). Fen Ögretiminde Bilimsel Süreg Becerilerinin Yeri Ve Önemi Pamukkale Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 13 (13), 89-101. Tu, T., (2006). Preschool Science Environment: What is Available in a Preschool Clas- sroom? Early Childhood Education Journal, 33 (4), 245-251.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berrin Akman

Merve Gangal

Servet Kardeş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 5 Mayıs 2017
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akman, B., Gangal, M., & Kardeş, S. (2017). Okul Öncesi Eğitim Sınıflarındaki Bilim Eğitimi Öğrenme Merkezlerinin İncelenmesi. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(1), 40-56.

24084         24085           24086                 24087             24090

Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)