Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Izzet Baysal Thanksgiving Days in terms of Recreation Marketing and Festival Tourism*

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 1275 - 1300, 30.09.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.847203

Öz

Izzet Baysal Thanksgiving Days, held every year on May 11-13, are held to express gratitude to Izzet Baysal, who is identified with Bolu and transformed into a city brand. Thanksgiving Days has turned into a recreation marketing activity where an important cultural heritage is transferred. The aim of the study is to evaluate the Thanksgiving Days event in Bolu in terms of recreation marketing and festival tourism. The study was examined based on the qualitative phenomenological pattern. The interview method was chosen to obtain the research data, and the criterion sampling method was chosen for the sample selection. Descriptive analysis and content analysis were used in the analysis of the data. No study has been encountered in the literature on “İzzet Baysal Thanksgiving Days” yet. When analyzed in terms of local festivals, the Thanksgiving Days event; It has been determined that it can be effective in promoting Bolu and its culture and supporting tourism. The ability of future generations to continue the Thanksgiving Days, to turn it into an international event in the future and to revive city tourism, has been linked to innovations in recreational activities and suggestions have been made for improvement.

Kaynakça

  • BAYSAL, A. (2016), 30.Yıl Anısına Yazılar ve Konuşmalar: Ahmet Baysal, (Ed.) M. Yaman and S. Özsoy), Bolu: Kemal Publishing
  • BAYSAL, A. and Yaman, M. (2012), İzzet Baysal ve Vakfı: Halkın ve Ülkenin Hizmetinde 25 Yıl 1987-2012, (Ed. S. Özsoy and N. Çelebi), Bolu: Dumat Ofset Publishing.
  • BRIGHT, A. D. (2017), The Role of Social Marketing in Leisure and Recreation Management, Journal of Leisure Research, 32 (1): 12-17.
  • BULU, M. and Eraslan, İ. H. (2008), Bolu İli Turizm Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Analizi, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5 (1): 7.
  • CONNOR, J., and Batt, W. L. (1965), Recreation and Tourism Development Through Federal Programs, Washington: U.S. Department of Commerce, (Vol 46), 14-21
  • DALGIÇ, A. and Birdir, K. (2020), Critical Success Factors For Local Festivals, (Ed.) D. Gürsoy, R. Nunkoo and M. Yolal, Festival and Event Tourism Impacts, Oxon: Routledge, Taylor&Francis Group, 1st Edition 181-191, https://doi.org/10.4324/9780429274398
  • GENÇ, K., Atay, L. and Eryaman M. Y. (2014), Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 25 (1): 49-61.
  • GIRITLIOĞLU, İ., Olcay, A. and Özekici, Y. K. (2015), Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(5): 306-323.
  • KOUTOULAS, D. (2006), Analysing destination performance for tourism marketing purposes: The case of Rhodes, Journal of The College of Tourism and Hotel Management/Tourism Today, (6): 144-160.
  • LAING, J. (2018), Festival and event tourism research: Current and future perspectives, Tourism Management Perspectives, (25): 165-168.
  • LI, C-L. (2020), Quality of life: The perspective of urban park recreation in three Asian cities, Journal of Outdoor Recreation and Tourism, (29): 2-10. NAMDAR, M, Şükran Günü, (Interview Date: 07.19.2020)
  • ORHAN, M. (2019), Rekreasyon Yönetiminde Sürdürülebilirlik: 12 Dev Adam Basketbol Okullarına Yönelik Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Spor Yöneticiliği Ana Bilimdalı.
  • QUINN, B. (2006), Problematising ‘Festival Tourism’: Arts Festivals and Sustainable Development in Ireland, Journal of Sustainable Tourism, 14 (3), 288-306.
  • ŞENGÜL, S. ve Koray, G. (2016), Festival Turizmi Kapsamında Yöresel Mutfak Kültürünün Destekleyici Ürün Olarak Kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat Ve Turizm Festivali Örneği, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23): 79-89.
  • TEZCAN, M. (1977), Boş Zamanlar Sosyolojisi, Ankara: Doğan Publishing.
  • USAL, A. and Oral, S. (2001), Turizm Pazarlaması, İzmir: Kanyılmaz Publishing.
  • WOOD, E. H. (2009), Evaluating Event Marketing: Experience or Outcome?, Journal of Promotion Marketing, (12): 247-268.
  • WU, M-Y and Pearce, P. L. (2013), Host tourism aspirations as a point of departure for the sustainable livelihoods approach, Journal of Sustainable Tourism, 22 (3): 440-460.
  • YAMAN, M. (2019), İzzet Baysal ve Vakfı Eğitim ve Sağlıkta Halkın ve Ülkenin Hizmetinde 32 Yıl, (Ed.) Nimet Çelebi, Bolu: Dumat Ofset.
  • YILDIRIM, A., and Şimşek, H. (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Publishing
  • YILDIRIM, H. M. (2018), Destinasyon Seçim Sürecinde Etkinliklerin Önemi: Gelibolu Yarımadası Örneği, Düzce Üniversitesi SBE Dergisi, 8 (2): 34-65.
  • YÜRÜK, P. (2015), Etkinlik Pazarlamasında Sosyal Etki Algılamasının Etkinliğe Katılım, Tatmin Ve Sadakat Üzerine Etkisi: Kırkpınar Festivali Örneği, Doktora Tezi, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • pazarlamaturkiye.com "Etkinlik Pazarlaması Festivalleşiyor mu?" https://pazarlamaturkiye.com/etkinlik-pazarlamasi-festivallesiyor-mu/ (Access Date: 23.04.2020)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr,"Eserler-TesisDonanımları", https://izzetbaysalvakfi.org.tr/eserler/tesis-donanimlari / (Access Date: 12.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "İzzet Baysal", Resim 1, (Access Date: 13.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "İzzet Baysal Şükran Günleri", Resim2. https://izzetbaysalvakfi.org.tr/app/files/4414_7506_0011-SukranGunleri7.png / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "Ödülleri", Resim 3, https://izzetbaysalvakfi.org.tr/izzet-baysal/odulleri / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr "İzzet Baysal Farklılığı", https://izzetbaysalvakfi.org.tr/izzet-baysal/izzet-baysal-farkliligi / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "Şükran Günleri" Resim 4, https://izzetbaysalvakfi.org.tr/sukran-gunleri/sukran-gunleri / (Access Date 18.07.2019)

Evaluation of Izzet Baysal Thanksgiving Days in terms of Recreation Marketing and Festival Tourism

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 1275 - 1300, 30.09.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.847203

Öz

Izzet Baysal Thanksgiving Days, held every year on May 11-13, are held to express gratitude to Izzet Baysal, who is identified with Bolu and transformed into a city brand. Thanksgiving Days has turned into a recreation marketing activity where an important cultural heritage is transferred. The aim of the study is to evaluate the Thanksgiving Days event in Bolu in terms of recreation marketing and festival tourism. The study was examined based on the qualitative phenomenological pattern. The interview method was chosen to obtain the research data, and the criterion sampling method was chosen for the sample selection. Descriptive analysis and content analysis were used in the analysis of the data. No study has been encountered in the literature on “İzzet Baysal Thanksgiving Days” yet. When analyzed in terms of local festivals, the Thanksgiving Days event; It has been determined that it can be effective in promoting Bolu and its culture and supporting tourism. The ability of future generations to continue the Thanksgiving Days, to turn it into an international event in the future and to revive city tourism, has been linked to innovations in recreational activities and suggestions have been made for improvement.

Kaynakça

  • BAYSAL, A. (2016), 30.Yıl Anısına Yazılar ve Konuşmalar: Ahmet Baysal, (Ed.) M. Yaman and S. Özsoy), Bolu: Kemal Publishing
  • BAYSAL, A. and Yaman, M. (2012), İzzet Baysal ve Vakfı: Halkın ve Ülkenin Hizmetinde 25 Yıl 1987-2012, (Ed. S. Özsoy and N. Çelebi), Bolu: Dumat Ofset Publishing.
  • BRIGHT, A. D. (2017), The Role of Social Marketing in Leisure and Recreation Management, Journal of Leisure Research, 32 (1): 12-17.
  • BULU, M. and Eraslan, İ. H. (2008), Bolu İli Turizm Sektörünün Uluslararası Rekabetçilik Analizi, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5 (1): 7.
  • CONNOR, J., and Batt, W. L. (1965), Recreation and Tourism Development Through Federal Programs, Washington: U.S. Department of Commerce, (Vol 46), 14-21
  • DALGIÇ, A. and Birdir, K. (2020), Critical Success Factors For Local Festivals, (Ed.) D. Gürsoy, R. Nunkoo and M. Yolal, Festival and Event Tourism Impacts, Oxon: Routledge, Taylor&Francis Group, 1st Edition 181-191, https://doi.org/10.4324/9780429274398
  • GENÇ, K., Atay, L. and Eryaman M. Y. (2014), Sürdürülebilir Destinasyon Yaratma Sürecinde Örgütlenmenin Önemi: Çanakkale Turizmi Üzerine Bir Araştırma, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 25 (1): 49-61.
  • GIRITLIOĞLU, İ., Olcay, A. and Özekici, Y. K. (2015), Bir Turizm Çeşitliliği Olarak Festival Etkinliklerinin Sınıflandırılması: Türkiye Üzerine Bir Değerlendirme, ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(5): 306-323.
  • KOUTOULAS, D. (2006), Analysing destination performance for tourism marketing purposes: The case of Rhodes, Journal of The College of Tourism and Hotel Management/Tourism Today, (6): 144-160.
  • LAING, J. (2018), Festival and event tourism research: Current and future perspectives, Tourism Management Perspectives, (25): 165-168.
  • LI, C-L. (2020), Quality of life: The perspective of urban park recreation in three Asian cities, Journal of Outdoor Recreation and Tourism, (29): 2-10. NAMDAR, M, Şükran Günü, (Interview Date: 07.19.2020)
  • ORHAN, M. (2019), Rekreasyon Yönetiminde Sürdürülebilirlik: 12 Dev Adam Basketbol Okullarına Yönelik Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Spor Yöneticiliği Ana Bilimdalı.
  • QUINN, B. (2006), Problematising ‘Festival Tourism’: Arts Festivals and Sustainable Development in Ireland, Journal of Sustainable Tourism, 14 (3), 288-306.
  • ŞENGÜL, S. ve Koray, G. (2016), Festival Turizmi Kapsamında Yöresel Mutfak Kültürünün Destekleyici Ürün Olarak Kullanılması: Mudurnu İpekyolu Kültür Sanat Ve Turizm Festivali Örneği, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (23): 79-89.
  • TEZCAN, M. (1977), Boş Zamanlar Sosyolojisi, Ankara: Doğan Publishing.
  • USAL, A. and Oral, S. (2001), Turizm Pazarlaması, İzmir: Kanyılmaz Publishing.
  • WOOD, E. H. (2009), Evaluating Event Marketing: Experience or Outcome?, Journal of Promotion Marketing, (12): 247-268.
  • WU, M-Y and Pearce, P. L. (2013), Host tourism aspirations as a point of departure for the sustainable livelihoods approach, Journal of Sustainable Tourism, 22 (3): 440-460.
  • YAMAN, M. (2019), İzzet Baysal ve Vakfı Eğitim ve Sağlıkta Halkın ve Ülkenin Hizmetinde 32 Yıl, (Ed.) Nimet Çelebi, Bolu: Dumat Ofset.
  • YILDIRIM, A., and Şimşek, H. (2018), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Publishing
  • YILDIRIM, H. M. (2018), Destinasyon Seçim Sürecinde Etkinliklerin Önemi: Gelibolu Yarımadası Örneği, Düzce Üniversitesi SBE Dergisi, 8 (2): 34-65.
  • YÜRÜK, P. (2015), Etkinlik Pazarlamasında Sosyal Etki Algılamasının Etkinliğe Katılım, Tatmin Ve Sadakat Üzerine Etkisi: Kırkpınar Festivali Örneği, Doktora Tezi, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • pazarlamaturkiye.com "Etkinlik Pazarlaması Festivalleşiyor mu?" https://pazarlamaturkiye.com/etkinlik-pazarlamasi-festivallesiyor-mu/ (Access Date: 23.04.2020)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr,"Eserler-TesisDonanımları", https://izzetbaysalvakfi.org.tr/eserler/tesis-donanimlari / (Access Date: 12.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "İzzet Baysal", Resim 1, (Access Date: 13.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "İzzet Baysal Şükran Günleri", Resim2. https://izzetbaysalvakfi.org.tr/app/files/4414_7506_0011-SukranGunleri7.png / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "Ödülleri", Resim 3, https://izzetbaysalvakfi.org.tr/izzet-baysal/odulleri / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr "İzzet Baysal Farklılığı", https://izzetbaysalvakfi.org.tr/izzet-baysal/izzet-baysal-farkliligi / (Access Date: 14.07.2019)
  • izzetbaysalvakfi.org.tr, "Şükran Günleri" Resim 4, https://izzetbaysalvakfi.org.tr/sukran-gunleri/sukran-gunleri / (Access Date 18.07.2019)
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğçe Üner 0000-0002-4150-5924

Muberra Çelebi 0000-0003-2874-8945

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 27 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Üner, T., & Çelebi, M. (2021). Evaluation of Izzet Baysal Thanksgiving Days in terms of Recreation Marketing and Festival Tourism*. Alanya Akademik Bakış, 5(3), 1275-1300. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.847203