Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE OUTLOOK OF STAFF TEACHERS AND MASTER INSTRUCTORS ON THE HOW TEACHER LEADERSHIP PROGRAM INFLUENCES AND CONTRIBUTES TO INSTITUTIONAL DEVELOPMENT

Yıl 2019, Sayı: 5, 123 - 132, 31.05.2019

Öz

Kaynakça

  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beycioglu, K., ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 64-775.
  • Beycioğlu, K., ve Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 191-223.
  • Burke, K. A. (2009). The principal’s role in supporting teacher leadership and building capacity: teacherand administrator perspectives, (Doktora Tezi, University of California, San Diego), ProQuest Dissertations and Theses, (UMI No. 3344566).
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 349-363.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 263-288.
  • Can, N. (2009a). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.Can, N. (2009b). Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
  • Can, N. (2010). Öğretmen liderliğinde müdürlerin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 27, 57-66.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd edition). USA: Sage.Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. baskıdan çeviri). (Çeviri ed., Y. Dede ve S.B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harris, A. (2003). teacher leadership as distributed leadership: heresy, fantasy or possibility? School Leadershipand Management, 23, 313-324.
  • Harris, A. (2004). School leadership and school improvement: A simple and complex relationship. School Leadership & Management, 24(1), 3-5.
  • Harris, A. (2004b). Distributed leadership and school improvement, Educational Management Administration and Leadership, 32, 11-24.
  • Harris, A., Brown, D. ve Abbott, I. (2006). Executive leadership: Another lever in the system? School Leadership and Management, 26(4), 397-409.Harris, A. (2008). Distributed Leadership: Accordingtotheevidence, Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188.
  • Harris, A. & Spillane, J. (2008). Distributed leadership through the looking glass. Management in Education, 22(1), 31-34.
  • Harris, A. (2009). Distributed leadership: What we know. In Distributed leadership (pp. 11-21). Springer, Dordrecht.
  • Harris, A. & Lambert, L. (2003). Building leadership capacity for school, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2003). Improving schools through teacher leadership, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2005). teacher led school improvement: Teacherleadership in the UK, Teaching and Teacher Education, 22, 961-972.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2001). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 2. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin,.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 3. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Kuş E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara; Anı Yayıncılık
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 363-374.
  • Leech, N.L. and Onwuegbuzie, A.J. (2007). An array of qualitative data analysis tools: A call for data analysis triangulation. School Psychology Quarterly, 22(4), 557-584..
  • Ngang, T. K.,Abdulla, Z.,Mey, C. (2010). Maldivler temel eğitim okullarında öğretmen liderliği ve okul etkililiği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 39, 255-270.
  • Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International journal of qualitative methods, 1(2), 13-22.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2006). Teacher led school improvement: Teacher leadership in UK. Teaching and Teacher Education, 22, 961–972.Murphy, J. (2005). Connecting teacher leadership and school improvement. Thousand Oaks, London,New Delhi: Corwin Press, Sage.
  • Scott, P. D. (2011). Teacher Leadership Development at the Second Career Stage: Influential Factors, Challenges, and Systems Implications (Doctoral dissertation, University of Washington).
  • Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Şimşek, M. S., Akgemci, T. S. ve Çelik, A. (2001). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • York-Barr, J. & Duke, K.(2004). What do we know about teacher leadership? findings from two decades of scholarship, Review of Educational Research, 74, 255-316.

ÖĞRETMEN LİDERLİĞİ EĞİTİM PROGRAMININ KURUMSAL GELİŞİME ETKİLERİ VE KATKILARI HAKKINDA KADROLU ÖĞRETMEN VE USTA ÖĞRETİCİLERİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Sayı: 5, 123 - 132, 31.05.2019

Öz

Bu
çalışmanın amacı, öğretmen liderliği eğitim programının kurumsal gelişmeye olan
etkileri ve katkıları hakkında kadrolu öğretmen ve usta öğreticilerin görüşlerinin
ortaya konulmasıdır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmaya
amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi ile
belirlenen 6 kadrolu öğretmen ve 6 usta öğretici katılmıştır. Araştırma nitel
araştırma desenlerinden olgu bilim desenindedir. Bu nedenle araştırmada da veri
toplamak amacı ile yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanarak görüşme
tekniği kullanılmıştır. Veriler içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir.
Araştırmada elde edilen tüm veriler kodlanmış, araştırmanın amacına uygun
olarak çeşitli boyutlar ve bu boyutlara uygun temalar saptanmış, temalara
ilişkin yüzde ve frekanslar hesaplanmıştır. Araştırma öğretmen liderliği eğitim
programının kurumsal gelişmeye olan etkileri ve katkıları hakkında kadrolu
öğretmen ve usta öğreticilerin görüşlerine göre bu tür mesleki programların
kurumsal gelişim açısından pozitif yönde anlamlı katkı sağlaması
beklenmektedir.

