Müzik
eğitiminin hem performans hem de eğitim boyutlarında çalgı eğitiminin önemi
bilinmektedir. Müzik eğitiminin vazgeçilmez bir unsuru olan çalgı eğitimi ile
öğrencilerin bir çalgı çalma ve eşlik yapma becerilerinin gelişmesinin yanı
sıra kulak eğitimi de desteklenmiş olur. Çalgı eğitiminde ses temizliği,
müzikalite ve tempo içerisinde kalarak icra yapabilme, bir öğrenciden beklenen
en önemli davranışlardandır. Sözü geçen davranışların daha doğru, sağlıklı ve
kontrollü yapılmasında eşlikli çalışmalar oldukça önem taşımaktadır. Ülkemizde
mesleki müzik eğitimi veren kurumlarda temel eşlik çalgısı piyanodur. Piyano,
çok sesli bir çalgı oluşu ve geniş ses aralığına sahip olması nedeniyle ideal
ve kullanışlı bir çalgıdır. Bu araştırma; Türkiye’de Güzel sanatlar
liselerindeki öğretmenlerin görüşleri alınarak bireysel çalgı eğitimi dersinde
(yaylı çalgılar)
piyano eşlikli çalışmaların ne ölçüde ve ne şartlarda yapıldığını
betimlemek, bu çalışmaların öğrenci üzerindeki olumlu etkilerinin önemini
vurgulamak, okullarımızdaki ve programdaki eksikleri ortaya çıkarmak amacıyla
yapılmıştır. Araştırma; temel alan araştırmasına dayalı betimsel bir çalışma
olup, nitel bulgular kaynak tarama, nicel bulgular ise anket yöntemiyle elde
edilmiştir. Nicel bulgular istatistiksel olarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri’nde görev yapan
keman eğitimcilerinin eşlikli çalışmalara yer verdiği ve bu çalışmalara 1.
sınıfın 2. döneminde başladıkları, ancak yeteri kadar eşlikçi bulamadıkları,
piyano eşliğinin müzikal becerilere olumlu yönde etki edeceği sonuçları ortaya
çıkmıştır. Eşlikli çalışmaların önemi, değerlendirmeye katılan bütün
öğretmenler tarafından önemle vurgulanmış ve bu konudaki eksiklere ilişkin
gerekli görülen çözüm önerilerinde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ocak 2016 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 3 |