XIII. It is known that many tradesmen and artisans Turks migrated to Anatolia with the invasion movement of the Mongolian ruler Genghis Khan in the 19th century. As a matter of fact, we see that the Ahilik organization was established in such an environment in this period when Anatolian cities will begin to be newly formed. In this study, in general, the transformation of this migration from the future of the Ahi into an organization, the connection between the Ahi and the future, the formation of the organization, its meaning and significance are discussed. In addition, the process of starting to implement the organization in Bolu Mudurnu, its impact on different areas of society and the process of deterioration of the institution were described. The social reflections of the Ahi community, its contributions to different segments of the society, beyond being an institution, producing solutions to various problems of the society in social, economic, cultural and different areas, and its activities to create social value have been tried to be explained in detail by acting on the example of Mudurnu. The Ahi organization, which developed during the Ahi Evran period in the 13th century, is a professional-moral organization that was put into practice about eight hundred years ago and successfully implemented. The Ottoman town of Mudurnu, known for keeping the Ahi culture alive, was included in the UNESCO World Heritage Tentative List in 2015 with the title “Mudurnu Historical Ahi City; Witnesses of Ahiism (Bolu)”.
XIII. yüzyılda Moğol hükümdarı Cengiz Han’ın istila hareketi ile birçok esnaf ve sanatkâr Türklerinin Anadolu’ya göç ettiği bilinmektedir. Nitekim Anadolu şehirlerinin yeni oluşturulmaya başlanacağı bu dönemde Ahilik teşkilatının böyle bir ortamda kurulduğunu görmekteyiz. 13. yüzyılda Ahi Evran döneminde gelişen Ahilik teşkilatı, yaklaşık sekiz yüz yıl önceden uygulamaya konan ve başarıyla uygulanan mesleki-ahlaki bir örgüttür. Bu çalışmada, genel olarak Ahiliğin fütüvvetten teşkilat haline dönüşmesi, Ahilikle fütüvvetin bağlantısı, teşkilatın oluşumu, anlam ve önemi ele alınmıştır. Ahiliğin toplumun farklı kesimlerine katkıları, toplumsal olarak yansımaları, kurum olmanın ötesinde toplumun sosyal, ekonomik, kültürel ve farklı alanlarındaki çeşitli problemlerine çözüm üretmesi ve sosyal değer yaratmaya yönelik faaliyetleri ayrıntılı olarak açıklanmaya çalışılmıştır. Bunun yanında teşkilatın Bolu Mudurnu’da uygulanması ve Mudurnu örneği üzerinden hareket edilerek geleneklerinin devamlılığı anlatılmıştır. Tarihi İpek Yolu üzerindeki konumu ve ahilik kültürünün yaşatılmasıyla tanınan Osmanlı kasabası Mudurnu, “Mudurnu Tarihi Ahi Kenti; Ahiliğin Tanıkları (Bolu)” başlığı ile 2015 yılında UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi'ne alınmıştır. Bu geleneğin en iyi şekilde günümüze kadar uygulanması ile ilgili tespitler de araştırmanın sonucuna yazılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Politika (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 1 |