Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Web 2.0 Araçlarının Ortaokul Öğrencilerinin Yabancı Dilde Kelime Öğrenme Stratejilerine ve Başarılarına Etkisinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 362 - 388, 28.12.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı, yabancı dilde kelime öğretiminde Web 2.0 araçları kullanımının ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme başarıları ve kelime öğrenme stratejileri üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Araştırma karma yöntem ile yürütülmüştür ve araştırmada müdahale deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında öğrenimlerine 8.sınıfta devam eden ve yabancı dil olarak İngilizce öğrenen 65 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 33’ü deney grubunda 32’si kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmanın deneysel işlem süreci 8 hafta sürmüştür. 8.sınıf İngilizce ders kitabında yer alan “In The Kitchen” ve “On The Phone” ünitelerinin kelimeleri deney grubunda Web 2.0 araçları ile kontrol grubunda ise programda tavsiye edilen şekilde genel öğretim yöntemleri ile verilmiştir. Nicel verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen Kelime Başarı Testi ve “Yabancı Dilde Kelime Öğrenme Stratejileri Ölçeği” (YDKÖSÖ) kullanılmıştır. Nitel veriler ise gözlem, görüşme ve açık uçlu soru formları kullanılarak elde edilmiştir. Nicel veri analizinde betimleyici istatistikler sunulmuş ve bağımlı-bağımsız gruplarda t testi kullanılmıştır. Nitel veri analizinde ise içerik analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Analizler sonucunda deney ve kontrol grubunun kelime öğrenme başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin kelime öğrenme stratejileri kullanım düzeylerinde anlamlı bir farklılık olmamıştır.

Kaynakça

  • Ak, B. (2008). Verilerin düzenlenmesi ve gösterimi. Kalaycı, Ş. (Yayına Hazırlayan) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (ss.3-47). Asil Yayın Dağıtım.
  • Anlamış, Z. (2018). Cep telefonu destekli video sunumlarının lise öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Anlamış, Z. ve Akay, C. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine: Cep telefonu destekli videolar. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 341-360. https://doi.org/10.24289/ijsser.598020
  • Aşıksoy, G. (2018). ELT students’ attitudes and awareness towards the use of web 2.0 technologies for language learning. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(2), 240-251. https://dergipark.org.tr/en/pub/jlls/issue/43364/527969
  • Aydın Yıldız, T. (2018). English vocabulary learning strategies preferred by L2 learners fron different academic majors. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (29), 3916-3928. https://bit.ly/3vEwp4F
  • Babacan, N. (2021). İngilizce derslerinde Plickers kullanımının kelime öğrenme motivasyonu, kaygısı ve başarısı üzerine etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content
  • Creswell, J.W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Pegem Akademi.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 796-814. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431444
  • Çınar, İ. (2019). Quizlet çevrimiçi kelime uygulamasının ortaöğretim öğrencilerinin kelime öğrenmelerine ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çil, E. (2021). The effect of using Wordwall.net in increasing vocabulary knowledge of 5th grade EFL students. Language Education & Technology (LET Journal), 1(1), 21-28. https://bit.ly/3hTgSug
  • Dikmen, M., Akmençe, A.E., & Temur, M. (2020). The effects of educational internet use of university students' self-efficacy beliefs on vocabulary learning strategies in foreign language. The Journal of Educational Reflections, 4(2), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/eduref/issue/58613/791115
  • Dizon, G. (2016). Quizlet in the EFL classroom: Enhancing academic vocabulary acquisition of Japanese university students. Teaching English with Technology, 16(2), 40-56. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1135913.pdf
  • Eren, O. (2015). Vocabulary learning on learner-created content by using web 2.0 tools. Contemporary Educational Technology, 6(4), 281-300. https://dergipark.org.tr/en/pub/cet/issue/25742/271541
  • Eren, Ö. (2013). Enhancing EFL students’ vocabulary knowledge by using web 2.0 tools [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Görgöz, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme becerileri ile yabancı dilde kelime öğrenme stratejilerinin incelenmesi [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y. ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane University Journal of Science and Technology, 10 (1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Işık, İ. ve Semerci, N. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine İngilizce kelime öğretiminde eğitsel oyunların akademik başarıya etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1),787-804. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jiss/issue/25889/272745
  • Kırmızı, Ö. & Topcu, N. (2014). Vocabulary Learning Strategies of Turkish EFL Students at Karabük University. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014 18 (3): 217-232.
  • Kocaman, O. (2015). Effects of Computer Assisted Vocabulary Instruction on Vocabulary Learning and Vocabulary Learning Strategies. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Korkmaz, Ö., Vergili, M., Çakır, R. ve Uğur Erdoğmuş, F. (2019). Plickers web 2.0 ölçme ve değerlendirme uygulamasının öğrencilerin sınav kaygıları ve başarıları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 15-37. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.002.
  • Körlü, H. (2017). The impact of Quizlet on performance and autonomy in vocabulary learning of Turkish EFL learners [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, K. (2016). Betimsel (tanımlayıcı) istatiksel teknikler. https://bit.ly/3WwykE0
  • Şener, S. (2015). Vocabulary learning strategy preferences and vocabulary size of pre-service English teachers. The ınternational journal of educational researchers, 6 (3), 15-33. https://ijer.penpublishing.net/makale/89
  • Yalçın, C. (2020). The use of web 2.0 tools in learning German as a foreign language. International Journal of Language Academy, 8(3), 344-357. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.43170
  • Yaprak, Z., Hayta, F. ve Yaprak, İ. H. (2013). Alman dili ve İngiliz dili bölümü öğretmen adaylarının dil ve kelime öğrenme stratejilerini kullanımlarının karşılaştırılması. E-Journal of New World Sciences Academy. NWSA-Humanities, 8 (4), 349-362.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Basım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2019). The vocabulary learning strategies of high school EFL learners (Publication No. 564466) [Master’s thesis, Çukurova University]. Ulusal tez merkezi.
  • Yıldız, E., & Mirioğlu, M. (2019). Vocabulary learning strategies of Turkish high school EFL learners. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 68-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aksos/issue/50582/620305

Examining The Effect of Web 2.0 Tools on The Foreign Language Vocabulary Learning Strategies and Success of 8th Grade Students: A Mixed Method Study

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 2, 362 - 388, 28.12.2022

Öz

This study aims to investigate the effects of using Web 2.0 tools in foreign language vocabulary teaching on secondary students’ vocabulary learning achievements and vocabulary learning strategies. The research was carried out with mixed method and the intervention design was used in the research. The study group of the research consisted of 65 secondary school students continuing their education in the 8th grade and learning English as a foreign language in the 2021-2022 academic year. 33 of these students were in the experimental group and 32 of them were in the control group. The experimental process of the research lasted for 8 weeks. The vocabulary of the units “In The Kitchen” and “On The Phone” in the 8th grade English textbook was taught with Web 2.0 tools in the experimental group and with the general teaching methods recommended in the program in the control group. Vocabulary Achievement Test developed by the researcher and Foreign Language Vocabulary Learning Strategies Scale (FLVLSS) were used to collect quantitative data. Qualitative data were obtained by using observation, interview and open-ended question forms. In the quantitative data analysis, descriptive statistics were presented and dependent-independent groups t-test was used. In the qualitative data analysis, content analysis technique was conducted. As a result of the analysis, a significant difference was found between the vocabulary learning achievements of the experimental and control groups in favour of the experimental group. There was no significant difference in the level of using vocabulary learning strategies of the experimental and control group students.  

Kaynakça

  • Ak, B. (2008). Verilerin düzenlenmesi ve gösterimi. Kalaycı, Ş. (Yayına Hazırlayan) SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri içinde (ss.3-47). Asil Yayın Dağıtım.
  • Anlamış, Z. (2018). Cep telefonu destekli video sunumlarının lise öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine etkisinin incelenmesi [Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Anlamış, Z. ve Akay, C. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin İngilizce kelime öğrenmeleri ve materyal motivasyonları üzerine: Cep telefonu destekli videolar. International Journal of Social Sciences and Education Research, 5(3), 341-360. https://doi.org/10.24289/ijsser.598020
  • Aşıksoy, G. (2018). ELT students’ attitudes and awareness towards the use of web 2.0 technologies for language learning. Journal of Language and Linguistic Studies, 14(2), 240-251. https://dergipark.org.tr/en/pub/jlls/issue/43364/527969
  • Aydın Yıldız, T. (2018). English vocabulary learning strategies preferred by L2 learners fron different academic majors. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5 (29), 3916-3928. https://bit.ly/3vEwp4F
  • Babacan, N. (2021). İngilizce derslerinde Plickers kullanımının kelime öğrenme motivasyonu, kaygısı ve başarısı üzerine etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content
  • Creswell, J.W. (2019). Karma yöntem araştırmalarına giriş. Pegem Akademi.
  • Çevik, H., Orakcı, Ş., Aktan, O., Toraman, Ç. ve Ayçiçek, B. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kelime öğrenme stratejilerinin çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 796-814. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431444
  • Çınar, İ. (2019). Quizlet çevrimiçi kelime uygulamasının ortaöğretim öğrencilerinin kelime öğrenmelerine ve İngilizce dersine yönelik tutumlarına etkisi [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çil, E. (2021). The effect of using Wordwall.net in increasing vocabulary knowledge of 5th grade EFL students. Language Education & Technology (LET Journal), 1(1), 21-28. https://bit.ly/3hTgSug
  • Dikmen, M., Akmençe, A.E., & Temur, M. (2020). The effects of educational internet use of university students' self-efficacy beliefs on vocabulary learning strategies in foreign language. The Journal of Educational Reflections, 4(2), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/pub/eduref/issue/58613/791115
  • Dizon, G. (2016). Quizlet in the EFL classroom: Enhancing academic vocabulary acquisition of Japanese university students. Teaching English with Technology, 16(2), 40-56. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1135913.pdf
  • Eren, O. (2015). Vocabulary learning on learner-created content by using web 2.0 tools. Contemporary Educational Technology, 6(4), 281-300. https://dergipark.org.tr/en/pub/cet/issue/25742/271541
  • Eren, Ö. (2013). Enhancing EFL students’ vocabulary knowledge by using web 2.0 tools [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Görgöz, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin öz düzenleme becerileri ile yabancı dilde kelime öğrenme stratejilerinin incelenmesi [Yayımlanmış yüksek lisans tezi]. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hasançebi, B., Terzi, Y. ve Küçük, Z. (2020). Madde güçlük indeksi ve madde ayırt edicilik indeksine dayalı çeldirici analizi. Gümüşhane University Journal of Science and Technology, 10 (1), 224-240. https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
  • Işık, İ. ve Semerci, N. (2016). İlkokul 3. sınıf öğrencilerine İngilizce kelime öğretiminde eğitsel oyunların akademik başarıya etkisi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1),787-804. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jiss/issue/25889/272745
  • Kırmızı, Ö. & Topcu, N. (2014). Vocabulary Learning Strategies of Turkish EFL Students at Karabük University. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2014 18 (3): 217-232.
  • Kocaman, O. (2015). Effects of Computer Assisted Vocabulary Instruction on Vocabulary Learning and Vocabulary Learning Strategies. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Korkmaz, Ö., Vergili, M., Çakır, R. ve Uğur Erdoğmuş, F. (2019). Plickers web 2.0 ölçme ve değerlendirme uygulamasının öğrencilerin sınav kaygıları ve başarıları üzerine etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 15-37. https://dx.doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.002.
  • Körlü, H. (2017). The impact of Quizlet on performance and autonomy in vocabulary learning of Turkish EFL learners [Yayınlanmış yüksek lisans tezi]. Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şahin, K. (2016). Betimsel (tanımlayıcı) istatiksel teknikler. https://bit.ly/3WwykE0
  • Şener, S. (2015). Vocabulary learning strategy preferences and vocabulary size of pre-service English teachers. The ınternational journal of educational researchers, 6 (3), 15-33. https://ijer.penpublishing.net/makale/89
  • Yalçın, C. (2020). The use of web 2.0 tools in learning German as a foreign language. International Journal of Language Academy, 8(3), 344-357. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.43170
  • Yaprak, Z., Hayta, F. ve Yaprak, İ. H. (2013). Alman dili ve İngiliz dili bölümü öğretmen adaylarının dil ve kelime öğrenme stratejilerini kullanımlarının karşılaştırılması. E-Journal of New World Sciences Academy. NWSA-Humanities, 8 (4), 349-362.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Basım). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, E. (2019). The vocabulary learning strategies of high school EFL learners (Publication No. 564466) [Master’s thesis, Çukurova University]. Ulusal tez merkezi.
  • Yıldız, E., & Mirioğlu, M. (2019). Vocabulary learning strategies of Turkish high school EFL learners. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (6), 68-87. https://dergipark.org.tr/tr/pub/aksos/issue/50582/620305
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Salman 0000-0001-6879-2815

Cenk Akay 0000-0001-9892-6255

Erken Görünüm Tarihi 19 Ekim 2022
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Salman, M., & Akay, C. (2022). Web 2.0 Araçlarının Ortaokul Öğrencilerinin Yabancı Dilde Kelime Öğrenme Stratejilerine ve Başarılarına Etkisinin İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 362-388.
An international peer-reviewed journal-EDUCATIONE-Uluslararası hakemli dergi