The aim of this present study is to investigate
whether the friendship qualities of 9-12 years old students significantly
predicted their happiness levels. The data were collected by the researcher and
the students were informed about the study before the data were collected. Within
the scope of the study various scales were conducted fort the data collection:
Personal Information Form is for the collection of demographic features,
Friendship Quality Questionnaire in order to measure students’ level of
friendship, School Children’s Happiness Inventory for the measurement of the
happiness level of students at school. The participants of this research
consist 558 primary school and middle school students studying at state schools
of a city center in the Eastern Anatolia Region of Turkey in the 2017-2018
academic year. Multiple regression analysis was used to analyze the data. As a
result of the study, it was determined that there is a medium level, positive
and meaningful relationship between the friendship quality and happiness of primary
school and middle school students. According to the results of the analysis,
validation and support, help and guidance, self-disclosure, trust, conflict,
companionship and recreation together constitute 19% of the students' levels of
happiness. According to this model, the order of importance of meaningful
predictors of students’ happiness levels is validation and support and
sub-dimensions of conflict.
Bu araştırma, 9-12 yaşları arasındaki öğrencilerinin arkadaşlık niteliklerinin
mutluluk düzeylerini manidar şekilde yordayıp yordamadığını incelemek amacıyla
yapılmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından toplanmış ve verilerin
toplanmasına geçmeden önce öğrencilere çalışma ile ilgili bilgilendirme
yapılmıştır. Araştırmada çeşitli demografik verilerin öğrenilmesi amacıyla
Kişisel Bilgi Formu, öğrencilerin arkadaşlık nitelik düzeylerini ölçmek
amacıyla Arkadaşlık Niteliği Ölçeği, öğrencilerin okuldaki mutluluk düzeylerini
belirlemek amacıyla Okul Çocuklarının Mutluluk Envanteri kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında Doğu Anadolu Bölgesinde
yer alan bir il merkezine bağlı devlet ilkokullarında ve ortaokullarında
öğrenim gören 558 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin analizi için çoklu
regresyon analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin arkadaşlık
niteliği ile mutlulukları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişkilerin
olduğu belirlenmiştir. Analiz sonuçlarına göre arkadaşlık niteliğinin alt
boyutlarını oluşturan kendini açma, çatışma, onaylama ve destekleme, dostluk ve
eşlik etme, güven, yardım ve rehberlik değişkenleri birlikte öğrencilerin
mutluluk düzeylerinin % 19’unu açıklamaktadır. Bu modele göre öğrencilerin
mutluluk düzeylerinin manidar yordayıcılarının göreli olarak önem sırası
onaylama ve destekleme ve çatışma alt boyutlarıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi