Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Art, Piano Technique and Philosophy of Alexander Nikolayeviç Scriabin; 19th Century Post-Romantic Composer

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 41 - 64, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.405710

Öz

Alexander Scriabin, one of the most important composers of Russian music, has been one of the most important composers of music history and piano literature in terms of values and works he left behind. Scriabin’s mysterious and symbolist understanding of music has earned him the title of composer of distant future; the diversities he brought to the piano technique, the harmonic structure and the notating; caused him to be an abstruse and a complicated composer. Scriabin, using a mythological study. The study is a descriptive research that expresses A. Scriabin’s life and contributions to the 20th century music. hero character "Prometheus" in his works, has been inspired from him and discovered special chord and chain scales. This research; performed to point out the importance of the 19th century PostRomantic composer A. Scriabin in music world who doesn’t have been researched sufficiently in our country; to investigate his life, his musical philosophy and influence the works he created on the music of the 20th century and to create research resources to be made about subjects similar to this

Kaynakça

  • Bahadır, S. İ. (2008). 20. Yüzyılın Çağdaş Bestecilerinden Kara Karayev’in Hayatı: Yedi Güzel ve Yıldırımlı Yollarla Balelerinin İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Barutcu, M. (2013). 19. Yüzyıl Post-Romantik Bestecilerinden Aleksandr Skriyabin’in Op. 62 No. 6 Piyano Sonatının İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Baştuğ Şen, S. (1999). Piyano Tekniğinin Biyomekanik Temeli, İstanbul: Pan Yayıncılık. Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri,Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Cebeci, S. (2010). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, (3. Basım). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Ercan, N. (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Erdem, R. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Biyografi Kullanımı. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Feridunoğlu, L. (2005). İz Bırakan Besteciler Yaşamları ve Eserleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Fenmen, M. (1947). Piyanistin Kitabı, Ankara: Akba Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, (16. Basım). (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Gültek, B. (2007). Piyano/ Bir Çalgının Anatomisi, Ankara: Epilog Yayıncılık.
  • Hull, A. E. (1916). “A Survey of the Pianoforte Works of Scriabin”, The Musical Quarterly, 2(4): 601-614.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik, (5. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Laserre, P. (2007). Nietszche’nin Müzik Üzerine Düşünceleri, (3. Baskı). (Çev. İ. Usmanbaş),İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Leikin, A. (2011). The Performing Style of Alexander Scriabin, USA: Ashgate Publishing.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi, İstanbul: Beyaz Köşk Yayınları.
  • Pamir, L. (1993). Skriyabin/Piyano Yapıtlarındaki Evrim ve Düşünce Dünyası, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Pamir, L. (1998). Müzikte Geniş Soluklar, (2. Basım). İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Parasız, G. (2001). Türkiye’de, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşlerine Göre Ana Çalgı Keman Eğitiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,Erzurum.
  • Say, A. (2001). Müziğin Kitabı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005a). Müzik Sözlüğü, (2. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005b). Müzik Ansiklopedisi, (3. Cilt). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2006). Müzik Tarihi, (6. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2010). Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır? (2. Basım). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Selanik, C. (2010). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, (2. Basım). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şeker, S. S. (2011). 9-11 Yaş Grubu Çocuklarda Orff Schulwerk Destekli Keman Eğitiminin Keman Dersine İlişkin Tutum, Öz Yeterlik, Öz Güven ve Keman Çalma Becerisi Üzerindeki Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Türkmen, E. F. (2017). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • İnternet Kaynakları
  • www.gundemrusya.com (Erişim tarihi: 03.12.2012 ve 04.12.2012).
  • www.torosc.home.anadolu.edu.tr (Erişim tarihi: 13.11.2012).
  • http://www.conservatoire-russe.com (Erişim tarihi: 12.03.2018).
  • www.muziksoylesileri.net (Erişim tarihi: 11.12.2012).

19. Yüzyıl Post-Romantik Bestecilerinden Aleksandr Nikolayeviç Skriyabin: Sanatı, Piyano Tekniği, Felsefesi

Yıl 2018, Cilt: 20 Sayı: 2, 41 - 64, 15.09.2018
https://doi.org/10.32709/akusosbil.405710

Öz

Rus müziğinin önemli bestecilerinden
biri olan Aleksandr Skriyabin, kattığı değerler ve bıraktığı eserler açısından
müzik tarihinin ve piyano edebiyatının önemli bestecilerinden biri olmuştur.
Skriyabin’in gizemci ve simgeci müzik anlayışı O’na uzak geleceğin bestecisi
olma unvanını kazandırmış, piyano tekniğine, armonik yapılara ve nota yazımına
getirdiği farklılıklar, O’nun karmaşık ve anlaşılması zor bir besteci olmasına
neden olmuştur. Eserlerinde mitolojik bir kahraman olan “Prometheus”
karakterini kullanan Skriyabin, bundan etkilenerek özel akor ve zincir gamlar
ortaya çıkarmıştır. 
Bu araştırma; ülkemizde hakkında
yeterince bilimsel araştırma bulunmayan 19. yüzyıl Post-Romantik
bestecilerinden A. Skriyabin’in müzik dünyasındaki önemini belirtmek; hayatını,
müzik felsefesini ve yarattığı eserleriyle 20. yüzyıl müziğine etkisini
araştırmak ve bu çalışmaya benzer konular hakkında yapılacak diğer araştırmalara
kaynak oluşturmak amacıyla yapılmıştır. Çalışma, A. Skriyabin’in hayatını ve
20. yüzyıl müziğine katkılarını konu alan betimsel bir araştırmadır.

Kaynakça

  • Bahadır, S. İ. (2008). 20. Yüzyılın Çağdaş Bestecilerinden Kara Karayev’in Hayatı: Yedi Güzel ve Yıldırımlı Yollarla Balelerinin İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Barutcu, M. (2013). 19. Yüzyıl Post-Romantik Bestecilerinden Aleksandr Skriyabin’in Op. 62 No. 6 Piyano Sonatının İncelenmesi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar.
  • Baştuğ Şen, S. (1999). Piyano Tekniğinin Biyomekanik Temeli, İstanbul: Pan Yayıncılık. Bilen, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmenin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri,Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Cebeci, S. (2010). Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, (3. Basım). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Ercan, N. (2008). Piyano Eğitiminde İlke ve Yöntemler, Ankara: Sözkesen Matbaası.
  • Erdem, R. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Biyografi Kullanımı. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Niğde.
  • Feridunoğlu, L. (2005). İz Bırakan Besteciler Yaşamları ve Eserleri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Fenmen, M. (1947). Piyanistin Kitabı, Ankara: Akba Kitabevi.
  • Gombrich, E. H. (1997). Sanatın Öyküsü, (16. Basım). (Çev. E. Erduran ve Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Gültek, B. (2007). Piyano/ Bir Çalgının Anatomisi, Ankara: Epilog Yayıncılık.
  • Hull, A. E. (1916). “A Survey of the Pianoforte Works of Scriabin”, The Musical Quarterly, 2(4): 601-614.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman İçinde Müzik, (5. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Laserre, P. (2007). Nietszche’nin Müzik Üzerine Düşünceleri, (3. Baskı). (Çev. İ. Usmanbaş),İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Leikin, A. (2011). The Performing Style of Alexander Scriabin, USA: Ashgate Publishing.
  • Pamir, L. (1984). Çağdaş Piyano Eğitimi, İstanbul: Beyaz Köşk Yayınları.
  • Pamir, L. (1993). Skriyabin/Piyano Yapıtlarındaki Evrim ve Düşünce Dünyası, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Pamir, L. (1998). Müzikte Geniş Soluklar, (2. Basım). İstanbul: Boyut Yayıncılık.
  • Parasız, G. (2001). Türkiye’de, Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşlerine Göre Ana Çalgı Keman Eğitiminde Karşılaşılan Sorunların İncelenmesi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,Erzurum.
  • Say, A. (2001). Müziğin Kitabı, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005a). Müzik Sözlüğü, (2. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2005b). Müzik Ansiklopedisi, (3. Cilt). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2006). Müzik Tarihi, (6. Basım). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Say, A. (2010). Müzik Nedir, Nasıl Bir Sanattır? (2. Basım). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Selanik, C. (2010). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni, (2. Basım). İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Sözer, V. (1986). Müzik ve Müzisyenler Ansiklopedisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Şeker, S. S. (2011). 9-11 Yaş Grubu Çocuklarda Orff Schulwerk Destekli Keman Eğitiminin Keman Dersine İlişkin Tutum, Öz Yeterlik, Öz Güven ve Keman Çalma Becerisi Üzerindeki Etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Türkmen, E. F. (2017). Müzik Eğitiminde Öğretim Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi.
  • İnternet Kaynakları
  • www.gundemrusya.com (Erişim tarihi: 03.12.2012 ve 04.12.2012).
  • www.torosc.home.anadolu.edu.tr (Erişim tarihi: 13.11.2012).
  • http://www.conservatoire-russe.com (Erişim tarihi: 12.03.2018).
  • www.muziksoylesileri.net (Erişim tarihi: 11.12.2012).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Sökezoğlu Atılgan 0000-0003-2755-4225

Mustafa Emir Barutcu 0000-0002-7811-0096

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 14 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sökezoğlu Atılgan, D., & Barutcu, M. E. (2018). 19. Yüzyıl Post-Romantik Bestecilerinden Aleksandr Nikolayeviç Skriyabin: Sanatı, Piyano Tekniği, Felsefesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 41-64. https://doi.org/10.32709/akusosbil.405710