Son yıllarda ülkemizde görünürlük düzeyinde meydana
gelen artışla birlikte özellikle okullarda kaygı verici bir hal alan şiddet
olayları üzerinde konuşmayı, düşünmeyi, araştırmayı zorunlu kılmaktadır. Bu doğrultuda
yapılan araştırma ile kırsal alanda yer alan orta eğitim kademesinde görev
yapan öğretmenler ile bu okullarda öğrenim gören öğrencilerin şiddet algıları
metaforlar aracılığıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda öğrencilere
“Şiddet…………..gibidir” “Çünkü…….…….”
ifadelerini içeren boş soru formları verilerek, katılımcıların boş soru
formlarını doldurmaları istenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Elazığ ili
Palu ilçesinde öğrenim gören altı, yedi ve sekizinci sınıf öğrencileri ile bu
okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak metafor
kullanılmıştır. Verilerin analizi ise içerik analizi çerçevesinde
yürütülmüştür. Öğrencilerin ve öğretmenlerin yarı yapılandırılmış forma
verdikleri cevaplar incelenmiş ve metafor listesi oluşturulmuştur. Çözümlemeler
bu liste üzerinden yapılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrenci algılarına ilişkin
görüşlerin daha çok agresif insan, korku ve zor kullanma temalarında
toplandığı, buna karşın, bağımlılık yaratan alışkanlık temasına ilişkin
görüşlerin daha az tekrarlandığı görülmüştür. Öğretmen algılarına ilişkin
görüşlerin ise daha çok agresif insan, doğal afet ve kayboluş temalarında
toplandığı, zor kullanma ve hakaret temasına ilişkin görüşlerin ise daha az
tekrarlandığı görülmüştür.
In recent years, with the increase in the visibility level in our country, it is obligatory to talk, think and research on the violent events which are especially alarming in schools. With research in this direction, violence perceptions of the teachers working in primary and secondary schools in rural areas and students in these schools were tried to be determined through metaphors. In this context, students were asked to fill empty questionnaires of the participants by giving blank questionnaires including "Violence ............", "Because ........". The study group of the study consisted of the sixth, seventh and eighth grade students who were educated in the Palu district of Elazığ province and the teachers working in these schools. The research is based on qualitative research methods. Metaphor was used as data collection tool. The analysis of the data was conducted within the context of content analysis. The responses of students and teachers to the semi-structured form were examined and a metaforest list was created. The resolutions were made on this list. As a result of the research; it was seen that opinions on student perceptions were collected more aggressively on the themes of aggressive human, fear and intimidation while the views on addictive habitual contact were less repeated. Opinions on teacher perceptions were more aggressive in terms of people, natural disasters and disappearances, while opinions on the theme of abuse and insult were less frequent.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 3 |