Ana rotor, helikopter performansını ve yakıt tüketimini etkileyen temel faktördür. Ana rotor tasarımını da etkileyen birçok temel geometrik parametre bulunmaktadır. Yarıçap ve veter bu temel geometrik parametreler arasındadır. Bu çalışmada, farklı uçuş şartlarında yarıçap ve veter değerlerinin değişimlerinin gerekli güçteki etkilerinin incelenmesi amaçlandı. Hafif sınıf helikopter grubundan B0105 ve S-76 helikopterlerinin tasarım değerleri baz alındı. Yalnızca yarıçapın ve yalnızca genişliğin %+8 ile %-8 arasında değiştiği ve her iki parametrenin de %+8 ile %-8 arasında değiştiği durumlarda gerekli güç hesaplamaları yapıldı. Bu hesaplamalar, hover, 50 knots, 90 knots, 130 knots ileri uçuşlarda ve deniz seviyesi, 5000 ft, 10000 ft irtifalar için tekrarlandı. Yarıçap ve veter uzunluğunun değişimi ile gerekli güçteki maksimum azalma ve artışların olduğu durumlar ortaya konuldu. Genişliğin artırılması, tüm uçuş koşullarında gerekli güçte artışa neden olurken, genişliğin azaltılması gerekli güçte azalmaya neden olduğu saptandı. Ancak sadece yarıçap değişiminin gerekli güçteki etkisi, irtifalara ve ileri uçuş hızlarına göre farklılık göstermektedir. Yarıçap ve genişliğin değiştirilmesi ile elde edilen kombinasyonların da gerekli güçteki maksimum azalma ve artış miktarları, irtifalara, askı durumu ve ileri uçuş hızlarına göre farklılık göstermektedir.
helikopter ana rotor gerekli güç askı ileri uçuş hızı pal yarıçap ve veter uzunluğu
The main rotor is the principal factor effecting helicopter performance and fuel consumption. There are many basic geometric parameters that constitutive the main rotor design. Radius and chord are among these basic geometric parameters. In this study, it is aimed to examine the effects of variation in radius and chord on required power at different flight conditions. Based on the design values of B0105 and S-76 from utility helicopter the group, the power calculations were made for the main rotor only when the radius and only the chord changed between +8% and -8%, and both parameters changed between +8% and 8%. These calculations were repeated for hover, 50 knots, 90 knots, 130 knots forward flights, and for sea level, 5000 ft, 10000 ft altitudes. With the variation of radius and chord, the cases that the maximum reductions and increases in required power were revealed. Results shows İncreasing the chord alone resulted in an increase in required power in all flight conditions. It has been observed that the combinations obtained by variation the radius and chord of maximum decrease and increase amount in the required power are different from according to the altitude, suspension condition and forward flight velocity.
helicopter main rotor required power hover forwrd flight velocity blade radius and chord length
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 26 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 3 |