Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 5, 29 - 53, 10.06.2021

Öz

Günümüzde yabancı dil eğitimi, dört temel beceri şeklinde ifade ettiğimiz okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerinin eşit düzeyde geliştirilmesi üzerine inşa edilmiştir. Buna uygun olarak ders kitapları da 4 temel beceri esas alınarak hazırlanmaktadır. Her dört beceride de başarılı olmanın ilk şartlarından bir tanesi de iyi bir kelime hazinesine sahip bulunmaktır. İçinde yer verilen etkinlikler ne kadar başarılı olursa olsun, ilgili dil seviyesinin öngördüğü kelimeler bakımından yetersiz kalan bir ders kitabının yetkinliği daima tartışmalıdır. Bu nedenle ders kitabı seçiminde dikkate alınması gereken temel ölçütlerden birisi de mutlaka kelime hazinesi olmalıdır.
Bu çalışmayla Sicher! B1+ Kursbuch ders kitabı okuma metinlerinde yer alan kelimelerin B1 düzeyinde sahip olunması gereken kelime hazinesi ile ne derece uyumlu olduğu sorusunun cevabı aranmıştır. Söz konusu kitapta yer alan 13 okuma metninde ve bunlarla bağlantılı alıştırmalarda yer verilen kelimeler teker teker listelenmiş ve devamında Goethe Enstitüsü’nün yayımlamış olduğu B1 kelime listesi ile karşılaştırılmıştır. Ve böylece kitaptaki okuma metinlerinde yer alan kelimelerin söz konusu liste ile uyuşan ve uyuşmayan yönleri tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, Hayati (2013). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Çayır, A. & Balcı, E. (2017). “Bireyselleştirilmiş Okuma Programının Disleksi Riski Olan Bir İlkokul Öğrencisinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(1). 455-470.
  • Darancık, Yasemin (2012). “‘Yabancı Dili Geliştirme Yöntemi’ ile Yabancı Dil Derslerinde Okuma Becerisinin Geliştirilmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2). 255-268 .
  • Demir, C. (2006). “Türkce/Edebiyat Egitimi ve Kisisel Kelime Serveti”. Milli Eğitim Dergisi, 34 (169).
  • Deutsches PISA-Konsortium. (2000). Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske + Budrich
  • Er, A . (2005). “Yabancı Dil Öğretiminde ‘Okuma’”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (12). 208-218.
  • Garbe, C., Holle, K. & Jesch, T. (2009). Texte Lesen. Lesekompetenz – Textverstehen – Lesedidaktik – Lesesozialisation. Paderborn: Ferdinand Schöningh Verlag
  • Goethe Institut & ÖSD. (2016). Goethe Zertifikat B1: Deutschprüfung für Jugendliche und Erwachsene – Wortliste. 01.03.2021 tarihinde https://www.goethe.de/pro/relaunch/prf/de/Goethe-Zertifikat_B1_Wortliste.pdf adresinden alındı.
  • Grabe, W. (2002). Dilemmas for the Development of Second Language Reading Abilities. U.K: Cambridge University Press. Hahnel, C., Goldhammer, F., Kröhne, U., Schiepe-Tiska, A., Lüdtke, O. & Nagy, G. (2017). “Der Einfluss kognitiver Basisfertigkeiten auf die Änderung der in PISA gemessenen Lesekompetenz”. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20.
  • İnal, B. (2007). “Akademik Amaçlı Okuma İzlencesi Oluşturmadaki Temel Kriterler”. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, 1 (7). 49-59.
  • Kaçar, H. İ. (2012). “Arapça Öğretiminde İdeal Bir Okuma-Anlama Becerisi Üzerine”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 43 (2). 167-184
  • Kalkan, H. K. (2016). Almanya’da ve Türkiye’de Ortaöğretimde Okutulan Ders Kitaplarına Edebiyat Didaktiği Açısından Bir Yaklaşım. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kalkan, H. K. (2016). “Türk ve Alman Edebiyatında Edebi Metinlerin Sınıflandırılmasında Kullanılan Üst Başlıkların Karşılaştırılması”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi. 15(3). 199-212.
  • Lange, H. (2009). Lesekompetenz entwickeln – Band 2: Sachtexte für die Grundschule ab 2. Schuljahr. Buxtehude: Persen Verlag
  • McElvany, N., Kortenbruck, M. & Becker, M. (2008). “Lesekompetenz und Lesemotivation - Entwicklung und Mediation des Zusammenhangs durch Leseverhalten”. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 22 (3–4., 207–219.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2008). “Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1). 30-45.
  • Perlmann-Balme, M & Schwalb, S. (Ed.) (2012). Sicher! B1+ Kursbuch. Ismaning: Hueber Verlag.
  • Salchegger, S. & Herzog-Punzenberger, B. (2017). “Lesekompetenz und sozioökonomischer Status von Jugendlichen mit Migrationshintergrund: Entwicklungen seit dem Jahr 2000 in Österreich, der Schweiz und Deutschland”. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7. 79–100.
  • Schmid, C. (2015). “Lernen von älteren oder Lernen durch jüngere Geschwister? Effekte der Geschwisterkonstellation auf die Lesekompetenz und Hausaufgabenhilfe in PISA 2000-E”. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18, 591–615.
  • Tercanlıoğlu, L. & Akarsu, O. (2012). “Okuma Eğitiminde Okuma Teorileri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3). 59-72.
  • Yücel, E. (2017). “Formale Ähnlichkeiten der Wörter als Barikade im Lehr- und Lernprozess”. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 5 (1). 82-92.

