This study aims to determine the learning styles of pre-service physical education teachers according to Kolb’s Model of Learning Styles and to examine these styles in respect to some variables. The study sample consists of 351 pre-service physical education teachers (123 females, 228 males) who were the students of physical education teaching departments of four universities. Kolb Learning Style Inventory-III (LSI-III) was used as the data collection tool. Four distinct learning styles were defined in LSI-III that was developed by Kolb (1999) in order to determine the learning styles of the individuals. The inventory was adapted into Turkish by Evin Gencel in 2007. The inventory contained 12 items, each of which included four statements. Data was analyzed using χ2 (Chi-Square) test. The study found out that the pre-service physical education teachers mostly had Diverging learning styles, and the styles of the Assimilating, Converging, and Accommodating came in a descending order. Whereas learning styles of the participants did not differ according to the variables of gender, academic success level and athletic occupation, their learning styles differed depending on their years of study at the university. Additionally, the study found that the freshmen and seniors mostly preferred Diverging learning style, sophomores preferred Assimilating learning style, and the juniors preferred Assimilating and Converging learning styles. These findings can lead us to the conclusion that the year of study at the university could be a decisive factor in determining the dominant learning style preference of the preservice physical education teachers
Learning Kolb’s model of learning styles Pre-service physical education teacher
Eğitim ortamında kullanılan yöntemlerin öğrencilerin tümünde olumlu etki göstermemesi eğitim araştırmalarında bireysel farklılıkların önemini arttırmıştır. Algılama ve öğrenmeleri farklı olan öğrenciler, öğrenmenin farklı düzeylerde gerçekleşmesine neden olmaktadır. Bireylerin nasıl öğrendiklerinin bilinmesi, öğrenme düzeylerini artırmada eğitimcilerin işini kolaylaştıracaktır. Bu nedenle öğrenme stilleri, tek başına olmasa da öğrenme ortamında öne çıkan anahtar kavramlardan biridir. Bu araştırmanın amacı, Kolb Öğrenme Stili Modeline göre beden eğitimi öğretmeni adaylarının öğrenme stillerini belirlemek ve bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, dört farklı devlet üniversitesinde öğrenim gören, 123’ü kadın ve 228’i erkek 351 beden eğitimi öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kolb Öğrenme Stili Envanteri-III (KÖSE-III) kullanılmıştır. Bireylerin öğrenme stillerini belirlemek amacıyla Kolb (1999) tarafından geliştirilen, Evin Gencel (2007) tarafından Türkçeye uyarlanan KÖSE-III’te 4 ayrı öğrenme stili tanımlanmıştır. Envanter, 4’er seçenekli 12 maddeden oluşmaktadır. Veriler, tek örneklem ve iki değişken için χ2 (Kay-Kare) testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, beden eğitimi öğretmeni adaylarının en fazla Değiştirme, sonra sırasıyla Özümseme, Ayrıştırma ve Yerleştirme öğrenme stillerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Katılımcıların öğrenme stilleri; cinsiyet, akademik başarı durumu ve sporculuk durumuna göre farklılaşmazken sınıf değişkenine göre farklılaşmaktadır. 1 ve 4.sınıfta öğrenim gören öğrencilerin en fazla Değiştirme, 2.sınıftaki öğrencilerin Özümseme, 3.sınıftaki öğrencilerin de Özümseme ve Ayrıştırma öğrenme stillerini tercih ettikleri belirlenmiştir. Bu sonuca göre sınıf değişkeninin, katılımcıların baskın öğrenme stillerini belirleyici bir özellik olduğu söylenebilir.
Öğrenme Kolb öğrenme stili modeli Beden eğitimi öğretmeni adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |