The aim of this study was to develop and validate the Teachers’ Professional Well-being Scale. A total
of 301 subject teachers working in primary and lower secondary public schools located in Aksaray province
comprised the sample. In developing the scale we followed steps of scale development process and carried out EFA
and CFA, examined item-total correlations (.43 < r < .68), and tested reliability (α=.90) of the scale. Depending on the
data, we concluded that teachers have a good level of professional well-being ( x =5.74, Sd=.71) and they are eager
to perform better their profession, to follow new developments and to try new things in teaching profession. Besides,
the study displayed that teachers’ demographic characteristics are not meaningful variables in explaining variances of
their perceptions of professional well-being.
Bu çalışma, Öğretmenlerin Mesleki İyilik Algısı Ölçeğinin geliştirilmesi, bu ölçeğin test edilmesi ve
kullanılmasını konu edinmektedir. Ölçek geliştirme süreçleri izlenerek AFA ve DFA analizleri yapılmış, madde-toplam
ilişki değerleri incelenmiş (.43 < r < .68), geçerlik ve güvenirliği (α=.90) sınanmış ölçek dört temel bileşen
altında yedili likert tipinde toplam 21 maddeden oluşmaktadır. Ölçek, Aksaray İlindeki resmi ilk ve ortaokullarda
görev yapan farklı alanlardan 301 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin kullanılması ile elde edilen verilere göre
öğretmenlerin mesleki olarak kendilerini iyi düzeyde gördükleri ( x =5.74, Ss=.71), mesleklerinde yeni şeyleri
deneme, yenilikleri takip etme, görevlerini daha iyi yapabilme açısından büyük ölçüde istekli oldukları, demografik
değişkenlerin mesleki iyilik algılarında fark yaratmadığı saptanmıştır.
Diğer ID | JA65MA34NM |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 8 Sayı: 4 |