A RESEARCH ON THE SUITABILITY OF THE VOCABULARY IN THE READING TEXTS IN THE "SICHER!" BOOK TO THE B1 LEVEL

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 5, 29 - 53, 10.06.2021

Öz

Nowadays, foreign Language teaching is built on the equivalent development of 4 basic skills that we describe as reading, writing, speaking and listening. In accordance with this, the textbooks are also prepared based on the 4 basic skills. One of the first requirements to be successful at all 4 skills is to have a good vocabulary. No matter how successful learn activities are included, it will be always controversial if the competence of a textbook is inadequate in terms of the words that are estimated by the relevant language level. Therefore, one of the basic measures to be considered in the selection of the textbook must also be a vocabulary.
With this study, the answer to the question how many of the words that are included in Sicher! B1+ Kursbuch textbook reading texts are compatible with the vocabulary in B1 language level to be possessed is sought. The words in the 13 reading texts and the related learn exercises within the book in question were listed one by one and later on compared with the B1 word list published by the Goethe-Institution. And thus, the words in the reading texts in the book were determined to match and mismatch with the list in question.

Kaynakça

  • Akyol, Hayati (2013). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi
  • Çayır, A. & Balcı, E. (2017). “Bireyselleştirilmiş Okuma Programının Disleksi Riski Olan Bir İlkokul Öğrencisinin Okuma Becerileri Üzerindeki Etkisi”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(1). 455-470.
  • Darancık, Yasemin (2012). “‘Yabancı Dili Geliştirme Yöntemi’ ile Yabancı Dil Derslerinde Okuma Becerisinin Geliştirilmesi”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21 (2). 255-268 .
  • Demir, C. (2006). “Türkce/Edebiyat Egitimi ve Kisisel Kelime Serveti”. Milli Eğitim Dergisi, 34 (169).
  • Deutsches PISA-Konsortium. (2000). Basiskompetenzen von Schülerinnen und Schülern im internationalen Vergleich. Opladen: Leske + Budrich
  • Er, A . (2005). “Yabancı Dil Öğretiminde ‘Okuma’”. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (12). 208-218.
  • Garbe, C., Holle, K. & Jesch, T. (2009). Texte Lesen. Lesekompetenz – Textverstehen – Lesedidaktik – Lesesozialisation. Paderborn: Ferdinand Schöningh Verlag
  • Goethe Institut & ÖSD. (2016). Goethe Zertifikat B1: Deutschprüfung für Jugendliche und Erwachsene – Wortliste. 01.03.2021 tarihinde https://www.goethe.de/pro/relaunch/prf/de/Goethe-Zertifikat_B1_Wortliste.pdf adresinden alındı.
  • Grabe, W. (2002). Dilemmas for the Development of Second Language Reading Abilities. U.K: Cambridge University Press. Hahnel, C., Goldhammer, F., Kröhne, U., Schiepe-Tiska, A., Lüdtke, O. & Nagy, G. (2017). “Der Einfluss kognitiver Basisfertigkeiten auf die Änderung der in PISA gemessenen Lesekompetenz”. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20.
  • İnal, B. (2007). “Akademik Amaçlı Okuma İzlencesi Oluşturmadaki Temel Kriterler”. Çankaya Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi, 1 (7). 49-59.
  • Kaçar, H. İ. (2012). “Arapça Öğretiminde İdeal Bir Okuma-Anlama Becerisi Üzerine”. Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 43 (2). 167-184
  • Kalkan, H. K. (2016). Almanya’da ve Türkiye’de Ortaöğretimde Okutulan Ders Kitaplarına Edebiyat Didaktiği Açısından Bir Yaklaşım. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kalkan, H. K. (2016). “Türk ve Alman Edebiyatında Edebi Metinlerin Sınıflandırılmasında Kullanılan Üst Başlıkların Karşılaştırılması”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Dergisi. 15(3). 199-212.
  • Lange, H. (2009). Lesekompetenz entwickeln – Band 2: Sachtexte für die Grundschule ab 2. Schuljahr. Buxtehude: Persen Verlag
  • McElvany, N., Kortenbruck, M. & Becker, M. (2008). “Lesekompetenz und Lesemotivation - Entwicklung und Mediation des Zusammenhangs durch Leseverhalten”. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 22 (3–4., 207–219.
  • Özbay, M. & Melanlıoğlu, D. (2008). “Türkçe Eğitiminde Kelime Hazinesinin Önemi”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (1). 30-45.
  • Perlmann-Balme, M & Schwalb, S. (Ed.) (2012). Sicher! B1+ Kursbuch. Ismaning: Hueber Verlag.
  • Salchegger, S. & Herzog-Punzenberger, B. (2017). “Lesekompetenz und sozioökonomischer Status von Jugendlichen mit Migrationshintergrund: Entwicklungen seit dem Jahr 2000 in Österreich, der Schweiz und Deutschland”. Zeitschrift für Bildungsforschung, 7. 79–100.
  • Schmid, C. (2015). “Lernen von älteren oder Lernen durch jüngere Geschwister? Effekte der Geschwisterkonstellation auf die Lesekompetenz und Hausaufgabenhilfe in PISA 2000-E”. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 18, 591–615.
  • Tercanlıoğlu, L. & Akarsu, O. (2012). “Okuma Eğitiminde Okuma Teorileri”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3). 59-72.
  • Yücel, E. (2017). “Formale Ähnlichkeiten der Wörter als Barikade im Lehr- und Lernprozess”. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, 5 (1). 82-92.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Mustafa Uçar 0000-0002-8841-0367

Hasan Kazım Kalkan 0000-0001-8126-163X

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 2 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Uçar, M. M., & Kalkan, H. K. (2021). “Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, 3(5), 29-53.
AMA Uçar MM, Kalkan HK. “Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma. ALKAD. Haziran 2021;3(5):29-53.
Chicago Uçar, Muhammed Mustafa, ve Hasan Kazım Kalkan. “‘Sicher B1+’ Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 3, sy. 5 (Haziran 2021): 29-53.
EndNote Uçar MM, Kalkan HK (01 Haziran 2021) “Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 3 5 29–53.
IEEE M. M. Uçar ve H. K. Kalkan, “‘Sicher B1+’ Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma”, ALKAD, c. 3, sy. 5, ss. 29–53, 2021.
ISNAD Uçar, Muhammed Mustafa - Kalkan, Hasan Kazım. “‘Sicher B1+’ Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma”. Alman Dili ve Kültürü Araştırmaları Dergisi 3/5 (Haziran 2021), 29-53.
JAMA Uçar MM, Kalkan HK. “Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma. ALKAD. 2021;3:29–53.
MLA Uçar, Muhammed Mustafa ve Hasan Kazım Kalkan. “‘Sicher B1+’ Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma”. Alman Dili Ve Kültürü Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 5, 2021, ss. 29-53.
Vancouver Uçar MM, Kalkan HK. “Sicher B1+” Kitabı Okuma Metinlerindeki Kelime Hazinesinin B1 Düzeyine Uygunluğuna Yönelik Bir Araştırma. ALKAD. 2021;3(5):29-53.