In Turkey, in just the same way with the World, face-to-face education has gone wrong during the pandemic, and so improving technology has gained greater importance in the field of education, as in every area of our lives. Therefore, artificial intelligence technologies have been integrated into educational technologies in order to have a successful education period. The EBA Academic Support Network has been put into action. The platform, serving for 11th and 12 th grade students, guides its users by offering educational contents and goals for the university exam. The aim of this research is to examine the opinions of school principals and teachers working in secondary education regarding the EBA Academic Support platform, which started operating in the second semester of the 2019-2020 academic year. As the research method, phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. The study group of the research consists of 10 school principals and 20 teachers working in the city center of Erzincan. The data were collected through a semi-structured interview form developed by the researchers. Due to the pandemic process and at the request of the participants, the participant's opinions were taken in writing or using the online form. The data obtained were subjected to content analysis. As a result of the research, participants found the platform interface simple and useful. With the use of the platform, it was determined that there was no change in school and course-based goals and strategies. It has been determined that the teacher data on the platform are not used while evaluating teachers' performances, but can be used in the following education periods.
EBA academic support school principals secondary school teachers
Pandemi döneminde tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yüz yüze eğitim-öğretim aksamış, bu sebeple gelişen teknolojiler hayatımızın her alanında olduğu gibi eğitim alanında da büyük önem kazanmıştır. Bundan dolayı başarılı bir eğitim-öğretim dönemi geçirmek için yapay zekâ teknolojileri eğitim teknolojilerine entegre edilmiştir. Bu kapsamda EBA Akademik Destek Platformu hizmete sunulmuştur. Lise 11. ve 12. sınıf öğrencilerine yönelik olan platform, üniversite sınavına yönelik eğitim içerikleri ve hedefler sunarak kullanıcılarına rehberlik etmektedir. Bu araştırmanın amacı, 2019-2020 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde faaliyete giren EBA Akademik Destek Platformu’na ilişkin ortaöğretimde görev yapan okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden “olgu bilim deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Erzincan il merkezinde görev yapan 10 okul yöneticisi ve 20 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile toplanmıştır. Pandemi sürecinden dolayı ve katılımcıların da isteği üzerine, katılımcı görüşleri yazılı olarak ya da online form kullanılarak alınmıştır. Elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda katılımcıların, platform arayüzünü sade ve kullanışlı buldukları görülmüştür. Platformun kullanılması ile okul ve ders bazlı hedef ve stratejilerde bir değişiklik olmadığı tespit edilmiştir. Platformdaki öğretmen verilerinin, öğretmenlerin performanslarını değerlendirirken kullanılmadığı fakat sonraki eğitim dönemlerinde kullanılabileceği tespit edilmiştir.
EBA Akademik destek okul yöneticileri ortaöğretim öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.