Bu ölçek ilkokulda öğrenim gören öğrencilerin baskın zekâ alanlarının belirlenmesi için geliştirilmiştir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirliğini saptamak için, İstanbul ilinde bir ilkokulda öğrenim gören farklı sosyo-ekonomik düzeylere sahip ilkokul seviyesinde 485 öğrenci ile uygulama yapılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi ve tek yönlü varyans analizi yapılmıştır. Çalışmanın geçerliliğinin tespiti için kapsam geçerliliği yapılmış; KMO, KMİ ve KGİ sonuçları ,99 bulunmuştur. Görünüş geçerliliği için uzman görüşüne başvurularak olumlu dönütler alınmıştır. Yordama geçerliliği için regresyona dayalı analiz yapılarak ölçeğin genelinde anlamlı ve yüksek düzeyde korelasyon tespit edilmiştir. Yapı geçerliliği bağlamında yapılan KMO Bartlett’s testi sonuçları (0,84) çalışmanın evrene genellenebileceğini gösterirken; faktör analizi sonuçları ölçeğin sekiz faktörden oluştuğunu ve baskın zekâ alanlarını ,99 oranında doğru olarak ölçebildiğini ortaya koymuştur. Sekiz faktörün toplam varyansı açıklama oranı %100’dür ve her bir ögenin toplam varyansın açıklanmasına katkı sağladığı görülmüştür. Ölçeğin güvenirlik düzeyinin belirlenmesi için iç tutarlılık katsayıları incelenmiştir. Ayrıca bir grup öğrenciye farklı zamanlarda test-tekrar test uygulanarak güvenirlik sonuçları da incelenmiştir. Ölçeğin bütün boyutlarının Cronbach Alpha kat sayılarının .70’ten yüksek olduğu, test-tekrar test sonuçlarının yalnızca işitsel zekâ boyutunda .70’e yakın; diğer boyutlarda bu değerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Derleme Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1 |
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi