Yaşam ve çalışma koşullarının her geçen gün değişmesi üniversitede okuyan öğrencilerin kariyer geliştirmeleri için sahip olması gereken yetkinlikleri ve uyum sağlama yeteneklerini önemli hale getirmektedir. Öğrencilerin kariyerlerinde kendi işlerini kurarak ilerlemek istemelerinde uyum yetenekleri ve dışsal güdüler belirleyici olabilir. Bu çalışmada kariyer uyum yetenekleri ile girişimcilik niyeti arasında ilişki olup olmadığı, varsa bu ilişkide dışsal güdülenmenin aracılık rolü olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Ulusal literatürde kariyer uyum yetenekleri ve girişimcilik niyetini bir arada ele alan bir araştırmaya rastlanmaması bu çalışmanın önemini artırmaktadır. Bu kapsamda araştırmanın evren ve örneklemini Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi’nde okuyan 241 mühendislik öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılardan anket yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırma verilerine göre değişkenler arasında ilişkiler ve etkiler tespit edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkileri ölçmek için korelasyon analizi yapılmış ve hipotezlerin testi için yapısal eşitlik modelleri kurulmuştur. Elde edilen ilk bulgu öğrencilerin kariyer uyum yetenekleri içinde yer alan güven alt boyutunun girişimcilik niyetini etkilediğidir. İkinci bulgu, dışsal güdülenmenin girişimcilik niyetini etkilediğidir. Son bulgu ise bu etkide dışsal güdülenmenin kısmi aracılık rolü olduğudur.
Kariyer Uyum Yetenekleri Girişimcilik Niyeti Dışsal Güdülenme
The ever-changing conditions of life and work have made it crucial for university students to possess the necessary competencies and adaptability skills for career development. The adaptability skills and extrinsic motivations of students can be decisive factors when they aspire to progress in their careers by establishing their own businesses. This study aims to investigate the relationship between career adaptability and entrepreneurial intention and, if such a relationship exists, to examine the mediating role of extrinsic motivation. The fact that there is no research in the national literature that deals with career adaptability and entrepreneurial intention together increases the importance of this study. The population and sample of the research consist of 241 engineering students studying at Karamanoğlu Mehmetbey University. Data were collected from the participants through a survey. Relationships and effects among variables were identified based on the research data. Correlation analysis was conducted to measure the relationships between variables, and structural equation models were performed to test the hypotheses. The first finding revealed that the confidence sub-dimension within students' career adaptability significantly influenced their entrepreneurial intention. The second finding indicated that external motivation had a significant impact on entrepreneurial intention. The latest finding highlighted that external motivation played a partial mediating role in this impact.
Career Adapt-abilities Entrepreneurship Intention Extrinsic Motivation
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Örgütsel Davranış |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 1 |