Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Katı Hiyerarşik Yapıdaki Bir Kurumda Yetkinlik Temelli Eğitim Programı Uygulaması

Yıl 2020, Sayı: 8, 92 - 103, 27.12.2020

Öz

Katı hiyerarşik yapıdaki kurumlarda, personelin verilen görevleri etkili ve verimli olarak yerine getirebilmesi için bilgi ve becerilerinin işin gereklerine uygun olması gerekmektedir. Personelin icra ettiği görevin gerektirdiği koşulları ve yeterlilikleri daha önce almış olduğu eğitim ile sağlayamaması durumunda, kurumlar personelin gelişimi için hizmet içi eğitim yöntemine başvurmaktadır. Tüm kurumlara benzer şekilde Katı Hiyerarşik Yapıdaki Kurumlarda da hizmet içi eğitim, tanımlanan görevin beklenen düzeyde yapılması için gerekli bir zorunluluk olarak ortaya çıkmaktadır. İnsan kaynağındaki değişim, teknolojinin etkin kullanımı, hizmet alıcısı olan vatandaşın beklentilerinin farklılaşması bu alandaki kurumların hizmet içi eğitim modellerini çağın gereklerine uygun şekilde güncellemesini gerektirmektedir. Son zamanların gözde eğitim modellerinden olan Yetkinlik Temelli Eğitimin, kurumların bu kapsamdaki ihtiyaçlarını kısa sürede ve istenilen seviyede karşılamak için iyi bir alternatif olduğu görülmektedir. Bu çalışmada, bir kurumda hizmet içi eğitim kapsamında uygulanan Yetkinlik Temelli Eğitim Programının uygulama şekli ve uygulamadan elde edilen sonuçlar üzerine odaklanılmıştır. Sonuçlar, ilgili başarı kriterleri göz önünde bulundurularak değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda ele alınan uygulamanın kurum özelinde hedeflenen amaçlara ulaşmaya başarılı bir şekilde hizmet ettiği anlaşılmış ve benzer yapıdaki diğer kurumların bu uygulamayı kendilerine adapte etmelerine yardımcı olabilecek öneriler sıralanmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2011). Hizmet İçi Eğitim El Kitabı. Ankara, Pegem Press.
  • Aytaç, T. (2009), “Hizmet İçi Eğitim Kavramı ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar”, Retrieved from http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/147/ aytac.htm, 08.04. 2009.
  • Bennour, M. & Crestani, D. (2000), “Using Competencies In Performance Estimation: From The Activity To The Process”, Computers in Industry, 58 (2007) 151–163.
  • Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. John Wiley&Son.
  • Calmadora, C.M. (2014, 31 Mart). Principles of Compentency Based Training. Retrieved from: https://www.slideshare.net/cherrymaecalmadora/ppt-32925690.
  • Canman D. (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul, Yargı Press, s. 95.
  • Cardy L. & Selvarajan, R. (2006), “Competencies: Alternative Frameworks For Competitive Advantage”, Business Horizons, 49 (3) 235-245.
  • Çetinkaya, M. (2009), Yöneticilerin Yönetsel Yetkinlik Algılamalarına İlişkin Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (2), 219-239.
  • Ergül, H. (2006), İşletmelerde Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7, 61.
  • Gwee, J. (2013), Case studies in public governance: building institutions in Singapore. Routledge, Singapore, s.3-4.
  • Hodge, S. (2007), The Origins of Competency-Based Training. Australian Journal of Adult Learning, 47, 179-209.
  • Kelchen, R. (2015), The landscape of competency-based education: enrollments, demographics, and affordability, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Retrieved from, <https://www.aei.org/wpcontent/uploads/2015/04/Competency-based-education-landscape-Kelchen-2015.pdf>, 09.04. 2019.
  • Lacey, A. & Murray, C. (2015), Rethinking the regulatory environment of competency-based education, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Retrieved from, < https://www.luminafoundation.org/files/resources/rethinking-the-CBT-regulatory-environment.pdf >, 16.08. 2019.
  • McClarty, K. & Gaertner, M. (2015), Measuring mastery: best practices for assessment in competency-based education, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Washington, Retrieved from 09 April 2019, <http://www.aei.org/wp-content/uploads/2015/04/Measuring-Mastery.pdf>.
  • Norton, R.E. (1987), Competency-Based Education and Training: A Humanistic and Realistic Approach to Technical and Vocational Instruction. Paper presented at the Regional Workshop on Technical Occasional Teacher Training in Chiba City, Japan. 279970.
  • Pehlivan, İ. (1993), Hizmet İçi Eğitim Verimlilik İlkesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25, 151-162.
  • Sarpkaya, R. (2002). Eğitim örgütlerinde çatışma yönetimi ve bir örnek olay. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 414-429.
  • Taymaz, A. Haydar (1997), Hizmet İçi Eğitim: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, 3. Bs., Ankara, TAKAV Vakfı.
  • Tortop, N., Aykaç, B., Yayman, H., & Özer, A. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi, Nobel Press.

Application of a Competency Based Training Program in a Strict Hierarchical Organization

Yıl 2020, Sayı: 8, 92 - 103, 27.12.2020

Öz

In institutions with a strict hierarchical structure, the knowledge and skills of the personnel must be in accordance with the requirements of the work in order to perform the tasks effectively and competently. In the event that prior formal learning and/or experience does not adequately prepare or qualify personnel for the task in-service training comes into its own. In-service training is defined as a program of professional training or staff development conducted during the course of employment. Many methods and models are utilized in the delivery of in-service programs. Similarly, in-service training in Strict Hierarchical Structures providing law enforcement services is a must for the task to be performed at the expected level. Changes in human resources management, effective use of current technologies and an understanding of the expectations of personnel, the service receivers, requires institutions in this field to update their in-service training models according to the requirements of the era and of stake holders. One of the favorite educational models of recent years, Competency Based Training is a legitimate choice to meet the needs of institutions in a short period and at the desired level. In this study, the Competency Based Training Program model was applied in an institution that takes on a leading role in ensuring the safety and security in the marine area. The results obtained from the implementation of the model considered in this study, together with related suggestions to other institutions, were presented.

Kaynakça

  • Aydın, İ. (2011). Hizmet İçi Eğitim El Kitabı. Ankara, Pegem Press.
  • Aytaç, T. (2009), “Hizmet İçi Eğitim Kavramı ve Uygulamada Karşılaşılan Sorunlar”, Retrieved from http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/147/ aytac.htm, 08.04. 2009.
  • Bennour, M. & Crestani, D. (2000), “Using Competencies In Performance Estimation: From The Activity To The Process”, Computers in Industry, 58 (2007) 151–163.
  • Boyatzis, R.E. (1982). The Competent Manager: A Model for Effective Performance. John Wiley&Son.
  • Calmadora, C.M. (2014, 31 Mart). Principles of Compentency Based Training. Retrieved from: https://www.slideshare.net/cherrymaecalmadora/ppt-32925690.
  • Canman D. (2000), İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul, Yargı Press, s. 95.
  • Cardy L. & Selvarajan, R. (2006), “Competencies: Alternative Frameworks For Competitive Advantage”, Business Horizons, 49 (3) 235-245.
  • Çetinkaya, M. (2009), Yöneticilerin Yönetsel Yetkinlik Algılamalarına İlişkin Bir Araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11 (2), 219-239.
  • Ergül, H. (2006), İşletmelerde Eğitim Etkinliğinin Değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 7, 61.
  • Gwee, J. (2013), Case studies in public governance: building institutions in Singapore. Routledge, Singapore, s.3-4.
  • Hodge, S. (2007), The Origins of Competency-Based Training. Australian Journal of Adult Learning, 47, 179-209.
  • Kelchen, R. (2015), The landscape of competency-based education: enrollments, demographics, and affordability, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Retrieved from, <https://www.aei.org/wpcontent/uploads/2015/04/Competency-based-education-landscape-Kelchen-2015.pdf>, 09.04. 2019.
  • Lacey, A. & Murray, C. (2015), Rethinking the regulatory environment of competency-based education, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Retrieved from, < https://www.luminafoundation.org/files/resources/rethinking-the-CBT-regulatory-environment.pdf >, 16.08. 2019.
  • McClarty, K. & Gaertner, M. (2015), Measuring mastery: best practices for assessment in competency-based education, AEI series on competency-based higher education, Center on Higher Education Reform, American Enterprise Institute, Washington, Retrieved from 09 April 2019, <http://www.aei.org/wp-content/uploads/2015/04/Measuring-Mastery.pdf>.
  • Norton, R.E. (1987), Competency-Based Education and Training: A Humanistic and Realistic Approach to Technical and Vocational Instruction. Paper presented at the Regional Workshop on Technical Occasional Teacher Training in Chiba City, Japan. 279970.
  • Pehlivan, İ. (1993), Hizmet İçi Eğitim Verimlilik İlkesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25, 151-162.
  • Sarpkaya, R. (2002). Eğitim örgütlerinde çatışma yönetimi ve bir örnek olay. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 414-429.
  • Taymaz, A. Haydar (1997), Hizmet İçi Eğitim: Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, 3. Bs., Ankara, TAKAV Vakfı.
  • Tortop, N., Aykaç, B., Yayman, H., & Özer, A. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi, Nobel Press.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tarkan Duzguncinar 0000-0002-9607-0489

Süleyman Karataş 0000-0003-0002-2886

İlhan Günbayı 0000-0001-7139-0200

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Duzguncinar, T., Karataş, S., & Günbayı, İ. (2020). Application of a Competency Based Training Program in a Strict Hierarchical Organization. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(8), 92-103.

24084         24085           24086                 24087             24090

Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AKSOS)