Higher education not only
improves individuals academically, socially, and emotionally but also provides
any capital for societies and states. In order to serve this purpose, retention
of students in higher education gains importance. Higher education institutions
have complex structures and processes such that their ecosystems are affected
by both inner dynamics and outside pressure. However, a gap exists in the
literature since student retention studies in the literature focused on
narrower perspectives neglecting either micro scale issues or macro scale
issues. Therefore, there is a need for extensive perspectives drawing big and
comprehensive picture of student retention in Turkey. The current study aims to
investigate student retention in higher education context of Turkey through the
lenses of Bronfenbrenner’s Bio-ecological Theory and to compare and contrast
with international literature. Considering layers of theory which are microsystem,
mesosystem, exosystem, macrosystem, and chronosystem, retention concept was
discussed in the light of core ideas of each layer. Finally, it was concluded
that higher education system in Turkey should consider inclusion of
multidimensional approaches to improve student retention.
Yükseköğretim sadece bireylerin akademik, sosyal
ve duygusal olarak gelişmelerine değil toplum ve devlet için sermaye
üretilmesine de katkı sağlamaktadır. Bu hedef için öğrencilerin yükseköğretim
sistemi içinde kalıcı olmaları büyük önem kazanmaktadır. Yükseköğretim
kurumları karmaşık yapı ve süreçlere sahiptir öyle ki bu kurumların
ekosistemleri hem iç dinamiklerden hem de dış baskılardan etkilenmektedir.
Fakat alan yazındaki öğrenci kalıcılığı çalışmalarının mikro ve makro ölçekleri
durumları göz ardı etmesi önemli bir boşluk oluşturmaktadır. Bu yüzden, öğrenci
kalıcılığının büyük ve anlaşılır resmini ortaya koyabilecek kapsayıcı bakış
açılarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu
çalışma, biyo-ekolojik kuramın gözünden Türkiye yükseköğretimindeki öğrenci
kalıcılığını incelemeyi ve uluslararası yazınla kıyaslamayı amaçlamaktadır.
Kuramın katmanları olan mikrosistem, mezosistem, ekzosistem, makrosistem ve
kronosistem ışığında öğrenci kalıcılığı tartışılmıştır. Sonuç olarak, öğrenci
kalıcılığını geliştirmek için Türkiye'deki yükseköğretim sisteminin çok boyutlu
yaklaşımları benimsemesi gerektiği önerilmiştir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 2 |