Kaynakça

  • Beycioğlu, K. (2009). İlköğretim okullarında öğretmenlerin sergiledikleri liderlik rollerine ilişkin bir değerlendirme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Beycioglu, K., ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 64-775.
  • Beycioğlu, K., ve Aslan, B. (2012). Öğretmen ve yöneticilerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri: Bir karma yöntem çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2(2), 191-223.
  • Burke, K. A. (2009). The principal’s role in supporting teacher leadership and building capacity: teacherand administrator perspectives, (Doktora Tezi, University of California, San Diego), ProQuest Dissertations and Theses, (UMI No. 3344566).
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 103-119.
  • Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2), 349-363.
  • Can, N. (2007). Öğretmen liderliği becerileri ve bu becerilerin gerçekleştirilme düzeyi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(1), 263-288.
  • Can, N. (2009a). Öğretmen liderliği. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.Can, N. (2009b). Öğretmenlerin sınıfta ve okulda liderlik davranışları, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 385-399.
  • Can, N. (2010). Öğretmen liderliğinde müdürlerin etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 27, 57-66.
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (3rd edition). USA: Sage.Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.). Boston: Pearson Education.
  • Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2014). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (2. baskıdan çeviri). (Çeviri ed., Y. Dede ve S.B. Demir), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Harris, A. (2003). teacher leadership as distributed leadership: heresy, fantasy or possibility? School Leadershipand Management, 23, 313-324.
  • Harris, A. (2004). School leadership and school improvement: A simple and complex relationship. School Leadership & Management, 24(1), 3-5.
  • Harris, A. (2004b). Distributed leadership and school improvement, Educational Management Administration and Leadership, 32, 11-24.
  • Harris, A., Brown, D. ve Abbott, I. (2006). Executive leadership: Another lever in the system? School Leadership and Management, 26(4), 397-409.Harris, A. (2008). Distributed Leadership: Accordingtotheevidence, Journal of Educational Administration, 46(2), 172-188.
  • Harris, A. & Spillane, J. (2008). Distributed leadership through the looking glass. Management in Education, 22(1), 31-34.
  • Harris, A. (2009). Distributed leadership: What we know. In Distributed leadership (pp. 11-21). Springer, Dordrecht.
  • Harris, A. & Lambert, L. (2003). Building leadership capacity for school, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2003). Improving schools through teacher leadership, Berkshire: Open University Press.
  • Harris, A & Muijs, D. (2005). teacher led school improvement: Teacherleadership in the UK, Teaching and Teacher Education, 22, 961-972.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2001). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 2. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin,.
  • Katzenmeyer, M. & Moller, G. (2009). Awakening the sleeping giant. helping teachers develop as leaders, 3. Baskı, Thousand Oaks, CA: Corwin.
  • Kuş E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara; Anı Yayıncılık
  • Landis, J. R., & Koch, G. G. (1977). An application of hierarchical kappa-type statistics in the assessment of majority agreement among multiple observers. Biometrics, 363-374.
  • Leech, N.L. and Onwuegbuzie, A.J. (2007). An array of qualitative data analysis tools: A call for data analysis triangulation. School Psychology Quarterly, 22(4), 557-584..
  • Ngang, T. K.,Abdulla, Z.,Mey, C. (2010). Maldivler temel eğitim okullarında öğretmen liderliği ve okul etkililiği, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education) 39, 255-270.
  • Morse, J. M., Barrett, M., Mayan, M., Olson, K., & Spiers, J. (2002). Verification strategies for establishing reliability and validity in qualitative research. International journal of qualitative methods, 1(2), 13-22.
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2006). Teacher led school improvement: Teacher leadership in UK. Teaching and Teacher Education, 22, 961–972.Murphy, J. (2005). Connecting teacher leadership and school improvement. Thousand Oaks, London,New Delhi: Corwin Press, Sage.
  • Scott, P. D. (2011). Teacher Leadership Development at the Second Career Stage: Influential Factors, Challenges, and Systems Implications (Doctoral dissertation, University of Washington).
  • Strauss, A. and Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Procedures and techniques for developing grounded theory (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage
  • Şimşek, M. S., Akgemci, T. S. ve Çelik, A. (2001). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şişman, M. (2002). Eğitimde mükemmellik arayışı: Etkili okullar. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2002). Öğretim liderliği, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Şişman, M. (2004). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Yıldırım A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • York-Barr, J. & Duke, K.(2004). What do we know about teacher leadership? findings from two decades of scholarship, Review of Educational Research, 74, 255-316.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Reyhan Şekerci 0000-0002-9348-2621

Süleyman Karataş 0000-0003-0002-2886

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 18 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Şekerci, R., & Karataş, S. (2019). ÖĞRETMEN LİDERLİĞİ EĞİTİM PROGRAMININ KURUMSAL GELİŞİME ETKİLERİ VE KATKILARI HAKKINDA KADROLU ÖĞRETMEN VE USTA ÖĞRETİCİLERİN GÖRÜŞLERİ. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(5), 123-132.

24084         24085           24086                 24087             24090

Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)