Tüketicilerin tüketim tarzları, hedonik ve faydacı
tüketim ile moda liderliği davranışları arasındaki ilişkileri belirlemeye
yönelik olan bu araştırma, ilişkisel ve betimsel araştırma modelinde kurgulanmıştır.
Bu çerçevede tüketim tarzı olarak yaygın bir şekilde ele alınan hedonik ve
faydacı tüketim ile moda liderliğini açıklayan moda yenilikçiliği ve moda fikir
liderliği arasındaki ilişkiyi ve tüketicilerin ele alınan değişkenler bazında
ortak özelliklerinin açıklanmasına yönelik kümelerin hangi özelliklere sahip
olduğu belirlenmeye çalışılmaktadır. Araştırmanın örneklemini 18 yaşından büyük
tüketiciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi 450 birimden oluşmakta ve bu
örneklem büyüklüğü güven aralığı formülüne göre belirlenmiştir. Araştırmanın
veri toplama tekniği yapılandırılmış ankettir. Araştırma katılımcılarına
kolayda örnekleme yöntemine göre ulaşılmıştır. Araştırma verileri karşılıklı
görüşme şeklinde gönüllü katılımcılardan anketörler aracılığıyla elde edilmiştir.
Elde edilen veriler tanımlayıcı ve
yorumlayıcı çok değişkenli istatistiksel analiz teknikleriyle analiz
edilmiştir. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde yapısal eşitlik
modelinden yararlanılmıştır. Ayrıca birimlerin doğal küme yapıları k-means
kümeleme analiziyle test edilmiştir. Analizler sonucunda, hedonik tüketimin
moda ürün satın almayı, modayı takip etmeyi ve moda fikir liderliğini
etkilediği belirlenmiştir. Faydacı tüketimin ise, moda ürün satın almayı ve
modayı takip etmeyi etkilemediği; moda fikir liderliğini etkilediği belirlenmiştir.
K-means kümeleme analizi sonucunda ise, üç ayrı küme yapısı olduğu
belirlenmiştir.
Hedonik tüketim faydacı tüketim moda liderliği moda yenilikçiliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |